van der HorstTotal 24 Hours of Spa

New Race Festival: Vervisch/Verdonck (Ferrari) winnen voortijdig afgevlagde race (UPDATE)

Start BRCC New Race Festival 2014
Start BRCC New Race Festival 2014
De Curbstone FMA Racing Ferrari 458 GT3 van Frédéric Vervisch en Nico Verdonck heeft de eerste BRCC wedstrijd van het seizoen op zijn naam geschreven. De uitslag van de seizoensopener in het kader van het New Race Festival te Circuit Zolder staat voorlopig evenwel onder voorbehoud. De Ferraristi bleven aan de finish na een chaotische slotfase respectievelijk de oude Audi van Kumpen/Longin/Beliën en Porschisten Derdaele/Heyer/Maassen voor.
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 R versus SRT - Corvette C6.R
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 R versus SRT - Corvette C6.R
Exact op het middaguur werd de eerste race van het BRCC kampioenschap editie 2014 in gang geschoten. Van Splunteren kon in zijn Corvette de pole omzetten in de leiding, maar achter hem kende Xavier Maassen een superstart. Nog voor de Eerste Linkse wrong de Nederlander zich naar de tweede positie achter de SRT Corvette. Frédéric Vervisch verloor nog een plaats aan Michael Schmetz en kwam na de eerste ronde door als vierde, voor Tim Verbergt (Aston Martin), Pieter Dubois (Lamborghini), Frank Belien (Audi) en Koen Wauters (Porsche), leider in de GT Cup klasse. In de eerste ronden vielen al de eerste slachtoffers; de Proconcept Porsche zocht de zandbak op aan het kanaal en de BMW Silhouette verloor de achterpartij aan de Jacky Ickx bocht. Ook de leidende Corvette verliet even het circuit waardoor de Belgium Racing Porsche 911 GT3 R de leiding kon overnemen.
 
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Even later lanceerde de Curbstone Ferrari met Vervisch aan het stuur een succesvolle aanval op de leidende Belgium Racing Porsche, die het vervolgens aan de stok kreeg met een terug oprukkende Corvette. Oliver Van Oost had ondertussen Wauters verdreven van de koppositie in de GT Cup categorie. Na één uur wedstrijd kwamen beide leiders gelijktijdig binnen voor hun eerste pitstop. Terwijl Nico Verdonck vlot terug de piste op ging, werd Makelberge in de Corvette even gehinderd door de Thiers Ferrari die net binnenkwam.

GC V6 Cup - GC 10 V6
GC V6 Cup - GC 10 V6
Na de eerste reeks pitstops lag de Curbstone Ferrari met Verdonck op kop, voor Kenneth Heyer in de Belgium Racing Porsche, Bert Redant in de Aston Martin #100, Maarten Makelberge in de Corvette en Bert Longin in de PK Audi. De Thems Ferrari behield de leiding in de GT Cup klasse, nu voor de Porsche #98 van Bart Vanhaeren, terwijl Kris Wauters als derde volgde. Hevige strijd was er ook in de GCV6Cup en meermaals werd er een GC Silhouette naast de baan gespot. De posities bleven een tijdlang gehandhaafd tot de tweede serie pitstops, maar ondertussen verliet de Curbstone Ferrari #28 het strijdperk nadat deze van de baan ging ten gevolge van een tik van een concurrent.

Curbstone FMA Racing - Ferrari F458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari F458 GT3
Door het uitstellen van zijn tweede pitstop en mede door toedoen van de snelle Nederlander Nick Catsburg die inmiddels het stuur had overgenomen, slaagde de Syntix Lamborghini er in om na twee uren wedstrijd aan de kop van het veld te komen postvatten. Vervisch, Soulet, Coens, Kumpen en Derdaele volgden, maar de Ferrari #58 kwam terug aan de leiding te liggen eens de Lamborghini de pits was komen opzoeken. Anthony Kumpen was ondertussen opgerukt naar de derde plaats achter de Ferrari en de Corvette, maar terwijl de Audi zijn verplichte stop van 3 minuten 50 reeds achter de rug had, moesten de leiders respectievelijk nog 3 en 3.5 minuten van hun verplichte 7 minuten uitzitten. Gezien de Audi op dat moment 2 ronden achter de leidende Ferrari lag (wat overeenkomt met een ruime drie minuten), kon de strijd om de overwinning nu echt losbarsten.  

PK Carsport - Audi R8 LMS
PK Carsport - Audi R8 LMS
Met nog 17 minuten te gaan kwam de Corvette eindelijk binnen, maar net op dat moment ging de NSC Motorsport Lamborghini in de Syntix kleuren er hard af voor de Bianchi. De safety car kwam op de piste en plaatste zich voor de Porsche GT3-R van de familie Derdaele, terwijl de Corvette een tiental seconden verloor aan het rode stoplicht op het einde van de pitlane toen de safety zijn eerste passage maakte voorbij start-finish. Achter de safety car dook ook Vervisch een ronde later binnen voor zijn laatste verplichte pitstop, maar deze voldeed echter niet aan de minimum stoptijd van 7 minuten, waardoor hij een ronde later nog snel even door de pitlane reed om aan de vereiste 7 minuten te geraken. 

De safety car had intussen wel de verkeerde wagen opgepikt waardoor deze iedereen weer liet voorbij rijden, de leidende Ferrari inkluis! De resulterende chaos zorgde ervoor dat er uiteindelijk met de rode vlag werd gezwaaid op amper 1min43 van het einde. De Ferrari won alzo met een ronde voorsprong op de PK Carsport Audi, maar de wedstrijd gaf al vast mee dat de Ferrari under investigation staat voor unsafe behaviour, waarschijnlijk doelend op het inhalen van de safety car die net op hen aan het wachten was, of het niet met aangepaste snelheid passeren van de zone onder gele vlag.

De overwinning in de GT Endurance Cup ging naar de Thems Racing Ferrari van Nicolas Vandierendonck en Olivier Van Oost, die het haalden voor de Belgium Racing Porsche 997 Cup van Bart Van Haeren, Yannick Hoogaars en Hoevernaars en de Mext Porsche 997 Cup van de gebroeders Wauters. In de BRCC Trophy waren de bekers voor Frank Radet/Karim Al Azhari (GC V6 Cup), Jean-Marc Ueberecken/Jean-Pierre Lequeux (Prime Racing Ginetta G50) en vader en zoon Van de Poele (GC V6 Cup).

Onze fotografen zorgden tevens voor passend beeldmateriaal van de startgrid en babes alsook de race en de daarop volgende podiumceremonies.

Update

De zegevierende Ferrari #58 krijgt 1 minuut straftijd wegens onaangepaste snelheid onder gele vlag. De straftijd verandert echter niets aan de uitslag dus blijven de troepen van Patric Van Glabeke de grote winnaars van het weekend.

--- Uitslag BRCC New Race Festival 2014 (PDF) ---

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers & Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Belgian Racing Car Championship op zondag 27 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons