van der Horst

ACO wil volgend seizoen debuut Mission H24

Mission H24
Mission H24
De laatste week vloeide er veel inkt over LMH's en LMDH's, maar ACO van zijn kant is nog steeds bezig met hun project rond een racewagen op waterstof: de LMPH2G. Twee jaar geleden kreeg Mission H24 zijn eerste publieke debuut tijdens de European Le Mans Series-manche in Spa en sindsdien hebben de ingenieurs niet stilgezeten. Vorige week is namelijk de tweede generatie van de wagen voorgesteld en ACO maakt zich sterk dat de wagen volgend jaar zijn eerste racemeters zal malen.
GreenGT LM PH2G
GreenGT LM PH2G
Twee jaar geleden besloten de ACO en GreenGT de handen in elkaar te slaan onder de vlag van H24Racing met als doel het bouwen van een op waterstof aangedreven racebolide, die de naam LMPH2G kreeg. Normaal gezien had de wagen vorig jaar reeds moeten debuteren. In Spa zou de eerste versie van de bolide namelijk deelnemen aan de wedstrijd van de Michelin Le Mans Cup. Racen deed de proto niet, maar een tankbeurt aan de installatie die Total speciaal gebouwd had, kreeg de pers ter plaatse wel te zien. Ook dit seizoen vielen, door de coronapandemie, de plannen van de organisator van de 24 Heures du Mans in het water en dus besloten ze zich te richten op een verbeterde versie van de bolide, de H24.

Mission H24
Mission H24
De nieuwe wagen, die overigens pas twee weken geleden klaar was, gebruikt nog steeds een ADESS LMP3-chassis als basis, maar verloor liefst 150 kg ten opzichte van de eerste versie. Er werd een nieuwe krachtbron ingestoken, maar ook de versnellingsbak en batterij zijn nieuw. Het aantal elektrische motoren werd gehalveerd van vier naar twee (op de achteras), al zou dat geen vermogensverlies mogen opleveren. Vanaf nu is het testen geblazen met als doel volgend seizoen eindelijk aan de start te verschijnen in de Le Mans Cup, waarbij de prestaties deze van een GT3 moeten benaderen. Het plan is om in de 24 Uur van Le Mans een aparte categorie op te richten voor waterstofwagens. Onder andere Audi bevestigde in het verleden al een waterstof-proto te kunnen ontwikkelen en ook Toyota en BMW hebben reeds stappen gezet met waterstof als energiedrager. Vandaag nog publiceerde BMW een innovatiebijdrage met Podcast over waterstof.

Foto's: ACO - GreenGT



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in GT3 Le Mans Cup op dinsdag 22 september 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons