van der Horst

ACO kiest voor continuïteit in LMP3

DKR Engineering - Norma M30 LMP3
DKR Engineering - Norma M30 LMP3
De Automobile Club de l'Ouest (ACO) heeft haar plannen voor de toekomst van de LMP3-categorie bekendgemaakt. De derde protoklasse werd in 2015 gelanceerd en kan gerust een succes genoemd worden met zo'n 150 wagens op de markt momenteel. LMP3 was tevens de grootste klasse in de European Le Mans Series de voorbije jaren, al was het niveau van de deelnemende rijders niet altijd even hoog. Na vijf seizoenen loopt de eerste cyclus van het LMP3-reglement ten einde na 2019, maar de ACO communiceert nu al over wat 2020 zal brengen.
Het codewoord is continuïteit. De 'nieuwe' LMP3's zullen nog steeds gebaseerd zijn op de huidige wagens, die zullen worden uitgerust met een kit die ingrijpt op het vlak van veiligheid, motorvermogen naast kleine aanpassingen aan het bodywork. Het is nog niet duidelijk of dit ook een stijging van het kostenplaatje met zich meebrengt. Vier constructeurs mogen hun product aanbieden na 2019, zijnde Onroak Automotive (Ligier), Duqueine Automotive (Norma), Ginetta en Adess. Er is dus geen sprake meer van AVE-Riley of Dome, twee doodgeboren projecten die nooit van de grond kwamen. Of het quasi monopolie van Ligier zal worden doorbroken valt nog af te wachten.

De volgende kampioenschappen staan open voor LMP3: European Le Mans Series, Asian Le Mans Series, Michelin Le Mans Cup, Road to Le Mans, LMP3 British Cup, VdeV, lMSA Prototype Challenge, 24H Proto Series, Supercar Challenge, Gulf 12 Hours, FRD LMP3 Series.

Foto: ACO/Michelin Le Mans Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op donderdag 24 mei 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons