van der Horst

Balance of Performance dreigt zich tegen Belcar te keren

Start Belcar Endurance Championship 2023
Start Belcar Endurance Championship 2023
Afgelopen weekend vond op Circuit Zolder de opener van het Belcar Endurance Championship plaats en het Belgisch kampioenschap lijkt in 2023 de wind in de zeilen te hebben. Veel tevreden gezichten in Zolder, al was er één onderwerp dat de gemoederen beroerde - en niet onverwacht; de Balance of Performance, kortweg BoP.
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Beginnen doen we met een sprongetje terug in de tijd. Circuit Zolder weerde vorig jaar de CN-proto's uit Belcar Endurance en plooide terug op een zuiver GT- & toerismekampioenschap. Dat resulteerde in wagens als de Lamborghini Huracàn Super Trofeo en de Audi R8 LMS GT2 die over één rondje met kop en schouders boven de concurrentie (lees: Porsche) uittorenen. Om daaraan te verhelpen kondigde organisator Circuit Zolder aan om een Balance of Performance in te voeren in de GT-klassen, met het oog op het nivelleren van de onderlinge verschillen, waarbij de Porsche 911 GT3 Cup type 992 als basis moet gelden. Ook de Porsche Endurance Trophy Benelux - de ranking die alle deelnemende Porsche samenbrengt - maakte eerder dit jaar gewag van een BoP: "Deze Balance of Performance zal technisch zo onderbouwd zijn dat alle deelnemers gelijke kansen krijgen."

Niets nieuws onder de zon

Belgium Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Flash-forward naar afgelopen weekend. Bij uitslag van de eerste training toonde chrono's die het beste lieten verhopen, al is een training uiteraard slechts een training en zagen we vorig jaar dat de Lamborghini en Audi regelmatig probleemloos de psychologische grens van anderhalve minuut braken voor de 4 km van Circuit Zolder af te leggen. De kwalificaties waren een eerste echte waardemeter - hoewel sandbagging uiteraard niet uitgesloten is - en daar werd de realiteit pijnlijk duidelijk: bijna twee tellen verschil tussen de Lamborghini op pole en de snelste Porsche. Belangrijker: chrono's die gewoon in lijn lagen met de wedstrijden van vorig jaar; er leek dus dit weekend in de topklasse GTA geen sprake van enige BoP die naam waardig. In de GTB-klasse is er voorlopig zelfs helemaal geen BoP.

Guelinckx - PK Carsport
Guelinckx - PK Carsport
In een wedstrijd over 180 minuten op Circuit Zolder worden - in functie van de raceomstandigheden - een honderdtal ronden afgelegd. 100 keer anderhalve seconde zijn 150 seconden, grosso modo het intrinsieke tijdsverschil over de volledige wedstrijd tussen een Lamborghini en een Porsche. Er kwam een ingreep op zondagochtend, luttele uren voor de wedstrijd, maar die BoP-aanpassing draaide uitsluitend rond het invoeren van 30 seconden extra stilstandtijd bij pitstops. Een wijziging die bijgevolg geen enkele invloed had op het wedstrijdritme en bovendien volledig uitgevaagd zou worden bij een neutralisatie in de laatste 25 minuten wedstrijd (gezien de reglementair verplichte tweede pitstop minstens 25 minuten voor de finish moet afgewerkt zijn). Lachwekkend? Ietwat. Langs de andere kant: op dát ogenblik in het weekend nog ingrijpen op gebied van pakweg rijhoogte, inlaatrestrictor, gewicht met als doel anderhalve à twee seconden weg te vagen - zonder mogelijkheid tot testen - zou eveneens oneerlijk zijn.

BoP van de wagen, niet de rijder

Redant Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Redant Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Een Balance of Performance in goede banen leiden, is geen eenvoudige opdracht; getuige bijvoorbeeld de grote discussies rond dat onderwerp in een kampioenschap als de International GT Open of de beginjaren van SRO's GT World Challenge Europe. Dat laatste kampioenschap is echter wel het levende bewijs dat een BoP in de praktijk kan werken. Uiteraard beschikt een kampioenschap als Belcar Endurance niet over dezelfde middelen als SRO's paradepaardje. Belcar sloeg, naar onze mening, wel de juiste weg in door een externe firma te betrekken voor het monitoren van verschillende technische parameters van de auto's en het suggeren van bepaalde bijsturingen. Het is de bedoeling om het prestatieniveau van een wagen objectief vast te stellen en op basis van die info te handelen. Daarbij moet het uitgangspunt voor een BoP een bepaald type wagen zijn en niet een bepaalde rijder. Op die manier kan de aanpak van een team, de kwaliteiten van een rijder of de prestaties van monteurs bij de pitstops alsnog een factor zijn in de strijd om de zege.

Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Wat de BoP enigszins bemoeilijkt in het Belcar Endurance Championship 2023, is dat er slechts twee "korte" wedstrijden zijn op Circuit Zolder en dat het kampioenschap daarnaast met Spa en Oschersleben eenmalig twee andere omlopen aandoet, omlopen waarvoor er weinig tot geen (directe) data voorhanden is. Bovendien komen er tijdens de 24 Hours of Zolder heel wat andere aspecten de kop op steken, denken we bijvoorbeeld maar aan het feit dat een Lamborghini en Audi benadeeld zijn op vlak van benzineverbruik (en dus stintlengte), wat nog eens extra benadrukt wordt door het gebruik van de tankzone in Zolder (en dus niet de snelvulsystemen voor de pitboxen). Een faire BoP zou in essentie ook dat soort factoren moeten uitwissen...

Belcar 2023
Belcar 2023
Dat brengt ons bij een volgend pijnpunt: het is zeer moeilijk tot quasi onmogelijk om tot een volledige gelijkheid te komen middels de BoP bij wagens die dermate verschillend zijn. In 2023 alle type wagens binnen 1 seconde van elkaar brengen (in racetempo) en volgend seizoen de ingrepen finetunen tot een verschil van maximaal een halve tel, moet de focus zijn. Veel tijd rest er echter niet, wil het ontbreken van een relevante BoP geen invloed hebben op de titelstrijd in 2023. Slaagt men echter in zijn opzet, dan beschikt Belcar over enkele zeer interessante troeven. Er ligt dus heel wat in de balans...

Foto's: Marnik Mouchaers, Thomas Smets, Niels Vaeck & Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op donderdag 18 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons