van der Horst

Assen: Nabeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

Minder dan een seconde verschil na zeven uur wedstrijd! Eens te meer had de European VW Fun Cup een finale in schoonheid in petto voor de liefhebbers, in het kader van het eerste bezoek aan het TT Circuit van Assen ter gelegenheid van het Dutch Fun Festival. In een spannende slotfase kon Kevin Caprasse weerstaan aan Mathieu Detry, om de #280 Socardenne by Milo een eerste zege van het seizoen te schenken! De Luikenaar kwam, samen met zijn teamgenoten Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo, nochtans van erg ver…
  • Footprints F1 Abu Dhabi
Na twee uur wedstrijd verscheen de Safety Car op het circuit tijdens een van de pitstopvensters, waardoor het klassement op zijn kop werd gegooid. Niet alleen moest de #280 – zoals het reglement het voorschrijft – wachten op het einde van de pitlane alvorens het peloton te vervoegen, maar bovendien stond een pitstop buiten het pitstopvenster synoniem voor een Drive Through. Twee incidenten die de leiders in het kampioenschap meer dan een ronde achterstand opleverden…
 
Ondertussen hadden de #44 Jac Motors 1 van Mathieu Detry, Michaël Leenders en Sébastien Kluyskens en de #888 AC Motorsport van Stéphane Perrin, Martin Leburton en Simon Tourneur het ruime sop gekozen. Maar een race is nooit beslecht voor het einde… Een nieuwe neutralisatie op twee uur van het einde bracht de #280 Socardenne by Milo en de #2 DRM Motorsport Autographe (Cédric Bollen, Amaury Richard, Guillaume Mondron en Edouard Mondron) terug in dezelfde ronde. En toen de race een laatste keer werd geneutraliseerd op 55 minuten van het einde, kon de eindsprint beginnen tussen Kevin Caprasse (#280), Mathieu Detry (#44) en Cédric Bollen (#2). Kevin en Mathieu verbeterden keer op keer het ronderecord en lieten elkaar niet los, maar ze eindigden wel in die volgorde.
 
“Ik denk meer in de spiegels gekeken te hebben dan voor me”, glimlacht de winnaar. “Toen ik op het circuit kwam en Mathieu achter me zag, wist ik dat het een lang laatste uur zou worden. En inderdaad, hij heeft de druk op geen enkel moment laten zakken. Ik ben enorm tevreden dat ik deze zege aan het team mag schenken! Bovendien trekken we naar Zolder met een knappe voorsprong in het kampioenschap. Het was een perfecte dag!”
 
Achter het leidende trio hadden we de #888 AC Motorsport moeten terugvinden. Maar door een kapotte draagarm verdwenen Stéphane Perrin, Simon Tourneur en Martin Leburton in het laatste uur uit de wedstrijd. Goed nieuws voor de #417 SP Racing by JAC van Pascal Raes en Sébastien Incardona, de auteurs van een opmerkelijke wedstrijd. De #287 Comtoyou, net als in Mettet winnaar in het Pure-klassement, kwam op de koop toe in de algemene top 5 terecht, dankzij de piepjonge Tristan Földesi en Nicolas Baert, ditmaal vergezeld door Matteo Raspatelli. De drie talenten uit de karting bewijzen eens te meer dat de VW Fun Cup een weergaloze springplank is voor jonge wolven in de autosport.
 
De #269 Scott – Pharmarome van Johan Huygens, Gilles Smits en Jean-Jacques Smits werkte een ongelukkige strategie af waardoor tweemaal heel veel tijd verloren ging tijdens de neutralisaties. Er zat niet meer in dan een zesde plek, al houdt het team zijn kansen op het eindpodium in het kampioenschap wel gaaf. Een opmerking die ook geldt voor de #291 Comtoyou Racing van Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Gilles Verleyen. Het trio had nochtans meteen twee ronden verloren door een beschadigde motorkap tijdens de openingsronden, maar hun comeback naar de zevende positie was adembenemend mooi. In het eindklassement deed de #291 beter dan drie wagens ingeschreven in Pure: de #281 ACM – Cash Converters (Arnaud Quédé-Benoit Arnaudet), de #4 Acome Racing 2 (Anthony Rosa-Nicolas Fedorenko-Gilles Piron-Alexandre Charlier) en de #255 DZ Racing by Acome (Sébastien Dorkel-Amine Zeghouani-Jean-Luc Vandormael), die nipt op kop blijft van het Pure-kampioenschap.

In Evo2 won de #227 Jusi Racing van Jurgen Vermeulen, Linus Christiaens en de Nederlander Maik Barten, meteen goed voor de titel als de auto aan de start verschijnt in Zolder.
 
Biplaces: Monster by Milo… maar ook na een eindsprint!
 
Net als in het algemene klassement was het wachten tot de allerlaatste bocht om de naam van de winnaars bij de Biplaces te kennen! Opmerkelijk: de teams die zegevierden in de categorie voor passagiers en het algemene klassement waren bijna identiek. Op de #342 Monster by Milo werden Kevin Caprasse, Kevin Balthazar en Lorenzo Donniacuo versterkt door de ‘boss’ van Milo Racing, Christophe Nivarlet. En ook daar was sprake van een knotsgekke remonte, aangezien het team erin slaagde om een straf van drie ronden omwille van een fout tijdens een safety car-procedure goed te maken.
 
Stéphane Lémeret, in de slotfase aan het stuur van de #365 Carpass LRE by DRT, heeft nochtans alles geprobeerd. Maar een inhaalpoging aan de buitenkant van de laatste chicane werd verstoord door een tegenstander die zich tegen wil en dank midden in dat duel voor de zege in de Biplaces bevond. Hoe dan ook, de rijder-journalist bleef glimlachen omdat hij en zijn teamgenoten (Philippe Reynens en Philippe Wintgens) belangrijke punten scoorden voor het kampioenschap. Hun ambitie tijdens de finale in Zolder is weer dan ook om hun kroon te behouden.
 
Het podium in de Biplaces-categorie werd vervolledigd door de #330 Lisalux Racing 1 van Stéphane Loesel en Maxime Lacrosse, auteurs van een erg regelmatige wedstrijd waarin ze meermaals konden profiteren van een geslaagde strategie. Aan de voet van het podium vonden we de #372 Debersaques Racing Team (Yves en Maximes Debersaques, samen met Charly De Munter) en de #360 CBRS by AC Motorsport (Alain Dupont, Philippe Fisette en Michel Koning).
 
Na deze première in Assen die over de hele lijn positieve reacties teweegbracht, leeft de European VW Fun Cup toe naar de laatste afspraak in Zolder, op 27 en 28 oktober. Een finale die voor vuurwerk zal zorgen!

Kampioenschap: 1. #280 Socardenne by Milo (360,5), 2. #269 Scott-Pharmarome (323,5), 3. #291 Comtoyou Racing (314,5), 4. #44 Jac Motor (312), 5. #2 DRM Motorsport Autographe (296,5)…
Kampioenschap Biplaces: 1. #365 Carpass LRE by DRT (334), 2. #342 Monster by Milo (317), 3. #372 Debersaques Racing Team (266,5)…
Kampioenschap Pure: 1. #255 DZ Racing by Acome (355), 2. #4 Acome Racing 2 (349,5), 3. #281 ACM-Cash Converters (333,5)…

Persbericht VW Fun Cup

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zondag 7 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dutch Fun Festival.
  • Shopa

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons