van der Horst

24H Le Mans: Reglement trekt vanaf 2020 nog meer de elektrische kaart

Ook Grand Marshall Mark Webber was erbij tijdens de persconferentie
Ook Grand Marshall Mark Webber was erbij tijdens de persconferentie
Tijdens de jaarlijkse persconferentie van de Automobile Club de l'Ouest kregen we al een eerste inkijk in de nieuwe technische reglementen vanaf 2020 voor de LMP1-klasse. De belangrijkste nieuwigheid is het bijladen van de batterij tijdens de pitstop om zo de eerste kilometer (na de stop) volledig elektrisch te rijden. Dat laatste wordt niet alleen verplicht in Le Mans, maar tevens voor de overige manches in het FIA WEC. Ook zal de finishlijn volledig elektrisch moeten overschreden worden.
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
We zien dus over enkele jaren waarschijnlijk een LMP1 volledig elektrisch de Raidillon oprijden. De bedoeling zou wel zijn dat het hybride-systeem zo sterk is dat het snelheidsverschil met de conventioneel rijdende LMP1's zo goed als nihil is. Het gebruik van biobrandstoffen en andere nieuwe vormen van energiewinning, zoals het gebruik van waterstof, zal aangemoedigd worden. Daarnaast zijn er nog enkele technische aanpassingen gepland voor 2020. De reglementen zouden vier jaar lang ongewijzigd blijven en er moet ook iets gedaan worden aan de te hoge kostprijs.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Zo wordt het aantal personeelsleden dat tijdens een raceweekend rechtstreeks betrekking heeft op de auto's teruggeschroefd van 65 naar 50. Ook aerodynamisch mag er maar één koetswerk worden gehomologeerd per seizoen, wel mogen zowel vooraan als achteraan de spoilers aanpasbaar zijn voor de verschillende types van circuits. De aerodynamische pakketten die Toyota en Porsche introduceren afhankelijk van op welk circuit ze rijden worden dus verboden.

6 Hours Silverstone: Toyota TS050 Hybrid
6 Hours Silverstone: Toyota TS050 Hybrid
Op vlak van ontwikkeling van de auto's wordt er met een systeem gewerkt waarbij per seizoen ofwel het chassis, de motor, het hybride systeem of het bodywork een upgrade krijgt, maar nooit alles tegelijk. De LMP1-teams zullen dus ieder seizoen moeten kiezen wat ze willen doorontwikkelen. Ook het aantal testdagen en het aantal uren in de windtunnel zal worden beperkt.

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op vrijdag 16 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons