van der Horst

De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 4

Peugeot 9X8 Hypercar
Peugeot 9X8 Hypercar
Dit is het voorlaatste deel al van deze vijfdelige reeks over de toekomst van de LMDh en Hypercar en er dienen nog een aantal interessante merken de revue te passeren, hoewel deze niet noodzakelijk interesse hebben in deze klasse, althans niet op dit moment.
  • De Swert Opticiens
McLaren: gezocht, een motor
JP Motorsport - McLaren 720S GT3
JP Motorsport - McLaren 720S GT3
McLaren ondergaat de laatste tijd een metamorfose. Terwijl het zich vooral in de Formule 1 nestelde en ook uitstapjes maakte richting de GT-racerij, lijkt Zak Brown tegenwoordig zijn horizon ver te willen verruimen. IndyCar kwam er eerst en dat met bijna onmiddellijk succes, Extreme E staat vanaf volgend jaar op het programma, maar ook Formule E behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Wat Le Mans betreft, wil de Britse constructeur niets liever dan terugkeren, maar met de vraag of ze dat dan met een LMDh of Hypercar zouden doen, mist men in beide gevallen een belangrijk component: namelijk een motor.

Dailysportscar liet voor aanvang van de 24 uren van Le Mans dit jaar optekenen dat de interesse bij het Britse merk groot was, maar McLaren geen geschikte motor in zijn assortiment heeft. Maar nieuwe geruchten spreken van een nieuwe mogelijkheid. Volgens racer.com wordt McLaren namelijk gelinkt met... Ford. De Amerikaanse constructeur had ook overwogen om in te stappen, maar het duurde niet lang vooraleer dat idee ergens op een kast stof begon te happen. Nu bestaat de mogelijkheid om een motor van Ford, meer bepaald de twin-turbo V6 die de Ford GT vooruit stuwde, te gebruiken als krachtbron. Als McLaren toch gaat toetreden tot deze era, zullen we dit ten vroegste begin 2022 weten.
Mercedes: totaal geen interesse
Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Misschien wel het meest opmerkelijke feit tot nu toe is de houding van Mercedes. Het Duitse merk is misschien één van de grootste wereldwijd, maar ook één van de weinigen die totaal geen interesse in de klasse toonde. Het merk met de ster geeft op dit moment voorrang aan de Formule 1, Formule E en de klanten die met hun Mercedes-AMG GT's rond rijden. Al kan dit misschien nog wel wijzigen, gezien het zich na 2022 terugtrekt uit de Formule E en er zo weer budget vrij komt. Hiermee kan het nog altijd voor het merk uit Stuttgart, maar zolang het stil blijft, hoeft het publiek niets op korte termijn te verwachten.
Nissan: onderzoek gedaan, maar niet meer
#23 Nissan GT-R LM Nismo
#23 Nissan GT-R LM Nismo
Net zoals Mercedes is Nissan op dit moment een vreemde eend in het rijtje, maar ook weer niet. In tegenstelling tot hun concurrent in de Formule E besloot Nissan wel om een onderzoek uit te voeren naar de nieuwe categorie. Daarbij kocht de Japanse constructeur een LMP2-chassis om toch eens te bekijken of een opstap haalbaar was. Sindsdien is er geen nieuw teken meer geweest van NISMO en de vraag rest of het er ooit van zal komen dat zij zich nog eens wagen aan Le Mans, na hun mislukking in 2015 met de Nissan GT-R LM Nismo.
Peugeot: met of zonder achtervleugel?
Peugeot 9X8
Peugeot 9X8
Toen Peugeot hun wagen voorstelde, stond heel de racewereld op zijn kop. De Franse constructeur kwam namelijk met een Hypercar zonder achtervleugel! Hiermee werden de debatten geopend of Peugeot gek of geniaal was. De laatste foto van de wagen liet dan weer twijfels oplaaien nu het leek dat er toch een achtervleugel aanwezig is. In ieder geval kan hun PR-dienst smullen van deze aanpak. Wel al gekend zijn hun piloten. Zo zullen Loic Duval, Jean-Éric Vergne, Kevin Magnussen, Paul di Resta, Mikkel Jensen en Gustavo Menezes aantrrden. James Rossiter is hun reservepiloot.

Qua kampioenschappen is men ook al duidelijk. FIA WEC wordt hun voornaamste hoofddoel vanaf 2022, al is het nog niet zeker wanneer men de wagen officieel zal laten debuteren. IMSA staat ook op het verlanglijstje, maar daar botst men op een ander probleem. Peugeot verkoopt namelijk geen wagens in Verenigde Staten, waardoor men daar al uit de boot valt. Maar aangezien zij ook tot Stellantis behoren, één van de grootste wagenconcerns op het moment met verschillende constructeurs in hun portefeuille, geeft dit wel een achterpoortje om toch in IMSA binnen te geraken. Daarom overweegt men om gewoon een andere badge op de 9X8 te spelden en tot nu toe zou Dodge het meeste kans maken om de kleuren te verdedigen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Of dit dan voor een volledig seizoen is of toch alleen maar in de Michelin Endurance Cup zal de tijd uitwijzen.

Foto's: Peugeot Sport - Niels Vaeck - Mercedes-AMG Petronas Formula 1 Team - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op donderdag 30 december 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons