van der Horst

Dakar Classic: Halfweg en nog steeds uitzicht op het podium voor Dirk Van Rompuy

Van Rompuy / Garcia
Van Rompuy / Garcia
Na zes dagen waarvan de zesde een marathon etappe was over 48 uren, is het heel spannend binnen het peloton van de Classics dat reeds fel is uitgedund halfweg de wedstrijd. Voor de eerste plaats is er een gevecht aan de gang tussen het Spaanse duo Milla/Vinas (Toyota Landcruiser) en de Tsjechen Klymciw/Broz (Skoda) terwijl Dirk Van Rompuy en zijn Spaanse co Carcia voorlopig op een schitterende vijfde plaats algemeen staan en vierde in de klasse met hun Toyota HDJ80.
  • STX Motorhomes
Milla/Vinas - Toyota Landcruiser
Milla/Vinas - Toyota Landcruiser
We zijn halfweg de zwaarste rallyraid ter wereld en net na de moordende marathon etappe in empty quarter (de grootste zandzee van de wereld van 6400 km²) is de leiding terug over genomen door Milla/Vinas terwij de Tsjechen in hun nek blijven hijgen met hun snelle Skoda.

We zijn 4210 km ver waarvan 2007 km tegen de chrono over zeven wedstrijddagen. De heren piloten krijgen in de komende zes dagen nog 3156 km voor de wielen geschoven waarvan nog 1579 tegen de chrono. Zonder veel problemen lijkt de top 5 vrij vast te liggen, maar de volgorde kan uiteraard nog veranderen. Dirk Van Rompuy en zijn Spaanse co Garcia staan 5de algemeen met een mooie voorsprong op de zesde in de tussenstand. Voor dit Belgisch/Spaanse zijn het stuk voor stuk toppers die reeds een ganse wedstrijd meedraaien in de voorste gelederen.

Dirk Van Rompuy: “We rijden een heel regelmatige race en dat vertaalt zich in de rangschikking binnen de top vijf. We komen van de zevende plaats bij het begin van deze loodzware wedstrijd. Nadien gingen we richting de zesde en de vijfde plaats”.
Van Rompuy - Barbero Garcia - Toyota HDJ80
Van Rompuy - Barbero Garcia - Toyota HDJ80
“Ik had uiteraard schrik omdat mijn vaste co Chris Goris, waarmee ik een geslaagde voorbereiding deed in Spanje en Marokko, door omstandigheden forfait moest geven. Ik kreeg met Luis Barbero Garcia een vervanger die amper Engels of Frans spreekt. Ondertussen is de communicatie vrij goed en we reden tot hiertoe een zeer goede wedstrijd. We hebben een eigen taaltje ontwikkeld. Misschien had ik door de ervaring met Chris iets dichter gestaan, maar we gaan zeker niet klagen. De rustdag is welgekomen voor de bemanning en ook voor de wagen, want de versnellingsbak deed een beetje nukkig tijdens de tweede dag van de marathonetappe”.
“Tijdens de laatste navigatieproef werden we tweede en reden amper 14 meter meer dan de winnaar. Dit even terzijde om aan te geven hoe juist en professioneel hier moet worden gereden om mee vooraan te blijven rijden”.
“We staan nu vijfde algemeen en vierde in de klasse H2. Ik ben heel tevreden tot hiertoe, maar we gaan toch trachten om tijdens de laatste week nog iets hoger te klimmen om minstens een podium in de klasse of algemeen te ambiëren. Maar alle teams voor ons zijn ervaren klasbakken die de Dakar goed kennen en het zal bijgevolg nog bijzonder zwaar zijn. En dit uiteraard onder voorbehoud dat de mechaniek het uithoudt, want dit blijft nog steeds de zwaarste rally van de wereld, besluit een ambitieuze Dirk Van Rompuy”.

Foto's: TH Trucks/VR Racing - Dakar.com
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zaterdag 13 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons