Balance of Performance dreigt zich tegen Belcar te keren
Niets nieuws onder de zon
Flash-forward naar afgelopen weekend. Bij uitslag van de eerste training toonde chrono's die het beste lieten verhopen, al is een training uiteraard slechts een training en zagen we vorig jaar dat de Lamborghini en Audi regelmatig probleemloos de psychologische grens van anderhalve minuut braken voor de 4 km van Circuit Zolder af te leggen. De kwalificaties waren een eerste echte waardemeter - hoewel sandbagging uiteraard niet uitgesloten is - en daar werd de realiteit pijnlijk duidelijk: bijna twee tellen verschil tussen de Lamborghini op pole en de snelste Porsche. Belangrijker: chrono's die gewoon in lijn lagen met de wedstrijden van vorig jaar; er leek dus dit weekend in de topklasse GTA geen sprake van enige BoP die naam waardig. In de GTB-klasse is er voorlopig zelfs helemaal geen BoP.In een wedstrijd over 180 minuten op Circuit Zolder worden - in functie van de raceomstandigheden - een honderdtal ronden afgelegd. 100 keer anderhalve seconde zijn 150 seconden, grosso modo het intrinsieke tijdsverschil over de volledige wedstrijd tussen een Lamborghini en een Porsche. Er kwam een ingreep op zondagochtend, luttele uren voor de wedstrijd, maar die BoP-aanpassing draaide uitsluitend rond het invoeren van 30 seconden extra stilstandtijd bij pitstops. Een wijziging die bijgevolg geen enkele invloed had op het wedstrijdritme en bovendien volledig uitgevaagd zou worden bij een neutralisatie in de laatste 25 minuten wedstrijd (gezien de reglementair verplichte tweede pitstop minstens 25 minuten voor de finish moet afgewerkt zijn). Lachwekkend? Ietwat. Langs de andere kant: op dát ogenblik in het weekend nog ingrijpen op gebied van pakweg rijhoogte, inlaatrestrictor, gewicht met als doel anderhalve à twee seconden weg te vagen - zonder mogelijkheid tot testen - zou eveneens oneerlijk zijn.
BoP van de wagen, niet de rijder
Een Balance of Performance in goede banen leiden, is geen eenvoudige opdracht; getuige bijvoorbeeld de grote discussies rond dat onderwerp in een kampioenschap als de International GT Open of de beginjaren van SRO's GT World Challenge Europe. Dat laatste kampioenschap is echter wel het levende bewijs dat een BoP in de praktijk kan werken. Uiteraard beschikt een kampioenschap als Belcar Endurance niet over dezelfde middelen als SRO's paradepaardje. Belcar sloeg, naar onze mening, wel de juiste weg in door een externe firma te betrekken voor het monitoren van verschillende technische parameters van de auto's en het suggeren van bepaalde bijsturingen. Het is de bedoeling om het prestatieniveau van een wagen objectief vast te stellen en op basis van die info te handelen. Daarbij moet het uitgangspunt voor een BoP een bepaald type wagen zijn en niet een bepaalde rijder. Op die manier kan de aanpak van een team, de kwaliteiten van een rijder of de prestaties van monteurs bij de pitstops alsnog een factor zijn in de strijd om de zege.Wat de BoP enigszins bemoeilijkt in het Belcar Endurance Championship 2023, is dat er slechts twee "korte" wedstrijden zijn op Circuit Zolder en dat het kampioenschap daarnaast met Spa en Oschersleben eenmalig twee andere omlopen aandoet, omlopen waarvoor er weinig tot geen (directe) data voorhanden is. Bovendien komen er tijdens de 24 Hours of Zolder heel wat andere aspecten de kop op steken, denken we bijvoorbeeld maar aan het feit dat een Lamborghini en Audi benadeeld zijn op vlak van benzineverbruik (en dus stintlengte), wat nog eens extra benadrukt wordt door het gebruik van de tankzone in Zolder (en dus niet de snelvulsystemen voor de pitboxen). Een faire BoP zou in essentie ook dat soort factoren moeten uitwissen...
Dat brengt ons bij een volgend pijnpunt: het is zeer moeilijk tot quasi onmogelijk om tot een volledige gelijkheid te komen middels de BoP bij wagens die dermate verschillend zijn. In 2023 alle type wagens binnen 1 seconde van elkaar brengen (in racetempo) en volgend seizoen de ingrepen finetunen tot een verschil van maximaal een halve tel, moet de focus zijn. Veel tijd rest er echter niet, wil het ontbreken van een relevante BoP geen invloed hebben op de titelstrijd in 2023. Slaagt men echter in zijn opzet, dan beschikt Belcar over enkele zeer interessante troeven. Er ligt dus heel wat in de balans...
Foto's: Marnik Mouchaers, Thomas Smets, Niels Vaeck & Ronald Janssens
Tweet