van der Horst

Belgische BMW Team RBM staat voor 8ste seizoen in DTM

BMW Team RBM na de zege van Joel Eriksson in Misano
BMW Team RBM na de zege van Joel Eriksson in Misano
De terugkeer van de DTM naar Circuit Zolder betekent ook dat het Belgische Team RBM opnieuw voor eigen publiek kan aantreden. Circuit Zolder is al vele jaren de home track van de Mechelse BMW-formatie en het is alweer geleden van de passage van het FIA WTCC in 2010 dat drievoudig Wereldkampioen Andy Priaulx voor Team RBM er een overwinning… thuishaalde!
  • Powercars
“Eén jaar later waren wij in het WTCC nog betrokken in de customer service, maar tijdens de Zolderse manche lieten wij geen auto’s meer rijden,” schetst Bart Mampaey de switch van WTCC naar DTM. “Wij hadden toen al van BMW Motorsport de opdracht gekregen om ons te ontfermen over de voorbereiding van de terugkeer van BMW in DTM. Uiteraard zijn wij tevreden dat DTM opnieuw Circuit Zolder aandoet. Team RBM en ook binnen de Juma BMW-concessies in Mechelen en Leuven telt het team heel wat fans en voor hen is het een unieke gelegenheid om ‘ons’ van dichtbij aan het werk te zien!”
 
Philipp Eng - BMW Team RBM
Philipp Eng - BMW Team RBM
Met een debuut in 2012 is Team RBM dit jaar als één van de twee BMW-fabrieksteams toe aan het 8ste seizoen in DTM en vorig jaar mochten zij op de Nürburgring de 100ste deelname vieren van een auto in de kleuren van het Belgische team. Team RBM won tot hiertoe al drie keer de DTM Rookie-titel, met achtereenvolgens Augusto Farfus (2012), Tom Blomqvist (2015) en Philipp Eng (2018). DTM-debutant Joel Eriksson bezorgde Team RBM vorig jaar een unieke zege door de ‘night’ race op Misano te domineren.
 
Bij Team RBM heeft men oog voor jong ontluikend talent. Voor het besturen van de drie BMW’s M4 DTM rekenen zij opnieuw op Zweed Joel Eriksson (21), Oostenrijker Philipp Eng (28), terwijl Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde (19) via het BMW Young Driver-programma zijn opwachting maakt in de Deutsche Tourenwagen-Masters.
 
Hoewel er dit jaar geen namen van Belgische coureurs op de lijst prijken, zorgde de Mechelse BMW-familie in de geschiedenis van het DTM toch voor een extra Belgische tint.  Twee jaar geleden zat Maxime Martin nog onder de vlag van Team RBM en in een vroeger leven was Bart Mampaey binnen de rangen van het toenmalige BMW Juma getuige van de opgang van een zekere Eric van de Poele, richting DTM!
 
EG Trophy 1986 - Van de Poele-Heyer - BMW 635 CSi
EG Trophy 1986 - Van de Poele-Heyer - BMW 635 CSi
In 1986 kreeg deze Eric van de Poele tijdens de Zolderse EG Trophy, een manche van het EK Toerwagens, immers de unieke kans om voor de eerste keer de zwarte BMW 635 CSi van het Juma Team te delen met ervaren Hans Heyer. Hoewel zij nipt naast de 3de plaats grepen, was het doen en laten van Eric niet onopgemerkt gebleven bij BMW Motorsport. Resultaat: enkele weken later zag hij zich geselecteerd voor de tests voor het BMW Junior Team en onder het waakzame oog van jury-voorzitter Niki Lauda werd hij daarop gekozen om één van de twee Zakspeed BMW’s M3 te besturen in het DTM!
 
32 jaar later zal ex-DTM-kampioen VDP niet op de afspraak ontbreken als één van de supporters van de BMW’s van Team RBM.
 
DTM 1987 - Eric van de Poele - BMW M3
DTM 1987 - Eric van de Poele - BMW M3
“Ik denk te mogen stellen dat wij als Belgisch team een unieke en belangrijke speler zijn in de internationale autosport,” blikt Bart Mampaey terug op de vele jaren bij de Beierse Motoren Werke. “Wij zijn enorm fier dat BMW Motorsport ons voor het 8ste seizoen in DTM hun vertrouwen schenkt. Wij zijn dan ook vastbesloten om vooraan mee te spelen en niets zou mooier zijn dat we op Circuit Zolder nog een succes zouden kunnen inschrijven op ons palmares.  Om op passende wijze terug te blikken op die rijke geschiedenis van zowel Juma als RBM en alle fans world wide op perfecte manier te informeren, volstaat het om te surfen naar de RBM-website: www.rbmteam.be.”

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 22 februari 2019.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons