Drie piloten kijken vooruit naar 6 Hours of Spa
"Ik kijk uit naar de wedstrijd in Spa omdat ik er als kleine jongen ook al kwam. Het is voor mij één van de mooiste meetings van het jaar, ik kan mij het FIA WEC-kampioenschap zelfs niet inbeelden zonder Spa! Ik was hier al tweemaal succesvol in de 6 Hours, maar het wordt sowieso niet evident om hier opnieuw te winnen."
Giedo van der Garde: "Voor Spa en Le Mans heb ik een wildcard gekregen om met Simon Dolan, de baas van Jota, en Jake Dennis aan de start te staan. Na onze zege in de ELMS-manche in Silverstone ben ik hoopvol voor Spa, ik denk dat we in LMP2 een goede kans maken op de zege. Jullie hebben met Spa echt een heel mooi circuit, vooral de hoogteverschillen maken het zo speciaal. Ik reed hier al in F1, GP2 en World Series by Renault, dus ik ken wel wat trucjes om hier snel te zijn."
"Zoals iedereen wel weet, had ik vorig seizoen wat contract issues met Sauber. Dat gezegd zijnde is WEC voor mij echt een heel goede keuze, het duurde wel twee dagen eer ik de switch had gemaakt van een eenzitter naar een LMP-wagen. Zo was ik het niet gewend om aan de ingenieur te moeten vragen wanneer het mijn beurt is om het stuur te nemen! Ook de sfeer in de paddock is heel wat relaxer, zo mogen de fans ook een kijkje komen nemen, niet zoals in F1 waar alles echt heel geïsoleerd is."
Olivier Pla: "Na de problemen bij Nissan ben ik gaan aankloppen bij Ford in mijn zoektocht naar een racezitje. Daar kreeg ik meteen te horen dat ik op hun verlanglijst sta van piloten, dus de deal was snel rond. Vorig jaar klaagden we als LMP-piloten nog over de tragere GTE-wagens en nu stap ik zelf in een GTE! Ik zal alleszins meer in de spiegels moeten kijken nu, we rijden ook op ander rubber en we hebben wat meer tijd nodig om af te remmen voor een bocht. Ik was wat bezorgd over de overstap naar een GTE, maar de Ford is echt leuk om te besturen."
"Silverstone was onze eerste wedstrijd en daarin werden we vierde en vijfde, een podium was leuk geweest, maar algemeen ben ik wel tevreden over het behaalde resultaat. Het gat met de Ferrari's is wel groot, iets wat je in de VS, waar Ford en Ferrari ook actief zijn, niet hebt omdat ze daar met een andere Balance of Performance werken. Omdat het seizoen daar eerder begint, kon ik de bolide pas uitproberen twee weken voor de WEC Prologue. Intussen hebben we al heel wat testen achter de rug, zo kom ik net terug uit Aragon waar we met één auto een test deden van liefst dertig uur."
De FIA WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps vindt plaats op 7 mei, in het bijprogramma rijden onder meer ook de Porsche GT3 Cups uit de Benelux en Frankrijk, als ook de internationale TCR series. Naast randanimatie is er ook dit jaar een pitwalk voorzien voor de toeschouwers. Bovendien is de toegang gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Foto's: Georges De Coster, Arne Simons & Martijn Wouters
Tweet