Monza: Nabeschouwing Marc VDS Racing Team
Op een omloop die de BMW Z4 GT3-bolides van het team absoluut niet ligt wist Maxime Martin de #3 toch op een opmerkelijke zevende plaats te kwalificeren. De #4 begon als 28ste aan de race, nadat Catsburg in de laatste sessie in de problemen geraakte. Zo zorgde de tijd van Moser uit de tweede sessie voor de gridpositie.
Bij de start ging het er voorzichtig aan toe. Met 59 wagens in actie ging het er tijdens de eerste paar ronden heel druk aan toe. Ondanks de voorzichtigheid kwam de #3 na een uur toch als vijfde door en lag de #4 voor de eerste pitstop zelfs even tweede. Het tempo van beide wagens bleek heel wat competitiever dan vooraf gedacht.
De eerste pitstop voor de #3 was echter een ramp. Omdat er heel wat wagens in de pitlane vertoefden had Leinders geen plaats meer om de BMW te parkeren. De wagen moest op de juiste plaats worden geduwd en viel terug naar een 14de plaats. De #4 stopte even later in heel wat minder drukke pitstraat en na een schitterende pitstop kon de wagen als vijfde aan de tweede stint beginnen.
Twee safety car-periodes brachten het hele veld dan opnieuw bijeen en de #4, met Palttala aan het stuur, sloot het tweede wedstrijduur als zesde af. Yelmer Buurman worstelde op de #3 met een langzaam leeglopende band. Ondanks dat euvel wist hij toch naar de elfde plaats op te klimmen, tot de band vlak voor zijn pitstop dan toch explodeerde.
Daarom moest de #3 iets vroeger dan verwacht de pitlane inrijden en hoewel Martin alles deed wat in zijn macht lag, moest hij ook brandstof weten te sparen. Bovendien gedroeg de achterkant van de wagen zich niet naar behoren, waardoor Martin de zesde plaats in de Pro-klasse niet meer kon verbeteren.
Na de race tekende WRT Audi echter beroep aan. De #3 kreeg dertig seconden straftijd en de wagen viel terug naar de zevende plaats in de klasse. Na het vallen van de vlag was de wagen gestopt op het circuit en de #3 werd terug naar de garage geduwd. Omdat teamleden hadden geholpen om de wagen naar de marshals te duwen werd geoordeeld dat het team de parc fermé-regels had gebroken.
Catsburg begon sterk aan zijn stint, maar werd al snel geconfronteerd met een remprobleem. Omdat de situatie gevaarlijke proporties aannam, moest de Nederlander een extra pitstop afwerken, om uiteindelijk – tegen een gereduceerd tempo – als 17de in de klasse over de streep te gaan.
Nick Catsburg, BMW Z4 GT3 #4
“Eerst en vooral moet ik stellen dat de jongens uitstekend werk hebben geleverd. De pitstops waren fantastisch, mijn teammaats ongelooflijk. Toen ik achter het stuur kroop vond ik het rijgedrag van de auto behoorlijk. Goed, de remmen waren niet je dat, maar ik vermoedde dat dat voor een omloop als Monza normaal was. Hier worden de remmen immers danig op de proef gesteld en bovendien waren we al twee uur ver. Maar de situatie werd steeds erger. Op een gegeven moment had ik totaal geen remmen meer. Het was te gevaarlijk om verder te rijden, ik wou zeker geen andere wagens raken. Zelfs na de pitstop was het remvermogen nog laag. Ik hoop dat we hier lessen kunnen uit trekken.”
Yelmer Buurman, BMW Z4 GT3 #3
“Er zijn bepaalde factoren waar we in onze analyse rekening moeten mee houden. Eerst en vooral is dit niet ons circuit, we hebben de laagste topsnelheid van het hele veld. De kwalificaties waren dan ook een leuke verrassing en al verliep de start heel chaotisch trok Bas zich heel aardig uit de slag. In mijn stint had ik aanvankelijk een goed gevoel, maar al heel snel begon de wagen zich vreemd te gedragen. Toen merkten we dat de bandendruk van één wiel aan het dalen was. Ik probeerde nog mijn volledige stint af te werken, maar een paar ronden voor de geplande stop gaf de band dan toch de geest. Toch is het scoren van enkele punten een positieve zaak.”
Bas Leinders, Team Principal
“We hadden vandaag een lastige start van het seizoen. In het slotuur waren beide wagens er in geslaagd om zich naar de top-6 terug te vechten, maar toen viel de #4 ten prooi aan remproblemen en kwam de wagen buiten de punten over de streep. Een zware klap na een prachtige prestatie van de drie rijders en hun crew. In de #3 waren we wegens een lekke banden verplicht om iets vroeger dan gepland de laatste pitstop af te werken. Dat betekende dat Max tijdens de laatste stint het benzineverbruik in de gaten moest houden. Toch finishte hij als zesde in de klasse, maar na de race zakten we naar plaats zeven, wegens de straf van 30 seconden voor het breken van de parc fermé-regels. Dit was niet de manier waarop we het seizoen hadden willen beginnen, maar we hebben – op een omloop die onze BMW Z4 GT3 helemaal niet ligt – toch enkele punten weten te scoren.”
Marc VDS Racing Team press
Tweet