6H Spa: Enkele opvallende reacties na de race
In de beginfase van de wedstrijd loodste Brendon Hartley zijn Porsche 919 Hybrid tussen de bandenstapels in de Busstop chicane; een manoeuvre waarbij hij volgens de koersdirectie de baanposten onnodig in gevaar bracht. Wist hij, hoopte hij of gokte hij dat er een doorgang was welke hem terug op de piste zou brengen? "Eigenlijk wist ik het, maar... blijkbaar besliste de racedirectie dat het gevaarlijk was. Ik dacht dat het moeilijk ging zijn voor mij om rond te draaien, met de muur zo dichtbij en het is vrij moeilijk voor ons om de muur te zien dus ik vond eigenlijk dat het een veilige keuze was. We wonnen er niets bij en kregen de straf. Er was geen probleem op de wagen, het was simpelweg een fout van de rijder", besloot Hartley eerlijk.
Simon Dolan, "vier podiums op rij, waarvan twee zeges. We hebben vandaag nogmaals getoond dat de Gibson een oerdegelijk chassis is. Ik heb het al zo vaak gezegd, het is oud, maar snel en springt zeer goed om met de banden. We kwamen van de ELMS naar het WEC en we hebben de concurrentie gewoon verpletterd", sloot de Brit af met een kwinkslag.
Op het einde van de race werden we een directe strijd tussen de Aston Martin gepiloteerd door Fernando Rees en de Ferrari in handen van Gianmaria Bruni ontzegd toen AF Corse een stop and go penalty kreeg toebedeeld nadat het team tijdens de laatste stop de banden richting box wierp, in plaats van ze neer te leggen. "We wisten van tijdens de kwalificaties dat Ferrari snel zou zijn, sneller dan wij alleszins ondanks dat we de pole hadden", ging het relaas van Rees. "Op het einde van de race kwam Bruni snel terug op mij met minstens een halve seconde per ronde en hadden we een leuk gevecht. Zodra dat het team me bevestigde dat ze een penalty kregen, liet ik hem passeren. Het is leuk te winnen, en in Spa des te meer!"
Paul Dalla Lama die in zijn Aston Martin de race afsloot zoals die begon: op de eerste plaats. "Iedereen pusht zo hard om een goed resultaat neer te zetten en als die resultaten dan beginnen te komen, voelt dat echt goed. Daarnet herinnerde iemand me dat dit onze vijfde zege is uit de laatste zeven races, dus ik kan niet zeggen dat dit een complete verrassing is met mijn super teamgenoten. De race zelf was raar, vanaf de eerste stint leek iedereen wel een andere strategie na te streven. Ik kan je niet echt vertellen wat het verschil was, sommigen begonnen te dubbelstinten. Wij zelf waren echt bezorgd of we de wedstrijd met slechts vijf stops konden volmaken, maar op het einde sloegen we daar met enig gemak in; weliswaar een beetje een verrassing." Ook bij teamgenoot Pedro Lamy viel eenzelfde teneur te noteren. "Na de kwalificaties dacht ik dat we een veel sterkere wagen hadden dan alle anderen en dat was niet het geval. We startten op oude banden en ik kon (in het begin van de race nvdr.) niet uitlopen, ondanks dat ik zo hard als ik kon pushte. De rest kon me gewoon volgen, dus ik was een beetje gestressed. Naarmate de race vorderde, maakten mijn teamgenoten gewoon het verschil, want ze waren enorm snel; ze gaven me een goede voorsprong op de concurrentie om de race af te ronden. "
Foto's: Martijn Wouters
Tweet