van der Horst

12H Bathurst: zege voor Nissan en Wolfgang Reip

Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
Wolfgang Reip heeft samen met Katsumasa Chiyo en Florian Straus de Bathurst 12 Hour gewonnen. Onze landgenoot pakte zo tevens de zege in de GT3 AM-klasse in de Nissan GT-R van het Nismo Athlete Global Team. Laurens Vanthoor pakte de tweede plaats, en de zege in GT3 Pro-AM, in de vanuit pole gestarte #15 Audi R8 LMS Ultra van Phoenix Racing. Met maar liefst twintig safety car-fases verbrak deze editie het record van vijftien uit 2013.
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
In de laatste drie uur alleen al waren er vijf neutralisaties. Na een spin van de #6 Porsche 997 GT3 Cup van Safe-T-Stop en een bijzonder zware aanraking met de muur voor de #91 Mazda 3 van MARC Cars Australia viel in het laatste uur de #11 Bentley Continental GT3 Team M-Sport Bentley stil op de rechte lijn. Vervolgens viel de zusterwagen met startnummer 8 weg na een harde klapper in The Cutting en wanneer de #4 Porsche 997 GT3 Cup van Grove Racing ook problemen had kende de incidentrijke wedstrijd een spectaculaire sprint naar de zege in de laatste twintig minuten.

L. Vanthoor/M. Mapelli/M. Winkelhock - Phoenix racing Audi R8 LMS ultra
L. Vanthoor/M. Mapelli/M. Winkelhock - Phoenix racing Audi R8 LMS ultra
Nadat eerder AF Corse SRL (Ferrari F458 Italia GT3), Phoenix Racing en Craft Bamboo Racing (Aston Martin Vantage GT3) de leiding in handen hadden na respectievelijk drie, zes en negen uur wedstrijd ging de zege uiteindelijk naar Nissan met op dat moment Chiyo achter het stuur. Phoenix Racing (Vanthoor, Marco Mapelli en Markus Winkelhock) werd tweede, met wel de snelste ronde dankzij Winkelhock's 2:03.309. Het laagste schavot op het podium ging naar de Aston Martin van Craft Bamboo met Darryl O'Young, Alex MacDowall en Stefan Mücke. In de lagere klasses ging de zege in klasse B voor GT3 Cup Cars naar de #47 Porsche 911 GT3 Cup S van Superbarn Supermarkets. Klasse C voor GT4's kende amper drie inschrijvingen en uiteindelijk bleek de #54 Lotus Exige Cup R van Donut King het sterkst. In de D-klasse (Invitational Production) en de I-klasse (Invitational Non Production) tenslotte waren de #23 BMW M E82 (Bruce Lynton BMW) en de #93 Ford Focus V8 (MARC Cars Australia) de beste.

Foto: Niels Vaeck & Bentley



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Circuit Internationaal op zondag 8 februari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hour.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons