van der Horst

24H Le Mans: Toyota-baas Akio Toyoda stelt hybridetechnologie in vraag

Dr Wolfgang Porsche - Alex Wurz - Akio Toyoda
Dr Wolfgang Porsche - Alex Wurz - Akio Toyoda
In een redelijk ongezien persbericht heeft Toyota-baas Akio Toyoda zijn excuses aangeboden aan het team, de rijders en de fans vanwege het collectieve falen van Toyota Gazoo Racing in Le Mans dit weekend. De Toyota-topman steekt de hand in eigen boezem omdat het Japanse merk in de onmogelijkheid bleek om de fans een beklijvende strijd te bieden, zoals men in 2016 wel had gedaan. Hij blikt ook terug op de ontwikkeling van de meest recente TS050 Hybrid en de rol die de hybridetechnologie speelt in een belangrijke uithoudingsrace zoals de 24 Uren van Le Mans.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
"Sorry dat we je niet toelieten om voluit te racen", zo begon Toyoda zijn bericht. "Normaal zou het gepast zijn om te beginnen met een dankwoord voor de steun die onze fans ons gaven. Echter, na deze editie van Le Mans, denk ik dat ik mijn eerste woorden aan onze rijders moet richten. De rijders vertelden me, voor de eerste maal dat ik aanwezig was in Le Mans, dat ze samen met mij bovenaan het podium wilden staan. Dat ze daarom niet wilden verliezen en dat ik met hen moest strijden. Ik antwoordde, 'rij voluit, vertrouw de wagens die de mechaniekers voorbereid hebben. Geniet van Le Mans'."

Alex Wurz - Akio Toyoda
Alex Wurz - Akio Toyoda
"Ondanks dat ik hen dat vertelde, was ik niet in de mogelijkheid om hen toe te laten voluit te racen. Dit vind ik erg jammer. Zelfs al reden onze rijders met geloof in de wagen, dan kan ik enkel zeggen hoe spijtig we het vinden en hoe vol berouw ik ben. Ik geloof dat de ingenieurs bij Toyota, de mechaniekers en de toeleveranciers die de wagen gebouwd hebben voor deze strijd hetzelfde voelen. Aan de fans die ons steunden in het geloof dat Toyota kon winnen, het spijt me oprecht dat we jullie verwachtingen niet konden inlossen. [...] Toyota zal streven naar de dag waarop we, samen, een lach kunnen toveren op ons gezicht."

Dr Wolfgang Porsche - Akio Toyoda
Dr Wolfgang Porsche - Akio Toyoda
Daarna richtte Toyoda zich tot grote rivaal Porsche. "Na de strijd van afgelopen jaar, ontving ik veel steunbetuigingen van mensen van bij Porsche die ons erkenden als rivaal. Om die naam "rivaal" waar te maken, wilde ik dat we dit jaar opnieuw een sterke strijd zouden leveren die de fans kon bekoren. Daarom kon het team nieuwe uitdagingen aangaan dat leidde tot nieuwe technologie en capaciteiten. Aan Porsche zeg ik proficiat. En ook, dankuwel. Uiteindelijk was Toyota niet in staat een strijd te leveren die de fans kon bekoren, zoals vorig jaar."

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
"Ditmaal konden noch Porsche, noch wij, Toyota, 24 uur rijden zonder incident met de hybride-wagens die we in de strijd gooien op het asfalt van Le Mans. Zowel de winnende wagen #2 en onze wagen #8, die de race volmaakte, werden verplicht een tijdrovende reparatie te ondergaan, alvorens de finishlijn te bereiken. Hoewel de hybridetechnologie die is geëvolueerd door de strijd in het FIA WEC zijn mogelijkheden toonde in de wedstrijden over zes uur, kan het zijn dat deze nog niet klaar is voor de lange afstand van de 24 Uren van Le Mans."

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
"Le Mans is een kwetsbaar laboratorium waarin we de uitdagingen betreffende de gebruikte technologie kunnen aangaan. Daarbij testen we dergelijke technologie ook nog uit in een extreme omgeving. We zullen onze technologie verder verfijnen om uiteindelijk aan onze klanten een technologie te bieden die hen echt kan doen glimlachen. En wij, Toyota, zullen verdergaan, stap na stap, zodat we kunnen evolueren in het bouwen van steeds betere wagens. We nodigen jullie uit om vooruit te blikken naar wat we samen kunnen bereiken. Dankuwel."

Foto's: Racing International Photography & Toyota Motorsport GmbH



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op maandag 19 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons