van der Horst

6H Mexico: 32 wagens gaan de strijd aan op grote hoogte

Porsche v Audi
Porsche v Audi
Dit weekend staan er 32 wagens aan de start van de eerste editie van de FIA WEC 6 Hours of Mexico. In de aanloop naar de race trokken zowel Manor (LMP2) als Rebellion Racing (LMP1) hun tweede wagen terug, terwijl Greaves Motorsport met hun Gibson 015S een extra startnummer aan de lijst toevoegde. De Mexicaanse manche is de eerste van de overzeese races, nadat het kampioenschap eerder Silverstone, Spa, Le Mans en Nürburgring bezocht. Een niet te onderschatten factor in het centraal Amerikaanse land is de grote hoogte waarop er geracet wordt, maar liefst 2.285 meter boven zeeniveau! De motoren zullen dus minder PK's produceren en ook de koeling (motor & remmen) zal de minder dense lucht duidelijk voelen.
Manor Racing - Oreca 05
Manor Racing - Oreca 05
Manor brengt dus maar één Oreca 05 aan de start in LMP2 voor Richard Bradley en Matt Rao, terwijl Roberto Merhi werd vervangen door de lokale rijder Alfonso “Picho” Diaz Guerra. Eerder was er sprake van dat Pastor Maldonado zijn WEC-debuut zou maken op deze wagen, maar dat plan ging uiteindelijk niet door. Ook Greaves Motorsport brengt een bolide voor lokale rijders aan de start; de inmiddels op leeftijd zijnde Gibson 015S (voorheen Zytek) zal worden bemand door de Mexicanen Roberto Gonzalez en Luis Diaz, aangevuld door de Braziliaan Bruno Junqueira. De laatste Mexicaan is uiteraard de promotor van het evenement, Ricardo Gonzalez. Hij veroverde samen met Bertrand Baguette in 2013 de LMP2-titel en runt dit jaar tevens zijn eigen team, RGR Sport (Ligier JSP2).

Autodromo Hermanos Rodriguez
Autodromo Hermanos Rodriguez
In LMP1 valt er buiten het forfait van de tweede Rebellion bolide weinig nieuws te melden. De grote vraag is uiteraard of Porsche te verslaan valt en of Toyota het tegenvallende resultaat van Nürburgring kan doen vergeten. Benoît Tréluyer keert na zijn mountainbike-ongeval terug achter het stuur van de Audi R18 #7 naast Andre Lotterer en Marcel Fässler, de Fransman maakt na zijn afwezigheid in de Eifel echter geen aanspraak meer op de titel. Vermelden we tot slot nog dat de enige Aston Martin Vantage V8 (#98) in de GTE-Am klasse terug is overgestapt naar Michelin rubber aangezien de (oudere) Dunlop banden moeite hebben om dezelfde prestaties te leveren. In de Pro Cup blijft AMR uiteraard trouw aan haar Britse ontwikkelingspartner.

--- DEELNEMERSLIJST FIA WEC 6H MEXICO ---

Foto's: Vincent Wouters & WEC/Adrenal



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 1 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Mexico City.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons