van der Horst

Paul Ricard: Nabeschouwing Marc VDS Racing

Bij de derde manche van de Blancpain Endurance Series in het Franse Le Castellet wist het Marc VDS Racing Team een welverdiende overwinning te behalen. De #3 BMW Z4 GT3 van Yelmer Buurman, Bas Leinders en Maxime Martin had na drie uur racen een comfortabele voorsprong. Voor Henri Moser, Markus Palttala en Andrea Piccini werd het een ontgoochelende dag. Een vroege aanrijding en een daarop volgende drive through zorgden er voor dat ze buiten de punten eindigden.
Voor de start van dit weekend had het team dit seizoen al heel wat tegenslag gekend en wachtte het nog steeds op een eerste podiumplaats dit seizoen. Een lacune die met verve werd ingevuld, dankzij een typische gedreven laatste stint van Maxime Martin: hij begon met twaalf seconden achterstand op de leider aan zijn rijbeurt, maar maakte dat deficit volledig goed en stoomde door naar de overwinning.

Tijdens de kwalificaties hadden beide wagens zich bij de eerste tien weten te plaatsen. Martin zorgde voor de pole positie met de #3 en invaller Piccini reed met de #4 naar de negende startplaats. Bij de start nam Buurman de leiding, maar problemen bij het dubbelen zorgden er voor dat hij zijn stint als tweede zou beëindigen. Zelfde verhaal voor Leinders, die evenzeer werd gehinderd en naar de derde plaats terugviel.

Een snelle en efficiënte pitstop zorgde er voor dat de #3 het contact met de leiders behield en ondanks het feit dat hij werd gehinderd door een achterligger die nog een pitstop moest afwerken wist Martin toch de kloof met de leiders te dichten en beide wagens in te halen. De zege was binnen.

Voor de #4 werd het een moeilijke namiddag. Moser nam een goede start, maar kwam al snel achter de wagen die als tweede was vertrokken vast te zitten. Na meer dan eens op agressieve wijze te zijn afgeblokt dook Moser in een gaatje, maar ook nu kreeg hij de deur tegen de neus. Contact was onvermijdelijk en de wagen strompelde met een lekke band naar de pitlane. Bovendien werd Moser voor het incident met een drive through bedacht.

Een harde noot om kraken, omdat de wagen de snelheid had om een podiumplaats te veroveren. Tijdens de tweede stint was Palttala lange tijd de snelste man op de baan en hoewel alle rijders plaatsen wisten te winnen strandde de wagen op een 16de plaats in zijn klasse.

Henri Moser, #4 BMW Z4 GT3
“Het probleem was niet zozeer de drive through, maar wel het vroege contact met de Mercedes. Ik ben best boos, want ik begrijp niet waarom de gentleman driver de start nam, zelfs al zou hij dat willen. Dat is gewoon gevaarlijk. Hij probeerde me één of twee keer van de baan te duwen. Ik weet dat mijn poging op het nippertje was, maar ik zat aan de binnenkant en vroeg of laat zou ik hem toch passeren. Ik ben heel erg ontgoocheld voor mijn team en mijn teammaats, want dat incident viel eigenlijk te vermijden. Ik ging zwaar in de fout. Het is frustrerend te weten dat je de snelheid hebt om op het podium te geraken, maar er niet opstaat.”

Maxime Martin, #3 BMW Z4 GT3
“De start van mijn stint was wat moeilijk, want ik zat compleet vast achter een McLaren. Ik moest wachten en toen ik hem eindelijk voorbij kon, lag ik twaalf seconden achter de leiders. Ik zette alles op alles en uiteindelijk wist ik de kloof te dichten, ook al omdat ik bij het dubbelen wat meeval had. Uiteindelijk kon ik ze allebei passeren en naar de zege rijden. Het is schitterend dat we bij de laatste race voor Spa de overwinning kunnen pakken. Zo doen we opnieuw helemaal mee in het kampioenschap.”

Marc van der Straten
“Ik ben heel trots op de arbeid die het team sinds het begin van het seizoen heeft geleverd. In de eerste twee wedstrijden hadden we heel wat tegenslag, maar het team is er in blijven geloven. Dat is altijd een leuke vaststelling. Ik ben heel trots op het harde werk van het team en dit is de perfecte voorbereiding op de grootste race van ons seizoen, de 24 Uur van Francorchamps.”

Marc VDS Racing press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op dinsdag 2 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons