van der Horst

6H Spa: Porsche boven tijdens incidentrijke tweede vrije training

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
De tweede vrije training in de vooravond in Spa stond bol van de incidenten. Het begon al in de openingsseconden toen Antonio Giovinnazzi op de Raidillon de controle verloor over de Ferrari 499P #51. De sessie werd meteen stilgelegd, maar een uur later ging het opnieuw fout in diezelfde bocht. Ook Stephen Grove kwam in de problemen en plantte de Iron Lynx Mercedes #60 vol in de bandenmuur. Gelukkig bleven beide rijders ongedeerd. De snelste tijd kwam uiteindelijk op naam van de Porsche #6 die Laurens Vanthoor deelt met Kévin Estre en Pascal Wehrlein.
De Ferrari 499P #51 na de crash op de Raidillon
De Ferrari 499P #51 na de crash op de Raidillon
Door de vele incidenten werd de sessie met een halfuur verlengd, de herstelling van de bandenmuur na de crash van de Mercedes nam bijvoorbeeld net geen dertig minuten in beslag. Maar ook tijdens de 'verlengingen' ging het nog een keer fout, met een crash van Tom Gamble (Aston Martin Valkyrie #007) in Pouhon. De twee Alpine A424 kwamen in het begin van de sessie ook nog eens met mekaar (!) in aanraking en de tweede AF Corse Ferrari #50 had een licht contact met een andere deelnemer.

TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
Desondanks reed de Ferrari de tweede tijd, voor de WRT BMW #20 van Robin Frijns en René Rast. De zuster-BMW #15 zagen we op P8 terwijl Stoffel Vandoorne in de Peugeot 9X8 #94 eindigde op P10. In LMGT3 was de beste tijd voor de Aston Martin #27 van Drudi, James en Robichon. Maxime Martin (Iron Lynx Mercedes #61) eindigde op P11 terwijl Tom Van Rompuy (TF Sport Corvette #81) samen met teamgenoten Rui Andrade en Charlie Eastwood de sessie beëindigde als dertiende.

Foto's: Gert Starckx & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op donderdag 8 mei 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons