24H Le Mans: Toyota wisselde verkeerde band op wagen #7
Toyota heeft toegegeven dat het de verkeerde band heeft gewisseld toen de leidende TS050 Hybrid #7 een uur voor het einde de pits kwam opzoeken nadat de telemetrie had gewaarschuwd voor een lekke band. Een sensor gaf aan dat de band rechtsvoor druk aan het verliezen was, terwijl het euvel zich in realiteit rechtsachter situeerde. Eenmaal terug op de piste merkte José Maria Lopez meteen die kapitale fout op, waardoor hij een rondje Le Mans met amper 0,5 bar tegen amper 100 km/u moest afwerken om 13 kilometer later wederom de pit in te duiken.
De Toyota #7 was duidelijk de snelste Toyota in de 24 Uur van Le Mans, dat gaven ook de rijders van de #8 toe na de race. De voorsprong van Lopez was groot genoeg om een extra pitstop te overleven, maar een bijkomend traag rondje en tweede extra pitstop schonken de zege uiteindelijk aan de #8 van het trio Nakajima-Buemi-Alonso. Een ontketende Lopez verkleinde de achterstand van 59 tot 15 seconden, maar de Argentijn kwam uiteindelijk tijd tekort om een inhaalpoging te kunnen wagen - als Toyota dat al toegelaten had (lees ook: Rob Leupen: "Posities bevriezen bij de laatste pitstop").