van der Horst

24H Zolder: Nieuwssprokkels voor de race

Speedlover - Porsche 991
Speedlover - Porsche 991
Na de rustdag, die door heel wat teams gebruikt werd om nog aan de wagens te sleutelen, staan alle bolides nu klaar om deze namiddag de start de start te nemen van de 24 Hours of Zolder. De parade naar het centrum van Zolder lokte heel wat enthousiaste reacties los en er wordt dan ook al uitgekeken naar mogelijkheden om dit onderdeel volgend jaar nog meer in de verf te zetten.
Op vrijdag maakten veel teams gebruik van de rustdag om hun bolide opnieuw in optima forma te krijgen. Ongeveer een derde van alle deelnemers besloot deel te nemen aan de parade naar het centrum van Heusden-Zolder, onder het oog van een talrijk opgekomen publiek. Onder hen ook Jaak Heynen, voorzitter van de Raad van Bestuur van VZW Terlaemen, en Sven Pribylla, sinds enkele maanden Algemeen Directeur van Circuit Zolder. "Dit is toch een prachtig zicht", lachte Prybilla. "Dit is echt iets waar we in de toekomst op moeten gaan werken, want een betere gelegenheid om het bredere publiek in aanraking te laten komen met de autosport is er hier denk ik niet. We zouden deze parade bijvoorbeeld kunnen koppelen aan de technische keuring en de briefing. Op die manier kunnen we het contact tussen de piloten en de fans nog verder vergroten."

Carlier Racing - BMW E36 325
Carlier Racing - BMW E36 325
Zeven wagens slaagden er niet in om tijdens de kwalificaties onder de 130%-grens van de snelste tijd te blijven. Dit geldt voor de MSTC BMW Clubsport en de zusterbolide van CK Mechanics, de drie VW Golf's van Fast & Fun, de BMW van Carlier Racing en ook de Domec Racing Radical. Alle wagens hebben evenwel een derogatie gekregen om de start van de 24 Hours of Zolder 2016 te nemen en zullen achteraan de grid plaats nemen.

PK Carsport - Wolf GB08
PK Carsport - Wolf GB08
PK Carsport zal met de Wolf GB08 vanaf de tweede rij op de grid starten. Anthony Kumpen was aangeduid als de piloot die de Super Pole mocht afwerken, maar hij kwam amper aan rijden toe. "Toen we buitenreden, is de dop van de watertank losgekomen. Bijgevolg hing eigenlijk de hele achterkant van de wagen vol water, waardoor we wat problemen hadden met onder andere de grip. Een dom probleem, want ik had echt het gevoel dat we onder de grens van 1 minuut 30 seconden hadden kunnen duiken.

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
Ook bij Belgium Racing werd amper gereden in de Superpole. Het team wilde elk risico schuwen en toen het weet kreeg van de problemen op de PK Carsport Wolf, was men niet zeker of er nu wel of niet een oliespoor op de baan lag. Aangezien de tijden van eerder op de avond behouden bleven en er weinig te winnen viel, riep men de wagen dan maar terug naar binnen.

Eerder op de avond kampte de #99 Belgium Racing Porsche al met versnellingsbakproblemen. Het euvel kon relatief snel hersteld worden, en nog voor het einde van Q3 was de #99 al terug op de piste te zien. Desondanks werd de versnellingsbak later terug uit de wagen gehaald, naar Stuttgart gebracht en volledig onder handen genomen. Vannacht arriveerde de bak dan terug op Circuit Zolder, vervolgens zette de #99 nog de tweede tijd neer in de warm-up.

Marc Goossens
Marc Goossens
Bij Belgium Racing wil men overigens volledig het potentieel van Marc Goossens benutten vooraleer de Gelenaar morgenochtend richting de VS vertrekt. Goossens zal normaal gezien twee lange rijbeurten voor zijn rekening nemen in de nacht. Indien Belgium Racing morgen een vierde opeenvolgende overwinning pakt met de #99 dan zal Goossens op gelijke hoogte komen met Anthony Kumpen qua overwinning (6).

Olivier Hermans zal niet deelnemen aan de 24 Hours of Zolder. Hermans was ingeschreven op de MSTC BMW Clubsport #9, samen met Ron Sanen en Kobe Claes, maar heeft te kampen met een zware infectie die hem verhindert aan de race deel te nemen. Chris Van Woensel neemt zijn plaats over, waarna MSTC nog steeds het enige team is dat met slechts 3 rijders de 24 Hours of Zolder aansnijdt.

De Domec Racing Radical RXC zal opgelapt geraken voor de start van de 24 Hours of Zolder. De wagen had deze ochtend tijdens de warm-up nog elektrische problemen, maar het team vond de oorzaak daarvan ondertussen. De piloot die aan het stuur zat bij de crash, Heinrich Langfermann, zal evenwel niet meer in actie komen. Hij is uit het ziekenhuis ontslagen, maar de psychologische gevolgen laten zich evenwel nog gelden.

Foto's: Marnik Mouchaers

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 20 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons