van der Horst

24H Spa: Na 1H: Catsburg leidt voor Marc VDS – Zware crash RJN Nissan #32

Start 24H of Spa 2013
Start 24H of Spa 2013
Marc VDS Racing leidt de 24 uren van Spa na 60 minuten wedstrijd. De BMW Z4 GT3 #4 in handen van Nick Catsburg nam net voor het einde van het eerste uur de leiding over van de Beechdean Aston Martin #99 van polesitter Stefan Mücke die als eerste van het leidende groepje de pits kwam opzoeken. Mücke kon bij de start de leiding vasthouden maar zag naast hem de SMP Racing Ferrari #70 van Pier Guidi een spectaculaire spin maken op de Raidillon die maar net goed afliep. De Italiaan verloor controle over de achterkant van zijn wagen die uiteindelijk 360° rond ging, als bij wonder kon hij de 458 Italia rijdende houden en slaagde het volledige 65-wagens tellende veld de Russische Ferrari te ontwijken.
  • Prospeed Competition
DKR Engineering - BMW Z4
DKR Engineering - BMW Z4
Vooraan waren het Mücke en Catsburg die er geen gras over lieten groeien en meteen zo’n tien seconden wegreden van de rest van het veld. Daarachter vormde zich een treintje met ondermeer de Hexis McLaren (Parente), de HTP Mercedes (Götz), de Marc VDS BMW #3 (Martin). Goed een half uur in de wedstrijd maakte de safety car vervolgens zijn eerste opwachting nadat Alex Buncombe de controle verloor over zijn RJN Nissan GT-R bij het beklimmen van de Raidillon. Een onderdeel begaf het rechtsachter (wielmoer, ophanging?) op de Nissan waardoor Buncombe geen schijn van kans had om een crash te vermijden. De #32 vinden we dus terug in het opgavepark, net als de DKR Engineering BMW die definitief tot stilstand lijkt gekomen te zijn naast de piste.
 
Marc VDS Racing - BMW Z4
Marc VDS Racing - BMW Z4
De neutralisatie met twee safety car zorgde dus voor een eerste hergroepering en enkele wagens maakten van de  gelegenheid gebruik om op een ander pitstopritme te komen, zo onder meer de HTP Mercedes #84, AF Corse Ferrari #59 en beide Phoenix Audi’s. Bij het hervatten van de wedstrijd zagen we vervolgens Nick Catsburg de druk opvoeren op Stefan Mücke, onze Noorderbuur probeerde tweemaal zonder succes met een gewaagd manoeuvre voorbij te gaan aan de Aston Martin in de bochtencombinatie Combes – Bruxelles – Speakers corner. Uiteindelijk was het de minder ervaren Beechdean pitcrew die de Aston Martin #99 wat deed terugvallen bij de eerste pitstopronde.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Ultra
Achter het duel voor de leiding zagen we Maxime Martin steeds dichter op de duelerende leiders naderen, met in zijn zog de Hexis Racing McLaren van Alvaro Parente. In het Audi kamp was het vooral René Rast die de eer hoog moest houden en voortdurend op de rand van de top tien rondreed, wat aantoont dat nog niet alles verloren is voor de constructeur met de vier ringen. De overige WRT-bolides bevonden zich op het einde van het eerste uur op de rand van de top 20.
 
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
Bij de pechvogels noteren we voorlopig de Gulf Racing McLarens #9 en #69, beide wagens kregen ongeveer gelijktijdig te maken met problemen aan de elektronica. De #69 van onder meer Nico Verdonck werd even in de box geduwd en verloor daarbij twee ronden op de leiders. Ook de JRM Nissan #23 verloor wat tijd en werd even voor een check-up naar de box geroepen, na een snelle controle van het bodywork en de ophanging (gezien de carsh van de zuster Nissan) vervoegde de GT-R de piste met een ronde achterstand. Ook de Prospeed Porsche #911 viel zoals verwacht ver terug wegens de stop and go penalty van 1 minuut die het Belgische team aangesmeerd kreeg na het wisselen van de motor in de trainingen.

Stand na 1 uur
Stand na 1 uur








Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op zaterdag 27 juli 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons