New Race Festival: Ivan Bellarosa houdt duo Norma's af voor de zege
De Caparol-Wolf had evenwel geopteerd voor een vroege stop tijdens een code 60-neutralisatie wegens een incident met de Saker RAPX in de chicane. Zo nam Bert Longin reeds na een klein halfuur over van Frank Beliën die de start had genomen; een slimme tactiek zo bleek aangezien het reglement twee verplichte stops dicteert. Zowel Bellarosa als Dejonghe zouden tijdens de code 60 overigens een drive-through penalty oplopen wegens een te hoge snelheid; een bestraffing die de wedstrijdleiding overigens pas redelijk laat bekendmaakte op de timingschermen.
Bellarosa liet zich niet uit zijn lood slaan en hield er evenwel een verschroeiend tempo op na waardoor de concurrentie niet echt dichter kon sluipen. Op twee minuten van het einde moest Anthony Kumpen bovendien de Wolf parkeren na een aanrijding met één van de Yokohama BMW Clubsport's; quasi identiek aan de aanrijding met de #46 Wolf tijdens de kwalificaties gisteren. Ook bij Bellarosa werd het nog even warm toen hij in de eindfase in de Rea door het gras moest nadat de fabrieksrijder iets te enthousiast op het gas ging. Door de opgave van Kumpen/Longin/Beliën mochten Christophe Burrick en Damien Delafosse na een relatief anonieme wedstrijd onverhoopt mee op het podium.
Zoals vermeld was de Belgium Racing Porsche 991 de eerste niet-proto en haalde daarmee voor de Duitse constructeur het best mogelijke resultaat. De Porschisten hielden aan de meet de Ferraristi van Scuderia Monza af, terwijl Verhoeven en Renmans mee op het podium mochten. MExT Racing, dat dit weekend vertrouwde op Kris Wauters aangezien Koen een te drukke professionele agenda had, eindigde als vierde nadat Xavier Stevens naar eigen zeggen drie ronden verloor in de kattenbak.
Sluys/Jonckheere schreven op het laatste moment in, maar die beslissing leverde het snelle duo hoegenaamd geen windeieren op. De Oost-Vlaamse tandem leek het weekend af te sluiten als beste toerisme, maar in de absolute eindfase viel de BMW plots zonder benzine, waarna Steve Vanbellingen en Erik Qvick bedankten. Binnen de M235i Racing Cup werd er eveneens flink strijd geleverd. Uiteindelijk leek Michael Schrey daar het laken naar zich toe te trekken, maar de Duitser moest op luttele minuten van het einde nog zijn tweede stop afwerken en wierp zo het recht op de grootste beker in de schoot van Bouvy/Dermont die op hun beurt Dreszer/Kox voorbleef. Michael Schrey hield in extremisch de bolide van Euro Nascar-kampioen Maxime Dumarey en diens broer Guillaume af en mocht zo nog mee op het podium.
Van Der Horst/Van Deyzen/Verdonck zegevierden in GT Light, nadat de DOMEC Racing Radical problemen kende, de Saker zoals vermeld in de grindbak eindigde en de Yokohama Porsche van solist Jo Lammens al na vijf ronden de handdoek diende te werpen met een kapotte waterdarm. Bij de BMW Clubsports trok Jimmy De Breucker het laken naar zich toe, voor Aelaerts/Put/Suffeleers en Zeeuws/Timmers. Door een fout bij de administratie door de RACB werd de MSE Mini #666, dit weekend met eigenbouw diffusor, ingedeeld in de verkeerde klasse waardoor de wagen geen punten pakt gezien ze als enige in de Silhouette Pro klasse gestart zijn.
Vermelden we tot slot nog dat de Wolf #46 van Hudspeth/Belotti en de BMW M235i Racing Cup de wedstrijd niet startten. Bij de Wolf bleek de schade opgelopen tijdens de kwalificaties te groot om ter plaatse te herstellen en stelde het team zelfs een beschadigd chassis vast. De wagen van Bert Redant en Chris Mattheus kon niet worden hersteld wegens een tekort aan reserveonderdelen.
Onze fotografen zorgden overigens voor een fotoalbum van zowel de startgrid als de race.
--- Uitslag Belcar Trophy & BRCC New Race Festival 2015 (pdf) ---
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet