24H Nürburgring: WRT verslaat Marc VDS met kleinste marge ooit
Ook bij Audi verloor men al vroeg twee wagens, beide uit het Phoenix kamp. Christian Mamerow ging rond middernacht op een nat circuit hard van de baan met de #1, terwijl niet veel later de #4 wegviel met motorproblemen. In geen tijd veranderde de situatie vooraan van een Audi 1-2-3, naar eenzame R8 LMS aan de leiding. Ook de tweede WRT Audi kende zijn portie pech, Pierre Kaffer bracht de rode #29 na enkele uren wedstrijd binnen met aanzienlijk wat schade aan de voorkant, waardoor er enkele ronden verloren gingen.
Het was Laurens Vanthoor die met een indrukwekkende dubbele stint op zondagmorgen een aardige kloof wist te slaan op de BMW #25. De marge bleef de volgende uren schommelen rond de 1min45, terwijl beide aartsrivalen voor elke seconde bleven strijden op de piste. Hoewel Nick Catsburg in de zuster #26 MVDS wagen zondagmorgen de snelste wedstrijdronde liet optekenen (8:18.690), leek de nieuwe R8 LMS telkens over iets extra te beschikken wanneer het nodig was. Een extra pitstop voor Vanthoor en Co bracht de voorsprong terug tot een minuut, een verschil dat door Maxime Martin nog werd verkleind tot een luttele 40 seconden aan de meet.
Christopher Mies, Edward Sandström, Nico Müller en Laurens Vanthoor wonnen dus na een dijk van een wedstrijd. Vooral het stuurwerk van onze landgenoot was daarbij van doorslaggevend belang, waarmee hij zichzelf nog maar eens incontournable maakt binnen het Audi kamp. Het zou zonde zijn mocht Audi de Limburger niet laten doorstoten naar een nog hoger niveau. Vanthoor kwam ook in actie op de tweede Belgische Audi, die na het incident op zaterdagavond uiteindelijk nog als zevende werd afgevlagd.
Bij Marc VDS Racing miste men niet alleen nipt de overwinning, ook een dubbel podium werd maar net geen realiteit. De Falken Porsche van Martin Ragginger, Wolf Henzler, Peter Dumbreck en Alexander Imperatori was een van de verrassingen en kon geregeld het tempo van de twee koplopers volgen. De facto finishte men in dezelfde ronde als de leiders (het bizarre afvlagsysteem laat dat echter anders zien), zo’n 50 seconden voor de Marc VDS BMW #26 van Nick Catsburg, Dirk Adorf, Augusto Farfus en Dirk Müller, die vierde werd.
De eerste Mercedes SLS AMG GT3 eindigde pas als vijfde. Het Black Falcon exemplaar #5 (Buurman/Van Lagen/Haupt/Al Faisal) werd vooraf zeker niet tot de favorieten gerekend, maar kon dankzij een foutloze wedstrijd hoog eindigen. Beide M-Sport fabrieks-Bentley's kenden incidenten op de piste en kwamen niet in het stuk voor. Het HTP Motorsport exemplaar dat op Pirelli's was geschoeid (Seefried/Primat/Schmid/Brück) was de eerste niet Duitse bolide op P8, op enkele minuten gevolgd door RJN fabrieks-Nissan van Buncombe/Ordonez/Krumm/Hoshino. Aston Martin was zeker in de running voor een top-10 finish, ware het niet dat een slipper op een oliespoor de #007 (Mücke/Turner/Lamy) ver deed terugvallen (P16).
--- UITSLAG 24H NURBURGRING 2015 (PDF) ---
Foto's: Arne Simons & Hans Van Onsem
Tweet