van der Horst

24H Le Mans: Nakajima zet Toyota stevig op pole - Porsche primus in GTE (Update)

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
De pole voor de 86e editie van de 24 Heures du Mans ging zoals verwacht naar Toyota, de startnummer #8 van Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sébastien Buemi haalde het van de zusterwagen #7 van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José Maria Lopez. De derde en afsluitende kwalificatiesessie veranderde niets aan de volgorde van de Toyota's maar Nakajima liet wel nog een aanzienlijke verbetering optekenen.
  • Skylimit Events
Rebellion R13 Gibson
Rebellion R13 Gibson
De Japanner reed vroeg in de sessie een 3:15.377, oftewel precies twee seconden sneller dan de tweede TS050 Hybrid. Hij bleef daarmee wel een halve seconde boven de absolute recordtijd van 3:14.791 van zijn landgenoot Kobayashi uit 2017, ook al in een Toyota. Halverwege de tweeënhalf uur durende Q3 begon het te regenen waardoor tijdsverbeteringen niet meer mogelijk waren. De tweede startrij is voor de beide Rebellion's, die zich in de afsluitende sessie op een droge baan nog voorbij de SMP Racing BR1 #17 wurmden.

IDEC Sport Oreca
IDEC Sport Oreca
In de LMP2-klasse was de strijd voor de pole positie intens. Na nog geen tien minuten in de sessie zette Paul-Loup Chatin in de IDEC Sport Oreca #48 een nieuwe referentietijd van 3:24.842 op de tabellen. Hij werd echter een half uur later nog geklopt door Loïc Duval in de TDS Racing Oreca #28. Zijn landgenoot deed slechts 26 duizendsten van een seconde beter. Alle tien de LMP1-wagens, zelfs de beide Ginetta's, waren overigens sneller dan de TDS Racing Oreca, al scheelde het niet veel.

Vanthoor - Christensen - Estre
Vanthoor - Christensen - Estre
De toptijd van gisteren neergezet door Gianmaria Bruni bleef in de GTE Pro-klasse onaangeroerd. Porsche palmt dus de eerste startrij in daar ook de 'Pink Pig' van ondermeer Laurens Vanthoor niet meer bedreigd werd. Ford kon nog een derde tijd uit de brand slepen met de #66, maar de #68 Ford moest de AF Corse Ferrari #51 voor zich dulden. De Ferrari's verbeterden in Q3 hun tijden immers nog in een erg competitief veld. De snelste Corvette (#63) reed de negende tijd in de handen van Antonio Garcia, hij ging in Q3 sneller dan de BMW's die op plaatsen 12 en 13 strandden.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Maxime Martin bleef net als tijdens de andere kwalificatiesessies steken op een vijftal seconden, de beide Aston's sluiten daarmee de hekken op de 16e en 17e plaats. De wagen van onze landgenoot was de best geklasseerde van de twee maar hij moest desalniettemin liefst vier GTE Am-wagens voor zich dulden. Die klasse werd een kolfje naar de hand van Porsche met Dempsey-Proton #88 voor Gulf Racing #86 en de tweede wagen van de acteur annex teamchef met nummer 77.

Alle tijden zijn wel nog onder voorbehoud daar een aantal wagens klaarblijkelijk niet afbuigden voor de technische controle op het moment dat ze daartoe het bevel kregen. Zo komt ondermeer de pole in LMP2 van TDS Racing in gevaar, net als de derde tijd algemeen van de Rebellion #3.

Update 0u10: De straffen werden heel kort na de sessie al toegepast. Zo zakt de Rebellion #3 van de derde naar de vijfde plaats en geeft zo P3 door aan de zusterwagen met startnummer 1. Ook de SMP Racing #17 schuift een plaats op naar vier. In LMP2 verliest TDS Racing de pole, de Oreca zakt naar de vierde plek en IDEC Sport krijgt de beste startplaats in de schoot geworpen. De Ginetta #5 valt terug naar de veertiende plek algemeen, de wagen moet bovendien drie LMP2-bolides voor zich dulden op de grid.

--- Uitslag Algemene kwalificaties 24 Heures du Mans 2018 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op vrijdag 15 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons