van der Horst

Autosport.be jaaroverzicht - Stint 4: Mark Webber en Multi 21

Mark Webber
Mark Webber
De immer sympathieke Australiër Mark Webber zoekt vanaf volgend jaar zijn heil bij Porsche in de LMP1-klasse van de endurance wedstrijden, met als hoogtepunt de 24 Uren van Le Mans. De reden voor zijn vertrek is duidelijk, de relatie met zijn teamgenoot Sebastian Vettel was nooit erg goed te noemen maar bereikte een absoluut dieptepunt tijdens de Grote Prijs van Maleisië in het begin van het seizoen. Webber werd toen een zekere overwinning ontnomen doordat Vettel hem ondanks herhaaldelijke teamorders toch aanviel en de zege voor zijn neus wegkaapte. Het incident werd een van de (pijnlijk) memorabele momenten uit 2013, reden genoeg dus voor een plaatsje in ons jaaroverzicht.
  • LTF
Speech van Mark Webber op zijn afscheidsfeest
Speech van Mark Webber op zijn afscheidsfeest
De meeste F1-fans zullen zich de "Multi 21"-teamorders van Red Bull, een code die aangeeft dat de wagens in volgorde van startnummer 2 (Webber) en 1 (Vettel) moeten finishen, wel herinneren. De Australiër had tijdens de openingsrace in zijn thuisland slechts een zesde plaats uit de brand kunnen slepen en was naar Maleisië afgezakt met de hoop op een beter resultaat. Na drie titels voor zijn Duitse teamcollega had hij nog steeds een sprankeltje hoop dat 2013 wel eens zijn jaar zou kunnen worden. Hij nam de leiding van de wedstrijd in een Red Bull die verre van de dominantie aan de dag kon leggen dan later in het seizoen wel het geval zou zijn. Wanneer het team naar het einde toe aan beide rijders vraagt om gas terug te nemen om het materiaal te sparen gaat Webber daar plichtsbewust op in terwijl Vettel nog even wacht en vol voor de aanval kiest. Met het gekende gevolg: een eerste zege voor de Duitser op zijn weg naar de wereldtitel. Voor een boze en gefrustreerde Mark Webber is de race in Maleisië uiteindelijk de druppel die de emmer doet overlopen, na amper twee wedstrijden in 2013 staat zijn besluit vast: geen F1 meer in 2014.

Opmerking: deze bijdrage maakt deel uit van het Autosport.be jaaroverzicht 2013.

Foto's: Georges De Coster - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Varia op woensdag 4 december 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons