Bas Leinders: “We willen onze relatie met BMW versterken”
Bas Leinders verklaarde de redenering achter zijn keuze om een stap terug te zetten als rijder. “Tegelijk een team leiden en de wagen besturen is moeilijk, zeker wanneer je iets vraagt van de rijders en als je niet altijd weet wat er zich rondom je allemaal afspeelt. Marc van der Straten wou desondanks dat alles toch dat ik zou rijden en deze beslissing betekent zeker en vast niet het einde van mijn carrière als racepiloot, vooralsnog betreft het enkel de 24 uren van Spa.”
“Indien we eerder dit jaar de 24 uren van de Nürburgring hadden gewonnen, dan was de beslissing misschien anders geweest… In 2011 had ik reeds aan Marc voorgesteld om te stoppen als piloot, maar alles viel uiteindelijk in zijn plooi in die zin dat ik bepaalde zaken aan andere mensen binnen het Marc VDS Racing team kon delegeren.”
Na de bittere teleurstelling van de drievoudige opgave in de 24 uren van Spa vorig jaar, keert de equipe uit Gosselies terug met één wagen minder, maar met de hoop om nu eindelijk wel eens beslag te kunnen leggen op de overwinning. “De voorbije twee jaar hebben we niet gewonnen, de druk om te presteren is dus zeker aanwezig en we hebben getracht alles te optimaliseren”, vervolgde Leinders. “BMW Motorsport zet ons ook onder druk om de zege binnen te halen en geeft ons nog meer ondersteuning dan voorheen.”
Vanaf het moment dat Marc VDS Racing de overstap maakte van de door Matech ontwikkelde Ford GT naar de BMW Z4 GT3 (nota bene in de 24 uren van Spa), wist het team al snel het vertrouwen van Beierse constructeur te winnen, en na het eerste volledige seizoen met de Z4 ontving men al fabrieksondersteuning. “We willen op een dag een echt BMW fabrieksteam worden, zonder onze autonomie weliswaar volledig op te geven, maar we werken nu reeds heel nauw samen met hen. Ons voornaamste doel is op dit moment dan ook onze band met BMW versterken en verzekeren dat we in de toekomst met hen kunnen verder werken. Het valt af te wachten waar en hoe, maar aangezien er geen nieuwe wagen zit aan te komen voor 2015, blijft de Z4 voorlopig ons strijdwapen. We hebben er niets op tegen om volgend jaar opnieuw het zelfde programma af te werken.”
Het team kent de BMW Z4 GT3 als geen ander, en bouwt elke bolide vanaf nul op om niets aan het toeval over te laten. “BMW blijft de Z4 verder ontwikkelen, maar de wagen komt op leeftijd, zeker in vergelijking met de nieuwe GT3’s die het veld vervoegen. Ik denk dat het duidelijk is dat er iets nieuws moet komen tegen 2016.”
Hoewel Marc VDS Racing niet aan de start stond van de 24 uren van Le Mans dit jaar, blijft Leinders een voorstander van een terugkeer naar het Circuit de la Sarthe. “Persoonlijk zou ik heel graag terug deelnemen aan de 24 uren van Le Mans aan het stuur van een LMP2, zelfs al is dat niet met ons team,” verklaarde Leinders. “In het verleden waren er weliswaar plannen om een LMP2-programma op poten te zetten, maar momenteel staan we daar niet dichter bij dan wat toen het geval was.”
Marc VDS Racing blijft ook openstaan voor nieuwe projecten, zo diende het onlangs nog een last-minute dossier in tot deelname aan het nieuwe FIA Formule E kampioenschap, dat echter werd afgewezen. Van DTM is voorlopig geen sprake, maar een programma in de European Le Mans Series met de Z4 GTE spreekt de breeënaar wel aan, al dient het team daarvoor natuurlijk eerst te kunnen beschikken over dergelijke wagen.
Foto: Marc VDS Racing
Tweet