van der Horst

Drie Belgische titels en vier podia voor St. Paul Raceteam

Der crew van St. Paul Raceteam
Der crew van St. Paul Raceteam
Onlangs werd het laatste raceweekend afgewerkt van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ op de legendarische Nürburgring. De piloten en de crew van St. Paul Raceteam hadden nadien alle reden tot juichen. Ze keerden huiswaarts met drie Belgische titels en een derde plaats. Dieter, Wim & Tim Kuijl werden Belgisch kampioen in de platforms 1, 2 & 4, terwijl Samuel Verheggen met een derde plaats algemeen in platform 3 zijn beste prestatie realiseert uit zijn loopbaan als racepiloot. Het team dat ook met ‘St. Paul’ titelsponsor is van de Belcar Historic Cup mag dan ook meer dan tevreden terug blikken op een sportief hoogstaand seizoen 2024.
Dieter Kuijl lukt loepzuivere hattrick in platform 1 voor FIA-wagens
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Dieter Kuijl - Ford Capri 3100 RS Cosworth
Nog voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ zijn tenten opsloeg in de paddock van de Nürburgring was pater familias, Dieter Kuijl reeds zeker van de titel in platform 1. Hij pakte in het voorlaatste raceweekend in Assen reeds voldoende punten om voor de derde maal op rij de felbegeerde Belgische titel te pakken. Drie titels op rij of een loepzuivere hattrick dus.


RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
Platform 1 is voorbehouden voor wagens die voldoen aan de strenge technische FIA normen en ze rijden in de originele configuratie van weleer. De wagens hebben een bouwjaar tussen 01/01/1947 en 31/12/1981 en zijn in het bezit van een FIA Historic Technisch paspoort. (HTP). Voor Dieter is de historische juistheid van een racewagen zeer belangrijk en hij streeft er binnen de organisatie BRAVO voor om zoveel mogelijk wagens aan te trekken die over een dergelijke FIA homologatie beschikken.

Derde titel op rij voor Dieter Kuijl
Derde titel op rij voor Dieter Kuijl
Met zijn Ford Capri  3100 RS Cosworth beschikt Dieter over een bijzonder snelle wagen. Ondanks drie titels op rij met een Ford Capri is de wagenkeuze nog niet gemaakt voor volgend seizoen. In 2022 pakte hij de titel in een Ford Capri 2600 RS Weslake. In 2023 en 2024 deed hij het over met een nog snellere Ford Capri 3100 RS Cosworth. Dieter zal uiteraard ook in de toekomst binnen de FIA klasse blijven rijden. Momenteel staat er een heuse BMW CSL in de steigers en zou zijn keuze wel eens kunnen kantelen in de richting van de Bayerische Motoren Werke. We houden u op de hoogte.

Wim Kuijl sluit het seizoen af met twee algemene zeges en de titel op de Nürburging.
Twee algemene zeges op rij
Twee algemene zeges op rij
Met een quasi identieke Ford Capri 3100 RS Cosworth als vader Dieter reed Wim Kuijl zich naar een nieuwe titel in platform 2 voor wagens, identiek aan platform 1, maar met een technische afwijking of evolutie. Hierdoor rijden deze wagens met een Nationaal Historisch paspoort of NTP.


Wim Kuijl (Capri) en Tim Kuijl (BMW) pakken de twee resterende titels
Wim Kuijl (Capri) en Tim Kuijl (BMW) pakken de twee resterende titels
Na zijn titel in 2022 was Wim in 2023 op achtervolgen aangewezen. Toen kreeg hij meerdere malen af te rekenen met technische problemen zoals afgebroken wielen en falende remmen. Eenmaal dit van de baan was het gat met de concurrentie echter te groot om nog te overbruggen en moest hij tevreden zijn met een derde plaats in de eindstand. 
Maar Wim had beloofd om terug te vechten. En dat hebben we mogen ervaren afgelopen seizoen. Hij won afgelopen jaar maar liefst 10 van de 12 races en na de reglementaire aftrok van de twee slechtste resultaten scoort hij zodoende de maximale puntenscore.
Wim Kuijl - Ford Capri 31³00 RS Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 31³00 RS Cosworth
Wim moest wel wachten tot de laatste race om te vieren. Hij had voor de Nürburgring reeds twee 0-resultaten achter zijn naam en moest dus tweemaal scoren tijdens het slotweekend. Maar hij wist perfect om te gaan met de druk en reed tweemaal naar de algemene in de Duitse Eifel. Een schitterende apotheose nadat de concurrentie een gans seizoen op vinkenslag lag gezien de twee 0-resultaten Wim bleven achtervolgen tot net voor de laatste race. 
 
Tim Kuijl voor de vierde maal Belgisch kampioen platform 4.
Tim & Dieter Kuijl
Tim & Dieter Kuijl
Tim Kuijl moest net als zijn broer Wim vorig jaar de titel aan de concurrentie laten. En dit nadat hij een jaar eerder in 2022 het seizoen als kampioen afsloot met het maximum van de punten. Vooral van de BMW STW van Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy kreeg hij vorig seizoen veel oppositie. Platform 4 staat open voor wagens met een bouwjaar tussen 01/01/1991 en 31/12/2000, en met een maximale cilinderinhoud van 2500 cc.

Vierde titel in platform 4 voor Tim Kuijl
Vierde titel in platform 4 voor Tim Kuijl
Tim wou absoluut terug vechten en werkte hard tijdens de winterperiode om de BMW E36 nog sneller te maken. Daarvoor liet hij een nieuwe krachtbron bouwen met een hogere cilinderinhoud, maar een kortere slag. Hierdoor bleef hij binnen de krijtlijnen van het reglement en overschreed hij niet de maximale cilinderinhoud van 2500 cc. Zowel wagen als piloot gingen als een speer en met een beetje meer geluk had hij opnieuw kunnen afsluiten met een maximale puntenscore. Eenmaal werd hij teruggefloten door de koersdirectie na het negeren van een gele vlag en dat hielp de concurrentie om aan te klampen tot de laatste race op de Nürburgring.

Strijd voor de zege tussen Tim Kuijl en Erik Qvick
Strijd voor de zege tussen Tim Kuijl en Erik Qvick
Tim had voldoende aan één race uitrijden en 24 punten om zijn vierde titel binnen te halen. Maar Tim kennende wou hij het seizoen afsluiten met een dubbele zege. En dat zou hem perfect gelukt zijn indien hij iets meer geluk had gekend. In het zicht van de finish en een nieuwe zege in race 1 kreeg hij af te rekenen met een defecte cardan. De zege in platform 4 ging naar Erik Qvick, maar Tim pakte wel voldoende punten om zijn titel reeds binnen te halen. Identiek scenario tijdens de tweede race en tevens de laatste van het seizoen. Tim reed opnieuw mooi aan de leiding tot hij in de allerlaatste ronde in de problemen kwam met de benzine. Opnieuw een zege voor Qvick, maar de pijn werd verzacht door het behalen van een nieuwe Belgische titel.
 
Schitterende derde eindplaats en titel in de klasse voor Samuel Verheggen
Prima start van Samuel Verheggen in de Mercedes 190 AMG EVO2 2.5
Prima start van Samuel Verheggen in de Mercedes 190 AMG EVO2 2.5
Ook Samuel Verheggen beleefde in platform 3 een schitterend seizoen. Platform 3 staat open voor GT & Toerisme met een bouwjaar tussen 01/01/1982 en 31/12/1990 en met een HTP en/of NTP homologatie. In platform 3 zien we steeds een zeer zwaar deelnemersveld met supersnelle wagens. De titel dit seizoen is voor de ongenaakbare Corvette C4 van Branckaerts voor de Porsche 3.8 RS van Moortgat. Gedurende verschillende voorgaande seizoenen heeft Samuel Verheggen zich geweerd als een duivel in een wijwatervat, maar hij kwam met zijn Mercedes 190 Evo2 AMG steeds een factie te kort om een podiumplaats te kunnen ambiëren. 

Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Samuel Verheggen - Mercedes 190 Evo2 AMG 2.5
Afgelopen winter liet Samuel een nieuwe en snellere motor inbouwen en de Mercedes kreeg een afslankingskuur.
Het seizoen begon niet goed toen Samuel tijdens de Spa Summer Classic forfait moest geven voor de eerste race. Hij reed dat weekend ook mee in de populaire Tourenwagen Legenden net voor de start van de Belcar Historic Cup. Er kwam een steun los van de dynamo en er was geen tijd voor reparatie. Maar de rest van het seizoen was hij zeer snel en zeer regelmatig. Op Assen na toen de wagen kampte met elektronische problemen en amper vooruit ging. Hij viel uit tijdens de eerste race, maar wist de schade te beperken tijdens race 2 op het TT circuit van Assen. Een derde schrapresultaat had hem immers zijn titel gekost in de klasse 3D (2001 – 2500cc) en zijn podiumplaats in platform 3.
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Een derde plaats na de Corvette en de Porsche 3.8 is voor Samuel Verheggen en de Mercedes momenteel de best haalbare plaats, maar Samuel maakt zich sterk dat hij volgend seizoen nog sneller voor de dag wil komen. Op de Nürburgring bewees hij immers zijn snelheid door constant in de kop mee te draaien en hij ging resoluut voor winst in platform 3. 

Zeer positieve eindbalans
Het St. Paul Raceteam
Het St. Paul Raceteam
De eindbalans van het seizoen 2024 is zeer positief voor het ST. Paul Raceteam in de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ en kan nauwelijks beter. Drie van de vier wagens pakken de Belgische titel en de vierde pakt een onverhoopt podium. Daarenboven worden de vier rijders ook nog eens kampioen in hun respectievelijke klasse (volgens cilinderinhoud) binnen het kampioenschap van BRAVO. 
De piloten van St. Paul Raceteam waren ook nog actief in andere kampioenschappen, maar daarover later meer.   

Foto's: Bravo Racing-David Noels / St Paul Raceteam



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 22 oktober 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons