van der Horst

6H Spa: Kunnen Aston Martin en BMW meteen verrassen?

BMW M8 GTE
BMW M8 GTE
Terwijl de LMP1-klasse de voorbije seizoenen telkens een constructeur verloor, oogt GTE-Pro sterker dan ooit. BMW vervoegt het veld voor het "Super Season" met de M8, terwijl ook Aston Martin Racing de langverwachte nieuwe Vantage eindelijk in stelling brengt. Voor Porsche, Ferrari en Ford heeft hun strijdwapen quasi geen geheimen meer, een voordeel voor de openingsmanche in Spa en Le Mans?
  • Powercars
BMW Team MTEK - BMW M8 GTE
BMW Team MTEK - BMW M8 GTE
De BMW M8 GTE zal in Spa-Francorchamps haar Europese competitiedebuut maken, maar is uiteraard niet aan haar proefstuk toen. De Beierse bolide werkte in de Verenigde Staten namelijk al enkele grote races af. Na tegenvallende prestaties in de 24H van Daytona werd de Balance of Performance aangepast voor de 12H van Sebring, waarop Connor De Phillippi meteen de pole reed. De WEC Prologue test te Paul Ricard was voor BMW zeer productief met meer dan 5000km op de teller, maar de M8 was er wel ruim twee seconden trager dan de snelste GTE, de Porsche 911 RSR. Nick Catsburg en Martin Tomczyk nemen in Spa de #81 voor hun rekening, terwijl António Félix da Costa en Tom Blomqvist (vervanger Augusto Farfus) in actie komen op de #82. Vermelden we terzijde dat er ook een beetje DNA van Maxim Martin in de M8 verweven zit, onze landgenoot was voor zijn overstap naar Aston Martin namelijk betrokken bij het prille ontwikkelingswerk.

AMR - Aston Martin Vantage GTE
AMR - Aston Martin Vantage GTE
Dat brengt ons bij Aston Martin Racing. Na tien maanden intensief testwerk en 35.000 afgelegde kilometers op 14 verschillende circuits is het in Spa eindelijk zover, de eerste echte krachtmeting van de nieuwe Vantage GTE. Al vroeg in het testprogramma overtrof de wagen de verwachtingen, waardoor de tijdlijn naar voor geschoven werd. Na twee seizoenen met Dunlop keert de Britse constructeur dit jaar terug naar Michelin, waardoor deze variabele alvast wegvalt. De Franse bandenfrabikant neemt voortaan dus heel de GTE-Pro klasse voor haar rekening. Spa betekent voor Maxime Martin en Alex Lynn ook het WEC-debuut bij AMR. Net als BMW hield Aston Martin zich gedeisd tijdens de Prologue test in Paul Ricard.

Ferrari 488 GTE EVO
Ferrari 488 GTE EVO
Porsche, Ford en Ferrari namen in Zuid-Frankrijk het voortouw voor wat betreft de chrono's. De 911 RSR GTE realiseerde namelijk de twee snelste tijden, voor de Ford GTs. De voornaamste nieuwigheid bij Porsche is de komst van tweevoudig kampioen Gianmaria Bruni. De Italiaan moest vorig jaar zes maanden aan kant blijven om onder zijn contract met Ferrari uit te raken. Ford nam dit jaar een vliegende start in het IMSA-kampioenschap en hoopt deze lijn door te trekken in Spa. Net als Aston Martin doet Ford dit weekend beroep op drie rijders per wagen, terwijl Porsche, Ferrari en BMW met duo's in actie komen. Ferrari verdedigt dit jaar de titel bij de rijders, de constructeurs en de teams en doet dat met een licht aangepast EVO-versie van de 488 GTE. De rijdersbezetting blijven ongewijzigd met James Calado en Alessandro Pier Guidi op de #51 en Sam Bird en Davide Rigon op de #72.

Foto's: WEC, BMW, AMR, Ferrari



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op woensdag 2 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons