van der Horst

De teams van de Belgian VW Club vervullen favorietenrol in de E-Rallye Monte-Carlo

E-Rallye Monte-Carlo
E-Rallye Monte-Carlo
Eens te meer zal de Belgian VW Club een hoofdrol spelen in de E-Rallye Monte-Carlo, de belangrijkste wedstrijd van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup. Als dubbele winnaars van de teamsrangschikking mikken de vertegenwoordigers van Volkswagen België samen op een derde zege. Door de beste Belgische specialisten van regularityrally’s voor elektrische voertuigen aan de start te brengen koestert de Belgian VW Club ook de ambitie om met minstens één duo op het individuele podium te finishen. Afspraak van 15 tot 18 oktober in het beroemde prinsdom voor dit niet te missen evenement.
Net zoals haar grote zus, de traditionele opener van het wereldkampioenschap rally (WRC) is de E-Rallye Monte-Carlo in zijn discipline het hoogtepunt van het seizoen. De grootste blikvanger van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup is de wedstrijd die alle specialisten van regularityrally’s voor elektrische voertuigen willen winnen. Met vijf topduo’s in de kleuren van de Belgian VW Club koestert Volkswagen tussen 15 en 18 oktober grote ambities in de E-Rallye Monte-Carlo. Het merk uit Wolfsburg hoopt zo ook deze ‘Monte Carlo’ op zijn naam te schrijven, na tussen 2014 en 2016 al drie keer de WRC-versie te hebben gewonnen.

“Het individuele klassement hebben we nog niet gewonnen, maar bij onze eerste drie deelnames waren we bij de teams wel al twee keer de besten”, stelt Antoine Dechamps, kapitein van de Belgian VW Club. “Dat wordt opnieuw onze absolute prioriteit, in de wetenschap dat de drie beste resultaten – op vijf duo’s – in rekening worden gebracht. Daarnaast, en het één sluit het ander niet uit, droom ik van een individuele zege voor één van onze teams. Onze duo’s zijn daar zeker toe in staat, en we zullen ons tot in de kleinste details voorbereiden om dat mogelijk te maken!”
 
Sinds 2022 gaat de Belgian VW Club regelmatig aan de slag in de wedstrijden van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup. Deze door de internationale autofederatie FIA erkende internationale competitie bestaat uit een kleine vijftien regularityrally’s voor elektrische voertuigen, wedstrijden die overal in Europa worden georganiseerd. Er is ook een manche in China. In tegenstelling tot snelheidswedstrijden worden regularityrally’s op de openbare weg georganiseerd, op wegen die niet voor het verkeer worden afgesloten. Dat betekent dat het respecteren van de wegcode één van de belangrijkste prioriteiten vormt!
 
De teams krijgen het roadbook met het parcours slechts enkele ogenblikken voor de start overhandigd, samen met de door de organisator vastgelegde gemiddelde snelheden. Het doel is om die gemiddelde snelheden zoveel mogelijk en op elk ogenblik te respecteren. Op de zogeheten Regularity Tests bevinden zich heel wat geheime controlepunten en de teams krijgen strafpunten indien ze sneller of trager zijn dan het opgelegde gemiddelde… en in de loop van een Regularity Tests kan dat gemiddelde ook veranderen. De kunst is dus om zich snel te kunnen aanpassen en regelmatig ritmewijzigingen door te voeren, om zowel op de rechte gewestwegen als op de bochtige bergwegen het gemiddelde aan te houden. Niet altijd makkelijk, maar daarin schuilt net de sportieve uitdaging!

Geven we nog mee dat alle deelnemende wagens helemaal standaard zijn en 100% elektrisch. Ook het energieverbruik speelt een rol, en er wordt daarvoor ook een aparte rangschikking opgesteld. In de E-Rallye Monte-Carlo is het echter wel degelijk het duo dat het dichtst de gemiddelde snelheden heeft gerespecteerd dat tot winnaar wordt uitgeroepen.
 
Vijf topduo’s voor de Belgian VW Club
 
Bernard Heine/Valérie Piette - Volkswagen ID.7 Tourer
Bernard Heine/Valérie Piette - Volkswagen ID.7 Tourer
Volkswagen trekt dus met reële zegekansen richting de E-Rallye Monte-Carlo. Aan het stuur van de vijf wagens die de kleuren van de Belgian VW Club dragen vinden we dan ook enkel specialisten terug, met onder andere de volledige top 4 van de meest recente editie van de E-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID., de Belgische manche van de internationale Bridgestone FIA Eco Rally Cup die eind mei rond Durbuy werd afgewerkt.

Na eerst in Durbuy en daarna de E-Rallye du Chablais te hebben gewonnen, wisten Bernard Heine en Valérie Piette (Volkswagen ID.7 Tourer) duidelijk te bewijzen dat ze in de Bridgestone FIA Eco Rally Cup voor de zege kunnen gaan.

Na eerder tweede te zijn gefinisht in de E-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID. is Michel Decremer opnieuw van de partij in Monaco. Vorig jaar finishte hij er op het podium. Dit keer zit hij achter het stuur van een Volkswagen ID.7, met echtgenote Marie-Claire Martens als corijder.
 
Ook kapitein Antoine Dechamps stond op het podium in Durbuy, en met journalist Bernard Verstraete aan zijn zijde bestuurt hij een Volkswagen ID.4. Het duo mag met recht en reden dromen van een podiumplaats in Monaco.
 
Patrick Van Remoortel en Bjorn Clauw (Volkswagen ID.3), vierde in Durbuy, moeten ook in de gaten worden gehouden, net zoals Éric Cunin (Volkswagen ID.3), die voortaan samen met Laurent Secretin rijdt.

“Samen zullen we er alles aan doen om de Belgian VW Club een derde zege in de teamsrangschikking te bezorgen”, lacht Antoine. “Maar we beseffen maar al te goed dat dit een unieke rally is. Het is een wedstrijd waar vermoeidheid vijand nummer 1 is, op korte afstand gevolgd door gebrek aan concentratie. Dit jaar zullen lichaam en geest bijzonder op de proef worden gesteld. We starten op woensdag met een grote etappe en krijgen op die eerste dag al meteen een nachtelijke Regularity Test op de beruchte Col de Turini voor de wielen geschoven. Daarna krijgen we maximaal vier uur slaap, voor we aan de start van de tweede etappe moeten staan. En op vrijdag krijgen we amper meer rust… De vierde en laatste etappe wordt ook geen gezondheidswandeling, want dan krijgen we 340 km bergwegen voorgeschoteld. Naast de Regularity Tests moeten we ook op de verbindingsritten waakzaam blijven. Onze wagens zijn uitgerust met een GPS-zender, en de minste snelheidsovertreding levert strafpunten op. Het moge duidelijk zijn dat deze wedstrijd een grootse uitdaging wordt.”
 
ID. Drivers Club: met de broers Planckaert en een ex-F1-rijder bij de deelnemers
 
Naast de formatie in de officiële kleuren van de Belgian VW Club ligt Volkswagen België ook aan de basis van de deelname van een tweede team, ID. Drivers Club gedoopt. “Het is een initiatief dat helemaal bij de spirit van de Club past en de stijgende interesse in E-Rally bevestigt”, legt Antoine Dechamps uit. “We willen mensen die met een Volkswagen rijden altijd helpen en laten ze dan ook delen in onze ervaring. De slogan luidt: ‘Het beste van je Volkswagen is wat je er mee doet.’ En ik kan u wel vertellen dat een deelname aan de E-Rallye Monte-Carlo voor onvergetelijke herinneringen zorgt. We stellen trouwens vast dat het enthousiasme steeds groter wordt en dat wordt bevestigd door de deelname van een tweede team, net zoals in 2024. Het is een internationaler team, met twee duo’s die heel wat media-aandacht zullen krijgen, ingeschreven onder de naam ID. Drivers Club.”

Junior en Francesco Planckaert
Junior en Francesco Planckaert
De interesse van de broers Junior en Francesco Planckaert (Volkswagen ID.7 Tourer) in de sport werd de afgelopen maanden steeds groter, en het BV-duo veroverde in Durbuy al een aantal ‘scratches’ (de beste prestatie op een Regularity Test). Ze vormen het enige Belgische duo van het team, waar we verder ook het Zwitserse echtpaar Daniel en Maria Ott (Volkswagen ID.5) aantreffen, een koppel dat ook bekendheid geniet dankzij hun rol als organisator van het ID. Treffen in Locarno.

“En dan zijn er in het team ook nog twee duo’s die rechtstreeks vanuit Wolfsburg komen”, stelt een verheugde Antoine. “Het zet de interesse van het merk in de discipline alleen maar extra in de verf. Roman Babick en Jannik Hille, onder andere ook admins van de Facebook-groep ID. Drivers Club, zijn ondertussen habitués van de discipline geworden en het is altijd een plezier ze te mogen verwelkomen. Ramona Bos en Celina Koch – die ook voor Volkswagen in Duitsland werken – staan dan weer voor de eerste keer aan de start van de E-Rallye Monte-Carlo.”

Het vijfde duo van het team van de ID. Drivers Club zal evenmin onopgemerkt blijven. Het bestaat uit ex-F1-rijder Stefano Modena, die de Britse journalist Jack Richardson als co krijgt. De sympathieke Italiaan, die 70 grand prix op zijn naam staan heeft, heeft een bijzondere band met het Prinsdom Monaco. In 1989 veroverde hij er zijn eerste podium in de F1, door met zijn Brabham net achter de legendarische Ayrton Senna en Alain Prost te finishen. In 1991 finishte Stefano nog eens tweede in de Canadese grand prix. Tijdens deze E-Rallye Monte-Carlo zal zijn Volkswagen ID.4 Pro van 210kW (of 286 pk) de kleuren van Bridgestone dragen, partner van de operatie en de titelsponsor van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup. Een mooie manier om de kleuren van een merk waarvoor hij al 20 jaar aan productontwikkeling doet te verdedigen!
 
Het aftellen naar 15 oktober, de startdatum van de negende editie van de E-Rallye Monte-Carlo, is ondertussen begonnen. U kan de avonturen en de prestaties van de teams van de Belgian VW Club en ID. Drivers Club volgen op de Instagram- en Facebookpagina’s van de Belgian VW Club. 

Persbericht Belgian VW Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 9 oktober 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons