van der Horst

Belangrijke aanpassingen voor Belcar 2021, geen proto's in 2022?

Krafft Racing - Norma M20 FC vs. Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Krafft Racing - Norma M20 FC vs. Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Het Belcar Endurance Championship is in 2021 aan zijn laatste jaar van de huidige reglementscyclus bezig. Structurele wijzigingen zijn dus uit den boze, al heeft organisator Circuit Zolder wel grote plannen. Eerder deze week zaten de verantwoordelijken van het Belgische kampioenschap uithouding op circuit samen met enkele teams om wijzigingen voor zowel volgend jaar als voor 2022 te bespreken, hoewel deze niet formeel werden aangekondigd/goedgekeurd.
Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
De eerste belangrijke wijziging betreft de normtijd. Hoewel er dit jaar al plannen bestonden om de normtijd te verlagen, kwam het uiteindelijk niet zover. Het gevolg liet zich raden: heel wat drive-through penalties en wedstrijden waar niet de snelste rijdercombinatie won, maar wel het team dat het vaakst 'niet te snel reed'. Voor 2021 wordt de normtijd met één seconde verlaagd op Circuit Zolder (waar het gros van de wedstrijden wordt verreden zoals vandaag bekendgemaakt) en mogen de deelnemers dus niet minder lang over een rondje doen dan 89 seconden.

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR en McLaren 570S
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR en McLaren 570S
Toch is er een uitzondering op de normtijd, een belangrijke uitzondering... Tijdens de kwalificaties is er namelijk geen normtijd! Dat betekent dat we, net al bijvoorbeeld in het verleden bij de 24 Hours of Zolder, echt zullen ontdekken welke combinatie rijder-wagen de meeste snelheid in huis heeft. Het concept van de kwalificaties keert dus terug naar het verleden, waarbij de snelste wagen op pole start. Tot dit jaar daarentegen was de polesitter de wagen die het dichtst bij de normtijd bleef, zonder er evenwel onder te duiken.

Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Hoewel de kwalificatieprocedure rechtlijnig is, kan dat niet gezegd worden van de bijzondere procedure om de grid op te stellen. Op de tweede plek kwalificeren betekent echter niet als tweede starten... Op de vijf eerste startrijen zullen proto's en GT's gemixt worden, waarbij een zijde van de piste (bijvoorbeeld links) voorbehouden is aan proto's, terwijl zij telkens een niet-proto naast zich krijgen. Die ingreep moet de spankracht in de wedstrijd verhogen, temeer omdat het verleden uitwees dat een GT die vooraan de grid start vaak garant stond voor vuurwerk de eerste ronden.

Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC
Aan het wedstrijdverloop wordt verder niet noemenswaardig gesleuteld. Zo zal er nog steeds geen minimale rijtijd zijn per rijder, wat de deur openlaat voor teams om, bijvoorbeeld bij een nautralisatie, na één ronde al van rijder te wisselen. Het blijft een bizarre situatie voor een endurancekampioenschap, maar op die manier behouden teams wel een extra element om in hun strategie te gebruiken.

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Tot slot zullen er in 2021 liefst drie Belgische titels worden uitgereikt, een principe waar Autosport.be al jaren voor ijvert (zie onder meer "Hoe moet het verder met de Belcar?"). Er zal een aparte titel zijn voor de beste GT-, Toerisme- en proto-deelnemer en - belangrijk - er zal dus geen algemene puntentelling meer zijn. Dat kan in eerste instantie tot vreemde situaties leiden, maar in een kampioenschap met een relatief liberaal reglement als Belcar, kan dat de onderlinge strijd tussen de verschillende type wagens enkel bevorderen.

Deldiche Racing - Norma M20 FCT
Deldiche Racing - Norma M20 FCT
Opvallend nieuws is er ook voor 2022, al kan er nog veel water naar de zee vloeien eer we zover zijn. In 2022 snijdt het Belcar Endurance Championship een nieuwe reglementscyclus aan en voorlopig (?) heeft de Belcar-organisatie het plan opgevat om daarin de CN-prototypes te weren. Het kampioenschap zou daarmee opnieuw een volbloed GT- en toerismeaangelegenheid worden, waarin bijvoorbeeld de Lamborghini Huracán Super Trofeo, MARC II V8 of de Ferrari Challenge de plak zwaaien. Het is echter niet ondenkbaar dat de organisatie ook GT2-wagens zal verwelkomen. De keuze voor GT/Toerisme moet de hoop voeden dat een breder deelnemersveld terug zijn weg richting de Belcar zou vinden.

Update maandag 21 december

Circuit Zolder bevestigde zopas de nieuwe reglementen voor volgend jaar.



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 18 december 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons