Details van nieuw DTM-reglement dat potigere wagens belooft
De belangrijkste, reeds gekende wijziging betreft uiteraard de motor van de nieuwe Class 1-bolide waarbij het vierliter V8-blok vervangen wordt door een nieuw ontwikkelde tweeliter viercilinder turbokrachtbron met directe inspuiting. Spijts de halvering van de cilinderinhoud genereert de nieuwe motor aanzienlijk meer kracht, terwijl het verbruik gereduceerd wordt.
Omwille van de nieuwe motor moest ook het uitlaatsysteem op de schop. De uitlaatpijp is merkelijk ingekort en mondt uit temidden de rechterdeur van de wagen. De uitlaat aan de linkerzijde werd afgevoerd.
Doordat zowel motor als remmen meer koeling vereisen, onderging ook de frontpartij van de wagen wijzigingen. Bovenop de motorkap komen grotere luchtuitlaten en ook de luchtinlaat-openingen vooraan zijn merkelijk groter, met een agressievere look als gevolg. Leuk detail: voor de DTM-partner Deutsche Post bracht dit met zich mee dat het 'nummerbord' met het logo in het midden niet langer behouden kon worden. BMW en Audi voorzien thans twee kleinere exemplaren langs weerszijden van de neuspartij.
Doordat zowel motor als remmen meer koeling vereisen, onderging ook de frontpartij van de wagen wijzigingen. Bovenop de motorkap komen grotere luchtuitlaten en ook de luchtinlaat-openingen vooraan zijn merkelijk groter, met een agressievere look als gevolg. Leuk detail: voor de DTM-partner Deutsche Post bracht dit met zich mee dat het 'nummerbord' met het logo in het midden niet langer behouden kon worden. BMW en Audi voorzien thans twee kleinere exemplaren langs weerszijden van de neuspartij.
De frontsplitter steekt ca. 90mm minder ver uit dan vroeger met de bedoeling mogelijke schade bij duels te verminderen. De diffuser werd 30 mm verlaagd en de glooiing ervan werd 870mm meer naar achter gebracht. Voorts blijft het aerodynamisch pakket onveranderd om een wedloop tussen de deelnemende merken te vermijden.
Ook dit seizoen kunnen de piloten beroep doen op het Drag Reduction System (DRS). De serie neemt de SUPER GT-achtervleugel over, die is 520mm breder en bestaat niet langer uit twee, maar slechts één element. DRS kan pas worden geactiveerd wanneer de kloof tot de voorligger minder dan drie seconden bedraagt. Met uitzondering van de leider kan iedereen vanaf nu in de laatste vijf ronden van DRS gebruik maken, ongeacht de afstand naar de voorliggende auto.
Naast DRS kunnen piloten in hun duels voortaan ook twaalf keer gebruik maken van de Push-to-Pass-functie waarbij de motor meer brandstof ingespoten krijgt en er tijdelijk 30 extra PK wordt gegenereerd.
Zoals gezegd wordt het leeggewicht van de wagen met 50 kg teruggebracht, van 1.031kg voorheen tot 981kg dit jaar. Door dit lager gewicht, gecombineerd met de krachtigere turbomotor, wordt de gewichts-pk-verhouding tot 1,6 kg/PK teruggebracht, wat op snelle omlopen topsnelheden tot 300km/u in het vooruitzicht stelt.
.
Uit veiligheidsoverwegingen komt er in de cockpit, net achter de rijder, een brandvrije wand waardoor een achteruitkijkspiegel niet langer nut heeft; deze wordt voortaan vervangen door een achteruitrijcamera met beeldscherm.
.
Uit veiligheidsoverwegingen komt er in de cockpit, net achter de rijder, een brandvrije wand waardoor een achteruitkijkspiegel niet langer nut heeft; deze wordt voortaan vervangen door een achteruitrijcamera met beeldscherm.
Foto's: BMW Motorsport & Audi
Tweet