van der Horst

24H Spa: Mercedes dominant in de Pre-Qualifying

Team AKKA-ASP - Mercedes AMG GT3
Team AKKA-ASP - Mercedes AMG GT3
Geen regen voor de pre-qualifying, de zon scheen zelfs en op een droge piste was het Mercedes dat de sessie volledig domineerde. Van het begin tot het einde van de pre-qualifying stond er steeds een bolide met de ster bovenaan de tabellen, uiteindelijk was het de Team AKKA-ASP AMG GT3 #88 van Felix Rosenqvist, Tristan Vautier en Renger van der Zande die de snelste tijd liet optekenen in 2:19.549. Ook plaatsen twee en drie gingen naar Mercedes met de tweede tijd voor de AMG-Team Black Falcon #00 van Buurman/Schneider/Engel en een derde plaats voor de HTP Motorsport #85 van Bacheta/Schmid/Dontje.
Team Black Falcon - Mercedes AMG GT3
Team Black Falcon - Mercedes AMG GT3
Audi, dat nochtans schitterde in de vrije training, kwam ditmaal niet in het stuk voor; enkel het Saintéloc Racing exemplaar van Haase/Parisy/Guilvert wist zich in de top vijf te hijsen met een vierde tijd. Vanthoor/Rast/Müller waren de snelste van het Belgian Audi Club Team WRT met een tiende tijd op 0.751 seconde van de referentietijd van de Mercedes #88. Ook Bentley en Mclaren speelden geen rol van betekenis; de snelste Continental GT3 liet de 20ste tijd optekenen, terwijl we de beste McLaren pas terug vinden met de 39ste tijd.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3
De vijfde tijd ging ook al naar een Mercedes, met de AMG-Team HTP #84 van Baumann/Jafaar/Buhk. De Barwell Motorsport Lamborghini zette de zesde tijd op de klokken en was de beste in de PRO-AM klasse. Volgden nog in de top tien de ROWE BMW #99, de ISR Audi #74, de Team HTP Mercedes #86 en de de WRT Audi #28.  De snelste wagen in de AM klasse was de Kessel Racing  Ferrari 458 #888 van Zanuttini/Gitlin/Talbot/Cadei. Noteren we ook nog dat de sessie zonder noemenswaardige incidenten verliep.

--- Uitslag Pre-Qualifying 24 Hours of Spa 2016 (pdf) ---

Foto's: Niels Vaeck & Martijn Wouters



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons