van der Horst

24H Spa: De favorieten voor de zege op een rijtje gezet

Start 24h Spa 2014
Start 24h Spa 2014
De kanshebbers voor de zege in de 24 Hours of Spa dit jaar moeten we zoeken in de Pro Cup, waarin niet minder dan 25 wagens zijn ingeschreven. Vorig jaar zagen we een mooie strijd tussen Audi en BMW, de troepen van WRT troefden uiteindelijk Marc VDS Racing af maar slechts met een zevental seconden verschil. Wij zetten de favorieten voor de 24 Hours of Spa 2015 op een rij.

Audi (WRT en Phoenix Racing) *****

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS 2015
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS 2015
Sinds de opname van de Ardense etmaalrace in de Blancpain Endurance Series won Audi liefst drie van de vier edities, het merk met de vier ringen werd tot dusver alleen geklopt door Mercedes in 2013. De nieuwste Audi R8 kende al een sterk debuut door de zege te pakken tijdens de 24 Uren van de Nürburgring, al blijft een nieuwe wagen desalniettemin altijd een risico. Bovendien maakte de auto dan weer geen al te beste beurt in de laatste BES-wedstrijd in Paul Ricard, de beste Audi was het "oude" exemplaar van ISR met daarin onder meer Frédéric Vervisch.

BMW (Marc VDS Racing en Roal Motorsport) *****

BMW tijdens de 24 Uren van de Nürburgring
BMW tijdens de 24 Uren van de Nürburgring
Marc VDS Racing komt voor de laatste keer naar Spa met de BMW Z4 GT3, de nieuwe M6 wordt volop klaargestoomd voor volgend seizoen. De Z4 is daarentegen allerminst afgeschreven, het team kwam vorig jaar in Spa en enkele maanden geleden op de Nürburgring nog erg kort bij de zege. Zij willen dus revanche nemen en komen supergemotiveerd aan de start. De wagen van Roal Motorsport bezit over een onuitgegeven rijdersbezetting, Alex Zanardi krijgt DTM-piloten Bruno Spengler en Timo Glock naast zich en het drietal mag zich gerust een outsider voor de zege noemen.

Bentley (M-Sport en HTP Motorsport) ****

Bentley Team HTP - Bentley Continental GT3
Bentley Team HTP - Bentley Continental GT3
Met sterke rijdersbezettingen en goede klasseringen tot dusver in de Blancpain Endurance Series behoort ook Bentley tot de potentiële kanshebbers voor de zege. Ze hebben nog niet zoveel ervaring in etmaalraces als BMW en Audi, maar HTP Motorsport weet wat het is om in Spa te winnen, getuige hun zege in 2013. Er moet wel bij gezegd dat het team toen beroep deed op de Mercedes SLS. De grootste dreiging zal normaal gezien echter uitgaan van het M-Sport fabrieksteam, dat in Paul Ricard liet zien klaar te zijn voor de uitdaging.

Lamborghini (Grasser Racing Team) ***

#63 GRT Lamborghini Huracan GT3
#63 GRT Lamborghini Huracan GT3
GRT bewees al meteen bij de start van het seizoen in Monza snel te zijn met de nieuwe Huracán, al moest men nadien toegeven te kunnen geprofiteerd hebben van een gunstige Balance of Performance. Anderzijds is GRT, zelfs met de steun van Lamborghini, slechts een klein team, dat het met een fractie van de budgetten van de grote constructeurs moet doen. Bovendien moet ook de Huracán zichzelf nog bewijzen in etmaalraces en zijn hun rijdersbezettingen net dat tikje minder ervaren. Anderzijds is de Italiaanse GT de facto een halve Audi, en dus kan men het best wel eens ver gaan schoppen.

Mercedes (Black Falcon en Rowe Racing) ***

ROWE Racing - Mercedes SLS AMG GT3
ROWE Racing - Mercedes SLS AMG GT3
Net als de BMW Z4 krijgt ook de Mercedes SLS volgend jaar een opvolger in de vorm van de AMG GT, een bolide die we deze editie helaas niet aan de start zullen zien. Als het op vlak van betrouwbaarheid aankomt blijft de Mercedes SLS AMG evenwel één van de allersterkste bolides en ook met de snelheid zit het goed. Anderzijds zien we bijna geen fabriekspiloten achter het stuur bij Mercedes, de teams krijgen wel steun van de constructeur, maar niet in die mate dat het fabrieksteams mogen genoemd worden.

McLaren (Von Ryan Racing) **

Von Ryan Racing - McLaren 650 S GT3
Von Ryan Racing - McLaren 650 S GT3
De beide McLaren's van Von Ryan beschikken over een uitstekende line-up waar menig team jaloers op kan zijn, en ook met de snelheid zit het goed. Betrouwbaarheid is echter al jaren een probleem bij de Engelse constructeur, al ontkende die dat aan Autosport.be meermaals in het verleden. De toekomst zal raad brengen, maar de nieuwe McLaren 650S is op dat vlak tot nu toe geen echte verbetering ten opzichte van zijn voorganger, de MP4-12C. Ook het forfait van de drie Attempto McLarens is veelzeggend, met een teambaas die openlijk tegenover dit medium bevestigde geen vertrouwen te hebben in de wagen over deze afstand.

Nissan (RJN en MRS GT Racing) **

#73 MRS GT Nissan GT-R Nismo GT3
#73 MRS GT Nissan GT-R Nismo GT3
RJN zakt door hun zege in Paul Ricard af naar Spa als de nieuwe kampioenschapsleider. Het team kan dus met veel zelfvertrouwen afreizen naar de belangrijkste Blancpain GT-race van het jaar, al zal het, net als MRS GT Racing, moeilijk worden voor hen om een gooi te doen naar de zege. De Nissan GT-R heeft nog niet zoveel etmaalraces achter de kiezen en bovendien zou de bandenslijtage hen wel eens parten kunnen spelen. In het begin van het jaar bewees Godzilla in Bathurst evenwel uit het goede hout gesneden te zijn. Beide teams beschikken maar over 1 wagen, en zullen dus risico's zoveel mogelijk trachten te schuwen.

Foto's: Arne Simons, Vincent Wouters & Martijn Wouters



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons