Belangrijke aanpassingen voor Belcar 2021, geen proto's in 2022?
Toch is er een uitzondering op de normtijd, een belangrijke uitzondering... Tijdens de kwalificaties is er namelijk geen normtijd! Dat betekent dat we, net al bijvoorbeeld in het verleden bij de 24 Hours of Zolder, echt zullen ontdekken welke combinatie rijder-wagen de meeste snelheid in huis heeft. Het concept van de kwalificaties keert dus terug naar het verleden, waarbij de snelste wagen op pole start. Tot dit jaar daarentegen was de polesitter de wagen die het dichtst bij de normtijd bleef, zonder er evenwel onder te duiken.
Hoewel de kwalificatieprocedure rechtlijnig is, kan dat niet gezegd worden van de bijzondere procedure om de grid op te stellen. Op de tweede plek kwalificeren betekent echter niet als tweede starten... Op de vijf eerste startrijen zullen proto's en GT's gemixt worden, waarbij een zijde van de piste (bijvoorbeeld links) voorbehouden is aan proto's, terwijl zij telkens een niet-proto naast zich krijgen. Die ingreep moet de spankracht in de wedstrijd verhogen, temeer omdat het verleden uitwees dat een GT die vooraan de grid start vaak garant stond voor vuurwerk de eerste ronden.
Aan het wedstrijdverloop wordt verder niet noemenswaardig gesleuteld. Zo zal er nog steeds geen minimale rijtijd zijn per rijder, wat de deur openlaat voor teams om, bijvoorbeeld bij een nautralisatie, na één ronde al van rijder te wisselen. Het blijft een bizarre situatie voor een endurancekampioenschap, maar op die manier behouden teams wel een extra element om in hun strategie te gebruiken.
Tot slot zullen er in 2021 liefst drie Belgische titels worden uitgereikt, een principe waar Autosport.be al jaren voor ijvert (zie onder meer "Hoe moet het verder met de Belcar?"). Er zal een aparte titel zijn voor de beste GT-, Toerisme- en proto-deelnemer en - belangrijk - er zal dus geen algemene puntentelling meer zijn. Dat kan in eerste instantie tot vreemde situaties leiden, maar in een kampioenschap met een relatief liberaal reglement als Belcar, kan dat de onderlinge strijd tussen de verschillende type wagens enkel bevorderen.
Opvallend nieuws is er ook voor 2022, al kan er nog veel water naar de zee vloeien eer we zover zijn. In 2022 snijdt het Belcar Endurance Championship een nieuwe reglementscyclus aan en voorlopig (?) heeft de Belcar-organisatie het plan opgevat om daarin de CN-prototypes te weren. Het kampioenschap zou daarmee opnieuw een volbloed GT- en toerismeaangelegenheid worden, waarin bijvoorbeeld de Lamborghini Huracán Super Trofeo, MARC II V8 of de Ferrari Challenge de plak zwaaien. Het is echter niet ondenkbaar dat de organisatie ook GT2-wagens zal verwelkomen. De keuze voor GT/Toerisme moet de hoop voeden dat een breder deelnemersveld terug zijn weg richting de Belcar zou vinden.
Update maandag 21 december
Circuit Zolder bevestigde zopas de nieuwe reglementen voor volgend jaar.Tweet