van der Horst

De terugkeer van de Formule V naar Spa-Francorchamps!

Formule V te Spa-Francorchamps
Formule V te Spa-Francorchamps
De Formule V was in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw een populaire instapklasse voor de racerij. De eenzitters bestonden voor het overgrote deel uit standaardonderdelen van de Volkswagen Kever geplaatst rond een buizenchassis en dat maakte de formule bijzonder kosteneffectief. Zo waren voor- en achtervleugels bijvoorbeeld niet toegelaten, net als grote aanpassingen aan de krachtbron. Bij een gewicht van om en bij de 400 kg beschikten de bolides over een 1200 cc-krachtbron van initieel ca. 40 pk, wat nadien stelselmatig werd verhoogd. Er waren heel wat constructeurs van chassis, waaronder het Belgische APAL uit de regio van Luik.
Formule V in 1968
Formule V in 1968
APAL was niet de enige link met België voor de Formule V; Circuit Zolder bleek vanwege zijn karakteristieken uitermate geschikt voor de kleine eenzitters, meer nog dan het lange Spa-Francorchamps. De eerste Formule V-bolide van APAL werd overigens voorgesteld in Zolder, met name in 1965 in het kader van de Grote Prijs F3. Kostprijs van de kit? 42.000 Belgische Frank - relatief goedkoop in die tijd, zeker ten opzichte van de concurrerende formules van pakweg BMW.

Dr. Helmut Marko - Kaimann Formule V 1300 (Wenen in 1968)
Dr. Helmut Marko - Kaimann Formule V 1300 (Wenen in 1968)
Op 25 juni van datzelfde jaar vindt in Zolder overigens de eerste Formule V-race plaats op Europese bodem - gewonnen door Gijs Van Lennep; maar Teddy Pilette wint de tweede race en pakt zo ook de zege in de algemene rangschikking. Op Spa-Francorchamps wordt er niet vaak geracet, zo vertelt Jean-Claude Delatte van de Belgian VW Classics Club ons. "In het voorprogramma van de Grote Prijs F1 van België in juni 1967 was er één race, waarbij de wagens een gemiddelde haalden van boven de 160 km/h. Nadien verdween de Formule V uit Spa, maar daar komt in 2019 verandering in!"

Jochen Mass - Formel Super V Kaimann (uit 1971)
Jochen Mass - Formel Super V Kaimann (uit 1971)
Op 25 en 26 mei staat er namelijk een Formule V-revival op het menu in de Belgische Ardennen (de toegang is gratis)! Er zullen twee wedstrijden van 25 minuten elk worden gehouden in het kader van het Franco Fun Festival. Of we ook de helden van weleer zullen terugzien, blijft afwachten. Onder meer ex-Belcar kampioen Luc De Cock was een van de prominente V-piloten van België. Na de populariteit van de Formule V-bolides (waarvan er volgens VW tijdens de hoogdagen een 3000-tal waren) volgde het Formule Super V-tijdperk, met initieel nog dezelfde (luchtgekoelde) VW-krachtbronnen, die nadien ook op de schop gingen. De wagens zagen er naarmate de tijd vorderde ook brutaler uit en met de komst van vleugels en zelfs slicks was de initiële gedachte uiteindelijk ver zoek. Wie voor het weekend van 25 mei al even wil wegdromen, kan terecht bij de video hieronder. Onze excuses dat het commentaar niet in het Nederlands is, maar de beelden en het overige geluid spreken voor zich - toch?
 




Foto's: Belgian VW Classics Club & Volkswagen



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op donderdag 28 februari 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons