24H Daytona: Stelen de Amerikaanse GT-bolides de aandacht?
Lexus werpt zich op als topfavoriet voor GTD Pro en GTD
Lexus kan genoemd worden als favoriet voor de zege. De tijd dringt, want de voorbije jaren lukte het telkens net niet voor de Japanse constructeur en een opvolger voor de RC F staat klaar in de wandelgangen. Satelietteam Vasser Sullivan heeft slechts twee wagens, maar kan teren op zijn ervaring. Het is ook op die manier dat het vorig seizoen kampioen werd in GTD Pro. Bovendien werden het als enige niet geraakt door de recente wijzigingen aan de Balance of Performance, wat weleens in hun voordeel kan spelen. Over het algemeen zijn beide bezettingen - één in GTD en één in GTD Pro - goed genoeg om de overwinning weg te kapen, maar de tegenstand is van een erg stevig kaliber.Komen de uitdagers uit het Italiaanse kamp?
Lamborghini kwam vorig jaar niet in het stuk voor. Niet abnormaal, aangezien de nieuwe Evo-versie van de Huracan, net als de nieuwe Porsche, traditioneel benadeeld werd door de Balance of Performance. Dit jaar kwam de Huracan sterk voor de dag in de kwalificaties. Kyle Marcelli en nieuwbakken fabrieksrijder Loris Spinelli deden het goed. We mogen ook niet vergeten dat de autobouwer uit Sant'Agata Bolognese twee etmaalraces won met de Huracan, telkens in Daytona. Het merk met de stier kreeg weliswaar vijf kilogram extra aan het been, maar schrijf ze zeker niet af!Ook Ferrari, met dit jaar vijf inschrijvingen, mag nooit vergeten worden. Net als Lamborghini en Porsche wordt dit het tweede tweede jaar met de 296 GT3. Het resultaat is voorlopig een topklassering tijdens de kwalificaties in zowel GTD Pro als GTD, en ook tijdens de vrije trainingen kwamen de Italianen geregeld bovenaan piepen. Samen met Lamborghini zijn ze op dit moment het voornaamste merk dat Lexus het vuur aan de schenen kan leggen, ondanks de lichte BoP-wijzigingen voor beide wagens.
Kan Porsche terugslaan na de zware BoP?
Een totale ommekeer, dat is waar Porsche op hoopt in 2024. De nieuwe 911 GT3-R (992) kwam er vorig jaar amper aan te pas in Daytona; dit jaar behoorde het Duitse merk in eerste instantie tot de favorieten. Het exemplaar van AO Racing pakte afgelopen zondag de polepositie en de 911 was tijdens alle oefensessies in de voorposten terug te vinden. De nieuwe Balance of Performance gaf hen echter een klap in het gezicht en slaat hen komend weekend mogelijk ver terug. Porsche beschikt over verschillende pionnen in GTD, maar in GTD Pro rust alle hoop op de schouders van de polesitter.Acura en McLaren met een gelukje?
Acura heeft maar één wagen in de strijd dit jaar, maar die blijkt voorlopig in topvorm. Vooral Katherine Legge was enorm actief tijdens de Roar. Samen met Sheena Monk, Tatiana Calderon en Stevan McAleer gaat ze wel een huzarenstukje tegemoet, zeker als je nog met 22 andere wagens rekening moet houden in GTD. Vooral Monk mist ervaring, want ze profileerde zich pas sinds vorig jaar in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship. Dat huzarenstukje lijkt mogelijk, maar alleen indien de kaarten heel goed liggen.McLaren heeft twee ijzers in het vuur, met voor het eerst een in GTD Pro. Het kan daarvoor rekenen op Pfaff Motorsports, dat weliswaar een valse start kende. Bij aanvang de Roar moest er nog gewerkt worden aan de nieuwe bolide. De radiator was gebroken onderweg naar Daytona en alles zat vastgevroren. Na vorig jaar weten we echter dat Pfaff niet makkelijk klein te krijgen is. Voeg daar een sterrenensemble aan rijders aan toe en een stunt is in de maak. In GTD kan Inception Racing met teammanager Bas Leinders eveneens verrassen, maar het zal niet gemakkelijk zijn.
Ford en Corvette ogen sterk
Elk jaar, wanneer nieuwe wagens aan de start verschijnen in Daytona, weet je: "Die komen er niet aan te pas". Dat was vorig jaar het geval met Porsche, Lamborghini en Ferrari en het jaar daarvoor ook met BMW. Toch lijken de twee gloednieuwe Amerikaanse bolides voorlopig gespaard te blijven. Vooral Ford was indrukwekend tijdens de Roar en was geregeld vooraan te vinden in de trainingen. Ook kersverse fabrieksrijders als Christopher Mies waren enorm lovend over hoe gemakkelijk ze zich konden aanpassen. Alleen de kwalificaties waren nog niet wat het moet zijn, al is dat niet onoverkomelijk. Net als Porsche werd Ford echter geraakt door een zware aanpassing in de BoP, met vijftien kilogram extra. We moeten ons dus geen illusies maken: uitrijden is de basis voor hun eerste wedstrijd, een ereplaats is een bonus.Corvette kende iets meer strubbelingen, voornamelijk dan bij het fabrieksteam. De motor werd al op zaterdag vervangen, omdat die aan het sputteren was. Toch deed Pratt Miller het relatief goed tijdens de kwalificaties en aan de andere zijde deed AWA Racing het ook niet onaardig. Vooral Nico Varrone doet waarvoor hij bij Corvette aangenomen is als fabrieksrijder. In theorie kunnen ze zeker een vuist maken, al zal het afhangen van een eventuele BoP-wijziging, bij de Rolex 24 zeker en vast een mogelijkheid. Eén ding is zeker: beide zullen enorm veel aandacht krijgen op eigen bodem.
BMW en Mercedes vallen in de gratie van de BoP-goden
Als we de voorbeschouwing van vorig jaar erbij nemen, zien we dat Mercedes toen torenhoog favoriet was. Het merk loste die verwachtingen ook gedeeltelijk in. Een jaar later zijn de kaarten echter anders geschud. De Duitse constructeur leek echt nergens tijdens de Roar. Op geen enkel moment in de sessies of kwalificaties was het vooraan te vinden. Een herhaling van vorig jaar, toen Mercedes GTD Pro won, zou zelfs een half mirakel zijn. Maar de BoP-goden zijn het merk met de Ster gunstig gezind. De AMG GT3 heeft 11 pk extra om zich te meten met de concurrentie.Hetzelfde verhaal voor BMW. Sinds het debuut van de M4 GT3 in 2022, heeft het overal kunnen presteren op de Amerikaanse circuits, behalve in Daytona. Het eerste jaar was rampzalig en ook de vorige editie viel in het water. Na de Roar waren de vooruitzichten niet rooskleurig, maar ook het Beierse merk kreeg een duwtje in de rug van de BoP. De M4 kan twaalf extra paarden uitspelen. Dat kan heel goed van pas komen, aangezien er slechts twee exemplaren aan de start verschijnen. Alle beetjes helpen!
Aston Martin maakt zich geen illusies
Tijdens de Roar maakte Ross Gunn, rijder van the Heart of Racing Aston Martin, duidelijk dat de Britten zich geen illusies moeten maken. Hoewel het Amerikaanse team zich nu echt wel kan opwerpen als fabrieksteam van Aston Martin, moet het wennen aan de nieuwe Vantage GT3 Evo. Dat bleek ook tijdens de testdagen en kwalificaties, aangezien ze steevast in de kelder van het klassement te vinden waren. Ze werden gespaard door de BoP, want ze zullen 10 kilogram lichter aan de start verschijnen en kunnen een liter extra tanken dan vorige week. Maar deze race zal een leerschool van 24 uur zijn, waarin zowel zij als Magnus Racing in sneltempo de wagen zullen leren kennen.Foto's: Porsche AG - IMSA - Ferrari - Honda Racing Corporation US - Corvette Racing - Mercedes-AMG Motorsport - BMW Motorsport
Tweet