Spa Euro Race: Nieuwssprokkels op zondag
Een nieuwe motor was er ook bij een andere proto, met name de RBC Race Team Saker RapX van Roskam/Van De Velde/De Mul. Was, want het team moest de oude krachtbron terug inbouwen na problemen tijdens de eerste training. "Volgende keer moet het 'derde keer, goede keer' zijn", zegt Michael Roskam aan Autosport.be. "We zijn terug overgeschakeld op de oude motor, maar dat zorgt er wel voor dat we nu een twintigtal seconden trager zijn. De andere updates die we hebben doorgevoerd werken wel zoals gepland."
De Speedlover Porsche 911 #911 van Pierre-Yves Paque, Grégory Paisse en Olivier Meurens reed bij de Belcar-seizoensopener te Circuit Zolder nog rond in een maagdelijk wit kleedje. Dat is bij de manche dit weekend in Spa-Francorchamps wel anders... De troepen van André Vanhoof opteerden voor een opvallende kleurenstelling die de opening van de zaak "Moya" in Luik in de kijker moet zetten. Aan de vele starende blikken in de pitlane en paddock lijkt dat doel tot dusver reeds geslaagd te zijn.
Over die 24 Hours of Zolder horen we overigens niets dan goede geruchten wat betreft het aantal deelnemers. "We zitten dicht tegen het maximaal aantal deelnemers dat we mogen ontvangen", glundert Circuit Zolder Algemeen Directeur Sven Pribylla. "Het is altijd wat afwachten in de aanloop naar de wedstrijd, maar de cijfers gaan dit jaar toch wel in de goede richting. We zien bovendien heel wat nieuwe namen en dat steunt ons toch wel in het geloof dat we als organisatie de juiste beslissingen hebben gemaakt en maken."
De Radical RS5 van Oracle Cars by TSL kreeg zowel dit jaar als vorig jaar vaak de pechduivel op bezoek (we herinneren ons nog het brandje bij de eerste wedstrijd hier in Spa een jaar geleden). Vorige wedstrijd was er een probleem met de turbo dat de bolide aan de kant hield en waarvoor het team in het midden van de nacht nog een oplossing zocht - en vond. In de nasleep van die wedstrijd hebben de troepen van Erik Wouters echter niet op hun louweren gerust... "Gareth Cole (technisch verantwoordelijke n.v.d.r.) heeft de wagen mee naar het Verenigd Koninkrijk genomen na de vorige Belcar-race en is er ginder mee aan de slag gegaan. Hij heeft ettelijke uren afgewerkt op een testcircuit nabij zijn werkplaats en dat heeft zich cash uitbetaald. De wagen loopt vlot momenteel."
De Belcar-teams staan dit weekend in de Endurance-paddock, terwijl de start en de podiumceremonie aan de F1-pitlane plaatsvindt. Het gesloten wagenpark is dan weer in de endurance-paddock en de pitingang is zoals vroeger net na La Source. Die ingang werd overigens aangepast nadat er een crash gebeurde tijdens de Ferrari Days. Het is de Belcar-deelnemers ten strengste verboden om de F1-pitlane, die is afgezet met kegels, te gebruiken. Duikt een deelnemer toch de F1-pitstraat in, dan volgt de onmiddellijke uitsluiting.
Door een probleem met het timingsysteem (Alkamel Systems) kan de organisatie deze wedstrijd geen gebruik maken van het Driver ID systeem. Dat impliceert dat je vanaf de timingschermen niet kan aflezen wie er in de wagen zit. Dat heeft echter ook gevolgen voor de sportieve reglementen, zo vertelde wedstrijdleider Pascal Vanhullebusch. "De track limits zullen worden gehandhaafd en daarvoor heb ik meerdere judges of fact langs de piste. Bij een eerste inbreuk komt een melding op het scherm, gevolgd door een vlag bij de tweede en een drive through penalty bij de derde. De inbreuken worden bovendien vastgesteld per wagen en niet per rijder, gezien we niet weten wie er achter het stuur zit. In de kwalificaties wordt bij een eerste en tweede inbreuk de ronde in kwestie geschrapt, bij een derde inbreuk volgt automatisch de annulatie van de snelste tijd uit de sessie."
De Heli Racing Diesel-BMW 1-serie zal vandaag helaas niet aan de start staan van de wedstrijd. De bolide leek nochtans in goede doen op zaterdag, maar door een kapotte motor mag het sympathieke Oost-Vlaamse team meteen een kruis maken. "Dit is niet hoe we gehoopt hadden de eerste race in Spa aan te snijden", zucht rijder Gunther Van Den Hove. "We hadden besloten om eerder deze week voor deze wedstrijd een motor te monteren die we speciaal hadden laten reviseren. We koesterden dus hoge verwachtingen om een goed resultaat neer te zetten. Mijn teamgenoot Wim Bradt kon tijdens de trainingen en kwalificaties zijn rondjes afwerken volgens de planning, maar in mijn derde kwalificatieronde hoorde ik op de rechte lijn plots een klap en heb ik de wagen net na Bruxelles aan de kant gezet vanwege hevige rookontwikkeling. Onze tweede motor wordt momenteel gereviseerd dus we hebben geen oplossing om tegen de wedstrijd de wagen terug rijklaar te krijgen, helaas."
Lees ook: Spa Euro Race: Nieuwssprokkels op zaterdag
Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck
Tweet