van der Horst

24H Le Mans: ACO en GreenGT lanceren Mission H24

GreenGT LM PH2G
GreenGT LM PH2G
Terwijl vorig weekend de European Le Mans Series doorging in het natte Spa maakte de ACO van de gelegenheid gebruik om een nieuw project te presenteren aan het grote publiek: een wagen compleet aangedreven op waterstof met codenaam "Mission H24". Hiervoor ging de ACO in zee met GreenGT, een Zwitsers bedrijf die een paar jaar geleden een gelijkaardig project promootte in Le Mans en waarbij Olivier Panis een paar rondjes reed over het Circuit de la Sarthe. Ditmaal krijgt het de volle steun van de ACO en waren zelfs prominenten als ACO-president Pierre Fillion en algemeen directeur van de ELMS Gérard Neveu aanwezig om de eerste meters van de GreenGT LM PH2G, waarvan het chassis origineel gebaseerd is op een ADESS LMP3, mee te maken.
GreenGT LM PH2G
GreenGT LM PH2G
Tijdens de demo kreeg Yannick Dalmas de eer om de wagen zijn eerste meters te geven op het Ardennen-circuit. Na een rondje Spa, waar het onderweg even leek te kampen met technische problemen, werden de genodigden ook verwend met een volledige pitstop demonstratie. Dat dit project tot stand ging komen werd eerder dit jaar al bekend gemaakt door Fillion. "Tijdens de 86ste 24 Heures du Mans maakten wij bekend dat we in de toekomst een waterstof-klasse willen creeëren. Wij geloven in waterstof, net als wij in de hybride-technologie geloofden. Samen met GreenGT gaan we de uitdaging aan en zullen de wereld op de hoogte houden van elke stap dat we maken naar ons ultieme doel: Le Mans 2024." Het volgende optreden van de LM PH2G zal doorgaan op 5 oktober tijdens de Paris Motor Show.

Forze VIII
Forze VIII
Overigens is dit niet het eerste project van een racewagen op waterstof. De Technische Universiteit van Delft is al sinds 2007 bezig met onderzoek naar op waterstof aangedreven racewagens en kan al spreken van succes. Het Forze Hydrogen Electric Racing Team maakte vorig jaar zijn debuut in de Supercar Challenge met de Forze VIII en nam dit jaar deel aan de Gamma Racing Day, waar het uitkwam in de Sport-divisie en zijn eerste race volledig uitreed. Daarnaast deden men ook een recordpoging op Circuit Zandvoort, dat met succes afgerond werd en het record van elektrische aangedreven klasse maar liefst 7 seconden scherper werd gezet. Met andere woorden, er zit toekomstmuziek in deze technologie.

Foto's: Mission H24 - Supercar Challenge

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op woensdag 26 september 2018.
  • Shopa

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons