van der Horst

6H Bahrain: Toyota (LMP1) en Porsche (GTE) leggen beslag op eerste startrij

Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota heeft zijn tweede opeenvolgende pole positie beet in het FIA WEC. De Japanse constructeur toonde gisteren al sneller te zijn dan Audi, maar in de derde vrije training eerder op de dag voerde een R18 e-tron quattro terug de tabellen aan, Toyota sloeg echter terug en legde beslag op de eerste startrij. De TS030 Hybrid met startnummer #7 werd door Alexander Wurz en Kazuki Nakajima naar de besttijd gestuurd, hun gemiddelde over vier ronden was 0.332s sneller dan de #8 van Stéphane Sarrazin en Anthony Davidson. De Audi #1 realiseerde het derde gemiddelde en moest uiteindelijk +0.527 toegeven, ondanks een last-minute aanval van Marcel Fässler. De kampioenen Audi #2 was de traagste van de fabrieksproto’s (+0.696s). De kaarten liggen dus goed voor Toyota, dat morgen in de woestijn zijn eerste echte zege op snelheid wil scoren.
Greaves Zytek Nissan #41
Greaves Zytek Nissan #41
In LMP2 was de Pecom Racing (gerund door AF Corse) Oreca-Nissan de primus, Nic Minassian en Pierre Kaffer gingen de G-Drive Delta ADR Oreca van Mike Conway and John Martin vooraf met een minimale marge van +0.062s. De Greaves Zytek-Nissan waarmee Wolfgang Reip dit weekend zijn debuut maakt in de klasse werd door Björn Wirdheim en Jon Lancaster naar een degelijke vierde plaats gestuurd. De OAK Racing Morgan Nissan van Bertrand Baguette vat de race morgen aan vanuit zesde stelling, onze landgenoot staat dicht bij de titel maar mag de aandacht zeker niet laten verslappen.

Porsche 911 RSR #92
Porsche 911 RSR #92
In GTE-Pro werd een kolfje naar de hand van Porsche, dat er een 1-2 van maakte met de gloednieuwe nieuwe wagen, meteen ook de eerste pole van het seizoen. Marc Lieb en Richard Lietz in de #92 waren uiteindelijk 0.127S sneller dan hun collega’s in de #91, nochtans moest de #92 in het begin van de sessie de pits terug opzoeken met een versnellingsbak die geblokkeerd zat in de derde versnelling. De kampioenschapleidende Aston Martin Racing Vantage V8 van Darren Turner en Stefan Mucke schoof in extremis nog op van P6 naar P3, amper 0.011s voor de AF Corse van Giamaria Bruni en Toni Vilander.

In GTE-Am was de 100% Deense Aston Martin het snelst, net voor de 8-Star Motorsport (AF Corse) Ferrari. De IMSA Performance Porsche van ondermeer Markus Palttala realiseerde de vijfde tijd op acht deelnemers.

b693ac9e66299a42e332abe39d42826c91031403.jpg


Foto's: Toyota, Porsche, WEC



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 29 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Bahrain.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons