9 wedstrijden, 8 resultaten min 1 schrapresultaat in 2016
Slechts 1 joker
"Iedereen beseft dat 9 rally's voor het Belgisch kampioenschap in de huidige economische context teveel is. Op vraag van de piloten die het BRC rijden hebben we gezocht naar een oplossing, want zomaar een wedstrijd schrappen leek ons geen goed idee. De organisatoren verdienen ook respect voor het organiseren van een nationale wedstrijd, want dat is niet evident," vertelt Xavier Schene, Directeur van RACB Sport.
"Met het systeem "7 resultaten + 1 joker", moet elke piloot één wedstrijd van de 9 manches laten vallen. Elke piloot mag zelf de keuze maken (bij de inschrijving voor de wedstrijd), in functie van de belangen van zijn partners of in functie van vroegere ervaringen. Dit systeem moet de organisatoren ook extra motiveren om kwalitatief een zo aantrekkelijk mogelijk evenement te presenteren, want zij zullen de piloten moeten overtuigen om hun wedstrijd te laten meetellen."
In het Junior BRC en in de kampioenschappen per Klasse, zullen enkel de 6 beste resultaten tellen.
Minder kilometers
Om verder in te spelen op de vraag van piloten en teams tot het beperken van de kosten, hebben alle organisatoren van de 9 BRC-manches ingestemd met het verminderen van het aantal kilometers tegen de chrono.
De regerende Kampioen van België zal beloond worden met het startnummer 1 in alle manches van het BRC, behoudens in Ieper waar het Europees reglement van toepassing is. Indien de kampioen niet aan de start komt, dan is het nummer vrij voor een andere piloot.
Startorde verfijnd
De startorde voor de eerste dag wordt bepaald in functie van de tussenstand van het kampioenschap, waarbij de wagens van categorie R5, S2000 en GT prioritair starten voor de WRC's.
Om de promotie van de Juniors verder te garanderen, zullen de jongeren eveneens een bevoorrechte startpositie krijgen, maar daarover later meer.
De startorde voor de tweede etappe wordt bepaald in functie van het klassement van de eerste etappe. Van prioriteiten is tijdens de tweede etappe geen sprake meer.
Het systeem van de refueling, wat heel positief werd onthaald door de overheden, blijft in 2016 behouden en RACB Sport maakt zich sterk dat de controles op de banden verscherpt zullen worden. In het kader van de veiligheid werkt RACB Sport ook verder aan het project voor een "Safety Tracking" in de manches van het Belgian Rally Championship.
Foto's: RIP/Degryse - Vincent Wouters
Tweet