Total 2' Hours of Spavan der Horst

24H Le Mans: Toyota palmt voorlopig eerste startlijn in, SMP Racing best of the rest

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Tijdens de eerste kwalificatiesessie voor de 24 Heures du Mans toonde Toyota Gazoo Racing zich zoals verwacht als snelste. Maar nu was het wagen #8 bestuurd door Sébastien Buemi die al bij zijn eerste ronde naar een 3:17.270 reed en zo de voorlopige pole claimde. De wagen die hij deelt met Kazuki Nakajima en Fernando Alonso bleef maar een tiende voor op de zuster-TS050 van Conway, Kobayashi en Lopez. Best of the rest was de SMP Racing BR Engineering #17, maar deze moest al meer dan twee seconden prijsgeven op beide Toyota’s. Laurens Vanthoor zette zijn “Pink Pig”-Porsche op een voorlopige 2de plaats in GTE Pro terwijl Maxime Martin niet verder geraakte dan de 16de plek.
De kwalificatie op woensdag in Le Mans
De kwalificatie op woensdag in Le Mans
Het was een vrij rustige sessie met maar drie slow zones en een Aston Martin die met schade stilviel in de pitstraat. Opvallend was wel dat de slow zones voornamelijk in de buurt van de Dunlop Chicane te vinden waren. In tegenstelling tot de vrije trainingen liet Toyota al iets meer zien wat ze in hun mars hebben. Terwijl zij meer dan twee seconden namen op de eerste SMP Racing, lag de top drie bij de niet-hybrides binnen een halve seconde van elkaar met beide Rebellions op plaats twee en drie. Ook de Ginetta’s reden al wat meer dan tijdens de vrije trainingen en konden een tijd op de tabellen zetten, al was het wel op ruime afstand van de eerste non-hybrid.

Jackie Chan DC Racing - Oreca
Jackie Chan DC Racing - Oreca
In de LMP2 was het ook weer Oreca 07 die de top aanvoerde. De IDEC Sport met Lafargue/Chatin/Rojas pakte de voorlopige pole met een 3:24.596, met bijna drie tienden voorsprong op de TDS Racing van het Franse trio Perrodo/Vaxivière/Duval en meer dan een seconde op de oranje G-Drive Racing wagen van Rusinov/Pizzitola/Vergne. Beste niet-Oreca was de Alpine van Signatech Alpine Matmut met Lapierre/Negrão/Thiriet aan het stuur, op 1,7 seconden van de poletijd.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
In GTE Pro zette Gianmaria Bruni al na zijn tweede ronde de Porsche #91 op de voorlopige pole met een 3:47.504. Maar direct na zijn snelle tijd schoof de Italiaan in het grind van de Dunlop Chicane. De wagen werd uit zijn hachelijke positie bevrijd, maar Bruni kreeg hem niet meer aan de praat en werd achter de barrières geduwd. Toch kwam er tijdens de rest van de sessie niemand meer aan zijn tijd. De Porsche #92 van onze landgenoot Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kevin Estre sloot de eerste kwalificatieronde af als tweede op anderhalve seconde, terwijl daar achter de Fords van Mücke/Pla/Johnson en Hand/Müller/Bourdais zich op plaatsen drie en vier parkeerden. Bij Aston Martin ging het van kwaad naar erger, de beide bolides legden beslag op de laatste twee plaatsen, op verre afstand van de leidende Porsche.

Patrick Dempsey (r.)
Patrick Dempsey (r.)
In GTE Am was het eveneens Porsche dat de plak zwaaide met vier wagens in de top 5. Onder het goedkeurend oog van teambaas Patrick Dempsey zette de Dempsey-Proton Racing #88 van Cairoli/Al Qubaisi/Roda zich voorlopig op pole, voor de zusterwagen #77 van Campbell/Ried/Andlauer en de Gulf Racing Porsche van Wainwright/Barker/Davison. Wederom was het de Ferrari van Spirit of Race van Flohr/Castellaci/Fisichella die zich in de top vijf kon nestelen, maar wel al op twee seconden achterstand op de leidende Porsche.

Morgen om 19 uur start de volgende twee uur durende kwalificatiesessie, waarna er een uurtje pauze volgt om dan direct over te gaan naar de laatste kwalificatiesessie om 22 uur. Toch zal het af te wachten zijn of morgen de tijden verbeterd zullen worden indien de regen roet in het eten gooit.

--- Uitslag Q1 24 Heures du Mans 2018 (PDF) ---

Lees ook: 24H Le Mans: Een overzicht van de timing van de 86e editie
Lees ook: Wisselende weersomstandigheden voorspeld in Le Mans

Foto's: Racing International Photography

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op donderdag 14 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons