NRF: Nieuwssprokkels op zondag
AR Performance bombardeerde zich eerder deze week plotsklaps tot grootste team uit het Belcar Endurance Championship, op vlak van aantal wagens toch. De troepen van Arne Reynders zetten maar liefst drie BMW 3-series in en zorgen zo voor het gros van het bloed in de Belcar 5 klasse. Die klasse kent helaas wat bloedarmoede dit jaar, wat jammer is want de voorbije jaren zagen we vaak een knappe strijd tussen de (relatief) gelijkaardige BMW's. Er is overigens wel goed nieuws op komst voor de Belcar 5 klasse, want voor de volgende wedstrijd in Spa zouden er een vijftal extra deelnemers interesse tonen om aan de start te verschijnen, zo vernam Autosport.be.
Vorig jaar berichtten we reeds over de plannen van Guy Verheyen om in samenwerking met Narviflex en Circuit Zolder een simulator uit te baten op het circuit. Dit jaar steekt de energieke Limburger een tandje bij, want in samenwerking met de invoerder wordt er een tweede simulator ingeschakeld in Maasmechelen. Bedoeling is dat gebruikers van de simulatoren virtueel de handschoen kunnen opnemen en ze strijden niet voor niets... De hoofdprijs aan het einde van het jaar is een trackday met een bolide van Phil Bastiaens, en daarnaast zijn er nog enkele prijzen voorzien in de vorm van uitrusting.
PG Motorsport trekt zoals geweten naar de eerste Belcar-race van het nieuwe seizoen met twee bolides. Enerzijds is er de Porsche Cayman GT4 waarmee het Nederlandse Team vorig jaar nog hoge ogen gooide en dewelke dit jaar de sporen krijgt van Stienes Longin, Marnik Battryn en Joeri Vanhumbeeck. Anderzijds is er, eveneens zoals reeds bekendgemaakt, één Porsche 911 voor Thijs Heezen en de wederoptredende Jos Menten. "Het was wel even wennen voor mij. Ik heb hier sinds 2015 namelijk maar één keer gereden, maar ik ben natuurlijk enorm blij er terug bij te zijn!" Even was er nog sprake van een derde Porsche, maar teameigenaar Paul Geeris besloot die plannen even in de koelkast te plaatsen. "Voor mij is het belangrijker om goed voorbereid aan de start te verschijnen. Last minute een extra wagen preparen, legt veel druk op het team en ik wil niet dat dat de resutaten zou kunnen beïnvloeden. Als we iets doen, doen we het goed!"
Autosport.be berichtte reeds eerder deze maand over de vernieuwingswerken die Circuit Zolder doorvoerde aan het tracé alsook de wegeniswerken die de gemeente onderneemt in en rond de toegangsweg naar het Limburgse circuit. Het blijft echter niet bij die aanpassingen, want het valt ook in de paddock op dat er na jaren van relatieve stilstand terug belang wordt gehecht aan details. Zo zijn de reclamepanelen vernieuwd, en allemaal wat meer uniform gemaakt qua oppervlakte en positionering, en werden deze week nog verschillende oppervlakken voorzien van een nieuw likje verf.
Deldiche Racing heeft op zijn nagelnieuwe Norma M20 FC een opvallend logo aangebracht. "We hebben bij Deldiche reeds enige tijd een campagne lopen om onze producten te promoten met als slagzin 'make hummus not war'. Daarvoor hebben we ook een eigen grafische stijl, met logo ontworpen. Het leek ons wel een leuk idee om die lijn door te trekken naar het raceteam, vandaar dat we de kikkererwten en de vuist uit het logo van de campagne hebben overgenomen in het logo van het raceteam, met de toevoeging van bijvoorbeeld de twee bougies", vertelt teamchef Jim De Cock aan Autosport.be.
Sven Van Laere kent een zeer druk weekend, want de Antwerpenaar komt zowel aan de start in het Belcar Endurance Championship als in de GT4 European Series. Saillant detail daarbij is dat hij in beide competities in het kuipje van een compleet verschillende wagen plaatsneemt. "Het GT4 European Championship werk ik af met een McLaren 570S, terwijl ik in het Belcar Endurance Championship op de Norma M20 FC vertrouw. Hoewel ik reeds eerder met GT4-materiaal alsook CN-prototypes reed, is het wel serieus wennen voor mij. Vooral het constant switchen maakt het momenteel wat moeilijk om dingen te vergelijken en te verbeteren, maar het is natuurlijk ook het allereerste weekend, voor beide kampioenschappen, en ik heb er wel een goed oog op."
Oracle Racing kende een rotseizoen afgelopen jaar, met heel wat technische averij en zelfs een brand. Uiteindelijk legden de troepen van Eric Wouters niet al te veel kilometers af, kilometers die broodnodig waren want het team heeft het ambitieuze plan opgevat om een Volkswagen Turbomotor in te bouwen in de Radical RS5 en moet dus rondjes afmalen. Helaas startte het seizoen 2018 even sterk in mineur als 2017 eindigde, want na slechts één ronde in de kwalificaties gaf de turbo de geest... Bovendien had het team de vrije training op vrijdag gemist omdat het maar liefst driemaal in een file terecht was gekomen op weg naar Circuit Zolder. Aan opgeven denkt het Oost-Vlaamse team voorlopig echter niet, men vond een vervangend onderdeel in het Nederlandse Amersfoort en zal voor de start van de wedstrijd nog trachten de wagen terug rijklaar te krijgen. Als u morgen de witte Radical dus ziet passeren, gun hem dan een welverdiend applaus...
Ook bij Belgium Driver Academy sloeg de pechduivel hard toe. Het team bestelde een nagelnieuwe krachtbron in de Verenigde Staten, maar deze liet veel langer op zich wachten dan beloofd door de leverancier. Uiteindelijk kwam de motor enkele dagen voor de start van de meeting aan in het atelier - wachtend voor het debuut in Spa. Gisteren kreeg het team echter af te rekenen met een defecte paddleshift, een nukkige krachtbron en softwareproblemen. De crew bood echter alle problemen het hoofd en stapt dus met een gerust gemoed richting de start van de wedstrijd over 125 minuten.
Veel teams die recent een GT4-wagen aanschaften zitten met de handen in het haar. Circuit Zolder communiceerde recentelijk de Balance of Performance en die is voor veel wagens ingrijpend. Ondermeer de rijhoogte gaat, naargelang het model van de wagen, met 1 à 2 centimeter omhoog, er is wat extra gewicht en dichtgeknepen motoren. Die combinatie van elementen zorgt ervoor dat het voor veel GT4-deelnemers wat zoeken is naar een juiste set-up, gezien alle reeds bestaande data (voor zover überhaupt voorhanden) weinig relevant meer is. Bovendien is er ook een verschil op vlak van rubber, want de deelnemers aan een SRO-kampioenschap mogen geschoeid staan op Pirelli's, terwijl de rest Michelin's krijgt aangeboden.
Voor Vauterin, een nieuw Belcar-gezicht dat zoals hierboven vermeld recent de bolide van Deldiche Racing overnam, is de Norma M20 FC alleszins het begin van een nieuw verhaal. Thomas Vauterin, één van de rijders, had tot dusver voornamelijk ervaring in de rallysport, maar besloot dus het roer compleet om te gooien. "Ik heb de wagen nog niet echt onder de knie, maar het is totaal verschillend van alle andere wagens waar ik tot dusver mee reed", vertelt de West-Vlaming aan Autosport.be "Het is enorm leuk, maar er valt nog veel te ontdekken. Normaliter rij ik met mijn broer, maar hij verblijft momenteel in het buitenland en is dus niet aanwezig. Onze andere rijder is Gilles Vervisch, de jongere broer van... Fred Vervisch."
GHK Racing beleeft een moeilijke openingsmanche van het Belcar Endurance Championship 2018. Tijdens de winter schakelde de troepen van Guy Verheyen over van Michelin naar Pirelli als bandenleverancier, maar daardoor moest de set-up van de Porsche 911 GT3 Cup aangepast worden. Tijdens de kwalificaties op zaterdag lukte het team er niet meer in om de chrono's uit de vrije trainingen zelfs nog maar te evenaren. Teleurgesteld keerde rijders, wagen en meccano's terug vanuit de pitlane naar paddock 6 om vervolgens vast te stellen dat... Pirelli de verkeerde compound geleverd had.
VGL Racing ambieert naast het Belcar Endurance Championship dit jaar ook de Volkswagen Fun Cup. Daarvoor trok het de Nederlander Willem Meijer aan, in het verleden nog lid van de KNAF Academy - het opleidingsprogramma voor jonge talenten van de Nederlandse federatie zeg maar. Onze noorderbuur heeft dit jaar de Supercar Challenge op zijn programma staan met JR Motorsport, maar besloot dit weekend ook om VGL Racing te vervoegen in het Belcar Endurance Championship. Hij vervoegt Kurt Bultynck en Luc Branckaerts op de rappe Saker RapX voor het volledige Belcar Endurance Championship 2018.
Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters & VGL Racing
Tweet