van der Horst

Berlijn: Dominante zege voor Daniel Abt – Audi 1-2

Daniel Abt en Audi Sport Abt Team Schaeffler
Daniel Abt en Audi Sport Abt Team Schaeffler
Daniel Abt (Audi Sport Team Abt Schaeffler) ging in Berlijn voor de volledige buit. Nadat hij zijn wagen op pole parkeerde, reed hij van start tot finish aan de leiding en pakte bovendien de snelste tijd. Teamgenoot Lucas Di Grassi, startende vanaf P5, werkte zich door het veld en maakte het Audi-feestje compleet met een tweede plek. Achter beide Audi-piloten bikkelden Jéan-Eric Vergne (Techeetah) en Sébastien Buemi (Renault e.Dams) om de derde plaats, maar het was Vergne die de laagste podiumtrede inpalmde en zo zijn leidersplaats in de tussenstand nog meer verstevigde. Oliver Turvey (NIO) vervolledigde de top vijf. Jérôme D'Ambrosio, nog startende van een vierde plek, begon goed maar zakte in de tweede racehelft als een steen door het veld en eindigde op een teleurstellende negentiende plek.
Nico Rosberg in de nieuwe Gen2
Nico Rosberg in de nieuwe Gen2
Nog voor de race begon werd het Duitse publiek verwend met een voorstelling van de Jaguar I-Pace eTrophy, bestuurd door CEO Alejandro Agag himself alsook van de nieuwe Gen2 wagen, die met Nico Rosberg aan het stuur zijn eerste publieke meters maakte. Van bij de start van de race was het Daniel Abt die het snelste weg was voor Turvey. Lucas di Grassi probeerde Jérôme D’Ambrosio in te halen, maar onze landgenoot was beter weg en geraakte zelfs voorbij Vergne naar plaats drie. Felix Rosenqvist (Mahindra), die vanaf P6 vertrok, probeerde met een overmoedig inhaalmanoeuvre in de eerste bocht plaatsen goed te maken, maar de Zweed vergaloppeerde zich en miste compleet de bocht. Hierdoor verloor hij een hoop plaatsen en geraakte daarna niet meer in de top tien. Ondertussen werkte Di Grassi zich op tot P2 en vochten Buemi en Vergne achter Turvey het dan al uit voor plek vier, waarbij de Fransman de bovenhand nam op de Zwitser tot aan de pitstops.

Jean-Éric Vergne - Techeetah
Jean-Éric Vergne - Techeetah
Terwijl Turvey een ronde eerder binnenkwam, bleef de top twee ongewijzigd en kon Buemi, die de snelste pitstop uitvoerde, over Vergne springen. Beiden maakten ze jacht op Turvey en de Brit kon het tweetal niet achter zich houden. Niet veel later was het de Fransman die de Zwitser voor een tweede maal oprolde en de derde plek consolideerde op tien rondjes van het einde. Terwijl de top vijf zo goed als vast lag, was er nog genoeg strijd voor de overige vijf plaatsen die punten opleverden. De opvallendste piloten die zich in de punten werkten waren Nick Heidfeld (Mahindra Racing), van plaats veertien naar plaats negen, en André Lotterer (Techeetah), die vanwege zijn gridpenalty achteraan moest starten, naar een tiende plek, net voor Rosenqvist. Dichtste titelconcurrent van Vergne, Sam Bird (DS Virgin Racing), vertrok van plaats tien en kwam na een anomieme race niet verder dan plaats zeven.

Met het slecht presteren van zijn dichtste titelconcurrenten, breidt Vergne zijn voorsprong riant uit met 40 punten op Bird en 76 op Rosenqvist. Dankzij dit dominant weekend mengt Abt zich mathematisch ook nog in de debatten met een achterstand van 77 punten. Maar met nog drie races te gaan zal het knokken worden. De volgende race op de kalender is Zürich, waar men voor het eerst in meer dan 60 jaar een circuit race zal kunnen bewonderen op Zwitserse bodem. De race gaat door op 10 juni.

Foto's: Formula E
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 19 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Berlijn (Duitsland).
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons