6H Spa: Kunnen Aston Martin en BMW meteen verrassen?
Dat brengt ons bij Aston Martin Racing. Na tien maanden intensief testwerk en 35.000 afgelegde kilometers op 14 verschillende circuits is het in Spa eindelijk zover, de eerste echte krachtmeting van de nieuwe Vantage GTE. Al vroeg in het testprogramma overtrof de wagen de verwachtingen, waardoor de tijdlijn naar voor geschoven werd. Na twee seizoenen met Dunlop keert de Britse constructeur dit jaar terug naar Michelin, waardoor deze variabele alvast wegvalt. De Franse bandenfrabikant neemt voortaan dus heel de GTE-Pro klasse voor haar rekening. Spa betekent voor Maxime Martin en Alex Lynn ook het WEC-debuut bij AMR. Net als BMW hield Aston Martin zich gedeisd tijdens de Prologue test in Paul Ricard.
Porsche, Ford en Ferrari namen in Zuid-Frankrijk het voortouw voor wat betreft de chrono's. De 911 RSR GTE realiseerde namelijk de twee snelste tijden, voor de Ford GTs. De voornaamste nieuwigheid bij Porsche is de komst van tweevoudig kampioen Gianmaria Bruni. De Italiaan moest vorig jaar zes maanden aan kant blijven om onder zijn contract met Ferrari uit te raken. Ford nam dit jaar een vliegende start in het IMSA-kampioenschap en hoopt deze lijn door te trekken in Spa. Net als Aston Martin doet Ford dit weekend beroep op drie rijders per wagen, terwijl Porsche, Ferrari en BMW met duo's in actie komen. Ferrari verdedigt dit jaar de titel bij de rijders, de constructeurs en de teams en doet dat met een licht aangepast EVO-versie van de 488 GTE. De rijdersbezetting blijven ongewijzigd met James Calado en Alessandro Pier Guidi op de #51 en Sam Bird en Davide Rigon op de #72.
Foto's: WEC, BMW, AMR, Ferrari
Tweet