van der Horst

Audi R8 krijgt facelift (+ Foto's)

Audi R8 modeljaar 2019
Audi R8 modeljaar 2019
Bij de voorstelling van de Evo-versie van de Audi R8 GT3 begin deze maand viel ons oog meteen op de herwerkte voorkant van de wagen. Audi deed dit, zo blijkt nu, niet voor niets want vandaag kwam de constructeur uit Ingolstadt met het nieuws dat ook het straatmodel een update krijgt. Zo stalt de V10 een tiental paarden extra en is ook de ophanging stevig onder handen genomen, dit met het oog op een dynamischer rijgedrag. De eerste exemplaren van de gefacelifte R8 worden in het voorjaar van 2019 bij de dealers verwacht.
  • Prospeed Competition
Interieur Audi R8 modeljaar 2019
Interieur Audi R8 modeljaar 2019
De R8 is niet verwonderlijk ook het model in het gamma dat het dichtst bij de autosport aanleunt; liefst 50% van de onderdelen deelt het model met de GT3-versie, voor de GT4-variant is dit zelfs 60%. Het V10-blok, dat in de Hongaarse motorenfabriek in Győr wordt geproduceerd, is erg compact. Nieuw is dat een aparte radiator de temperatuur van de motorolie, afkomstig van een droog carter, onder controle houdt. Dit principe werd geleend uit de racerij en maakt volgens Audi dat het motorblok extreem laag kan worden gemonteerd wat resulteert in een laag zwaartepunt.

Audi R8 modeljaar 2019
Audi R8 modeljaar 2019
Dan over naar de visuele eigenschappen van de nieuwe Audi R8. Afgezien van de hertekende neus, met aangepaste radiatorrooster en een knipoog naar de oer-quattro, wordt de bolide standaard uitgerust met 19-duimswielen, optioneel kan er gekozen worden voor lichtere, gefreesde 20-duimers met vijf V-vormige spaken. De nieuwe voorsplitter is bovendien breder, net als het opvallende, laag gemonteerde ventilatierooster achteraan, het sluitstuk van een hoog oplopende diffuser.

Audi R8 modeljaar 2019
Audi R8 modeljaar 2019
Ook aan de software sleutelde de Audi-ingenieurs. Zo zijn er, afhankelijk van de motorversie die wordt geleverd, drij nieuwe rijassistantieprogramma’s: Dry, Wet en Snow. Zij vullen de reeds bestaande opties aan, waaronder de Performance-modus en moeten het weggedrag aanpassen aan de wrijvingscoëfficiënt van het wegdek. Dankzij de verbeterde elektronische stabiliteitscontrole (ESC) heeft de topuitvoering 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen. Moest u het nodig hebben: ook de remtijd van 200 naar 0 is verbeterd...

Foto's: Audi



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Autonieuws op woensdag 24 oktober 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons