van der Horst

24H Nürburgring: WRT verslaat Marc VDS met kleinste marge ooit

Podium 24H Nürburgring 2015
Podium 24H Nürburgring 2015
W Racing Team en Laurens Vanthoor hebben de 24 uren van de Nürburgring gewonnen. Het Belgische team dat in de Eifel in opdracht van Audi Sport opereerde, schonk de tweede generatie van de R8 LMS een eerste grote overwinning, nadat het enkele weken terug al een 1-2 scoorde in VLN2. Voornaamste uitdager was de Marc VDS Racing BMW #25 van Maxime Martin, Markus Palttala, Richard Westbrook en Lucas Luhr, die de grijze Audi voortdurend onder druk zette. Uiteindelijk strandde de BMW op amper 40 seconden, meteen ook de kleinste marge in de geschiedenis van het evenement (dat geen safety car hanteert!). De verouderde Falken Porsche 997 GT3-R vervolledigde ietwat verrassend het podium na een ijzersterke race.
Start 24H Nürburgring 2015
Start 24H Nürburgring 2015
2015 moest het jaar worden van BMW, de Z4 GT3 kwam eerder al dicht bij een overwinning in de Eifel klassieker, maar het was tot dusver een verhaal van net niet. De pole positie onderstreepte het potentieel van de wagen, die volgend jaar wordt opgevolgd door de M6 GT3. Beide Schubert Z4’s verdwenen door stuurfouten al vroeg uit de wedstrijd, waardoor al het gewicht op de schouders van Marc VDS kwam te liggen. De equipe uit Gosselies werkte, op een onnodige extra pitstop voor regenrubber na, een foutloze race af, maar net als tijdens de 24 uren van Spa vorig jaar was het dat andere Belgische top team dat stokken in de wielen stak. 

De beide Audi's van WRT
De beide Audi's van WRT
Ook bij Audi verloor men al vroeg twee wagens, beide uit het Phoenix kamp. Christian Mamerow ging rond middernacht op een nat circuit hard van de baan met de #1, terwijl niet veel later de #4 wegviel met motorproblemen. In geen tijd veranderde de situatie vooraan van een Audi 1-2-3, naar eenzame R8 LMS aan de leiding. Ook de tweede WRT Audi kende zijn portie pech, Pierre Kaffer bracht de rode #29 na enkele uren wedstrijd binnen met aanzienlijk wat schade aan de voorkant, waardoor er enkele ronden verloren gingen.  

#25 MarcVDS BMW Z4 GT3
#25 MarcVDS BMW Z4 GT3
Het was Laurens Vanthoor die met een indrukwekkende dubbele stint op zondagmorgen een aardige kloof wist te slaan op de BMW #25. De marge bleef de volgende uren schommelen rond de 1min45, terwijl beide aartsrivalen voor elke seconde bleven strijden op de piste. Hoewel Nick Catsburg in de zuster #26 MVDS wagen zondagmorgen de snelste wedstrijdronde liet optekenen (8:18.690), leek de nieuwe R8 LMS telkens over iets extra te beschikken wanneer het nodig was. Een extra pitstop voor Vanthoor en Co bracht de voorsprong terug tot een minuut, een verschil dat door Maxime Martin nog werd verkleind tot een luttele 40 seconden aan de meet.

#28 WRT Audi R8 LMS
#28 WRT Audi R8 LMS
Christopher Mies, Edward Sandström, Nico Müller en Laurens Vanthoor wonnen dus na een dijk van een wedstrijd. Vooral het stuurwerk van onze landgenoot was daarbij van doorslaggevend belang, waarmee hij zichzelf nog maar eens incontournable maakt binnen het Audi kamp. Het zou zonde zijn mocht Audi de Limburger niet laten doorstoten naar een nog hoger niveau. Vanthoor kwam ook in actie op de tweede Belgische Audi, die na het incident op zaterdagavond uiteindelijk nog als zevende werd afgevlagd.
 
#44 Falken Motorsports Porsche
#44 Falken Motorsports Porsche
Bij Marc VDS Racing miste men niet alleen nipt de overwinning, ook een dubbel podium werd maar net geen realiteit. De Falken Porsche van Martin Ragginger, Wolf Henzler, Peter Dumbreck en Alexander Imperatori was een van de verrassingen en kon geregeld het tempo van de twee koplopers volgen. De facto finishte men in dezelfde ronde als de leiders (het bizarre afvlagsysteem laat dat echter anders zien), zo’n 50 seconden voor de Marc VDS BMW #26 van Nick Catsburg, Dirk Adorf, Augusto Farfus en Dirk Müller, die vierde werd.

Aston Martin Racing - V12 Vantage GT3
Aston Martin Racing - V12 Vantage GT3
De eerste Mercedes SLS AMG GT3 eindigde pas als vijfde. Het Black Falcon exemplaar #5 (Buurman/Van Lagen/Haupt/Al Faisal) werd vooraf zeker niet tot de favorieten gerekend, maar kon dankzij een foutloze wedstrijd hoog eindigen. Beide M-Sport fabrieks-Bentley's kenden incidenten op de piste en kwamen niet in het stuk voor. Het HTP Motorsport exemplaar dat op Pirelli's was geschoeid (Seefried/Primat/Schmid/Brück) was de eerste niet Duitse bolide op P8, op enkele minuten gevolgd door RJN fabrieks-Nissan van Buncombe/Ordonez/Krumm/Hoshino. Aston Martin was zeker in de running voor een top-10 finish, ware het niet dat een slipper op een oliespoor de #007 (Mücke/Turner/Lamy) ver deed terugvallen (P16).

--- UITSLAG 24H NURBURGRING 2015 (PDF) ---
 
Foto's: Arne Simons & Hans Van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op zondag 17 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Nürburgring.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons