Zandvoort: Technische tegenslag houdt NSC Motorsports van een mogelijke zege
Een supersnelle piloot in een dito wagen geeft altijd vuurwerk. Catsburg was reeds tijdens de vrije training de snelste op het Nederlandse duinencircuit en dook meteen als enige binnen het veld onder de 1min40. Ook tijdens de kwalificatie was hij het snelst onderweg en parkeerde de Lamborghini op de pole.
Nick pakte de start van de eerste manche over 90 minuten met twee verplichte pitstops. Hij lag mooi aan de leiding en was na 25 minuten de eerste die kwam pitten om het stuur door te geven aan Thierry Verstraete. De West Vlaamse teameigenaar reed een stint van 35 minuten en gaf de bolide opnieuw door aan Catsburg in vierde positie. Nick ontbond al zijn duivels en gaf de Italiaanse stier opnieuw de sporen. Hij klom op naar de tweede plaats en in zijn rush richting de leidende Aston Martin GT3 klokte hij op vier minuten van de geblokte vlag de snelste chrono in koers. Maar in de voorlaatste ronde weigerde de versnellingsbak verdere dienst en moest de onfortuinlijke Nederlander de race afwerken in tweede versnelling. Het duo wist nog als vijfde algemeen over de meet te rijden en werd derde in Endurance Pro Evo.
Eenzelfde scenario in de tweede manche over 90 minuten, maar ditmaal moest Nick Catsburg starten vanuit vijfde positie. Reeds tijdens de eerste ronde lukte hij erin zich naar de kop te wringen en een voorsprong uit te bouwen. Opnieuw na 25 minuten nam Thierry Verstraete het roer over en in het tumult van de pitstops gaf hij de wagen opnieuw door in vierde positie. Catsburg begon terug aan een inhaalrace, maar werd hierin geremd door een stop & go van 10 seconden en verloor alle voeling met de toppers. Een vierde plaats algemeen en in GT Pro Evo was zijn deel.
Thierry Verstraete: “Er zat uiteraard meer in, maar eens temeer hebben we het potentieel van de Lamborghini bewezen. Nick heeft een formidabel weekend achter de rug met de pole en tweemaal de snelste wedstrijdronde achter zijn naam. Een zege en een derde plaats behoorden tot de mogelijkheden, maar de versnellingsbak en de stop & go beslisten er anders over. Hij had blijkbaar onbewust ingehaald onder geel en werd hiervoor bestraft. Ikzelf heb ook niet de beste race van mijn carrière achter de rug. Ik ben eerder een diesel die iets trager op gang komt en dus liggen langere wedstrijden over drie uren me beter. De omloop van Zandvoort ken ik ook nog niet perfect en een korte vrije training en kwalificatie heeft daar niet veel aan veranderd. Maar ik heb opnieuw veel opgestoken in mijn leerproces en we maken ons nu op voor de volgende wedstrijd van de BRCC in het voorprogramma van de 24 Hours of Francorchamps. Ondertussen gaan we nog wat trainen om de snelheid erin te houden”, besluit een immer optimistische Thierry Verstraete.
NSC Motorsports Press
Tweet