24H Spa: Na 1H: Catsburg leidt voor Marc VDS – Zware crash RJN Nissan #32
De neutralisatie met twee safety car zorgde dus voor een eerste hergroepering en enkele wagens maakten van de gelegenheid gebruik om op een ander pitstopritme te komen, zo onder meer de HTP Mercedes #84, AF Corse Ferrari #59 en beide Phoenix Audi’s. Bij het hervatten van de wedstrijd zagen we vervolgens Nick Catsburg de druk opvoeren op Stefan Mücke, onze Noorderbuur probeerde tweemaal zonder succes met een gewaagd manoeuvre voorbij te gaan aan de Aston Martin in de bochtencombinatie Combes – Bruxelles – Speakers corner. Uiteindelijk was het de minder ervaren Beechdean pitcrew die de Aston Martin #99 wat deed terugvallen bij de eerste pitstopronde.
Achter het duel voor de leiding zagen we Maxime Martin steeds dichter op de duelerende leiders naderen, met in zijn zog de Hexis Racing McLaren van Alvaro Parente. In het Audi kamp was het vooral René Rast die de eer hoog moest houden en voortdurend op de rand van de top tien rondreed, wat aantoont dat nog niet alles verloren is voor de constructeur met de vier ringen. De overige WRT-bolides bevonden zich op het einde van het eerste uur op de rand van de top 20.
Bij de pechvogels noteren we voorlopig de Gulf Racing McLarens #9 en #69, beide wagens kregen ongeveer gelijktijdig te maken met problemen aan de elektronica. De #69 van onder meer Nico Verdonck werd even in de box geduwd en verloor daarbij twee ronden op de leiders. Ook de JRM Nissan #23 verloor wat tijd en werd even voor een check-up naar de box geroepen, na een snelle controle van het bodywork en de ophanging (gezien de carsh van de zuster Nissan) vervoegde de GT-R de piste met een ronde achterstand. Ook de Prospeed Porsche #911 viel zoals verwacht ver terug wegens de stop and go penalty van 1 minuut die het Belgische team aangesmeerd kreeg na het wisselen van de motor in de trainingen.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet