van der Horst

Een sfeerimpressie van WRC-bezoek met Toyota

Ott Tänak - Toyota Yaris WRC
Ott Tänak - Toyota Yaris WRC
Autosport.be bezocht afgelopen weekend op uitnodiging van Toyota de voorlaatste manche van het WK rally in Spanje. Lager op deze pagina treft u een sfeerimpressie aan van de meerdaagse trip naar het Zuid-Europese land.
  • Skylimit Events

DONDERDAG

Woensdagnamiddag kregen we uitgebreid de kans om met de rijders en teamleden van Toyota te praten. Terwijl Esapekka Lappi en vooral Ött Tanak eerder timide zijn, heeft Jari-Matti Latvala zoals gewoonlijk het hart op de tong. De oudste van de drie geeft aan dat het eerste deel van het seizoen waarschijnlijk de moeilijkste periode uit zijn carrière was, maar inmiddels gaan de zaken weer goed. Op donderdag is het eindelijk tijd voor de eerste actie. De korte shakedown net buiten het centrum bulkt van het volk en als we aankomen, schemert het nog. We zoeken een plek uit tussen twee gravellussen waar een stadiongevoel heerst.

Thierry Neuville - Hyundai i20 Coupé WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 Coupé WRC
Sébastien Loeb zorgt voor de eerste commotie wanneer hij op twee wielen de hoek om komt. Enkele minuten later doet Thierry Neuville de grootmeester na, maar onze landgenoot verliest de controle en belandt op zijn dak. Gelukkig is het een wake-up call zonder veel erg, maar de langdurige opruimactie voor de ogen van duizenden rallyfans zal zijn ego geen goed gedaan hebben. We genieten nog even van enkele doortochten. Vooral Ken Block en Khalid Al Qassimi zorgen voor spektakel.

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen
Nog voor de WRC’s het voor bekeken houden, keren we terug naar het servicepark, waar we samen met enkele andere journalisten een half uur de tijd krijgen om Toyota-teambaas en rallylegende Tommi Makinen aan de tand te voelen. De neerslag daarvan kan u hier terugvinden. Het valt op dat hij best gefrustreerd is door het vertrek van Lappi. Bij Ford stellen we vast dat Ogier nog steeds de enige rijder is met de upgrade, terwijl de Fiesta van Ken Block de enige is met een ST-badge. De hospitality van Hyundai is weer wat groter geworden en bij Citroën staat er steeds een meute om een glimp van Sébastien Loeb op te vangen. De wagen van Neuville is al bijna hersteld, al zal hij de rest van het weekend blijven rondrijden met enkele deukjes in zijn dak.

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
Na de lunch krijgen we de kans om de Toyota Yaris GRMN aan de tand te voelen op enkele proeven van de rally, waarvan er eentje dit jaar dienst doet als Power Stage. Hoewel de wagen bijna niets te maken heeft met zijn WRC-broertje kunnen we geen beter middel inbeelden om de streek te verkennen. De lokale asfaltwegen worden vaak met een circuit vergeleken, maar dat maakt ze zeker niet minder uitdagend. Er is heel wat variatie, van breed tot smal, uitdagende welvingen, verschillende asfaltsoorten, diepe ravijnen en prachtige uitzichten. Vooral de powerstage oogt uitdagend en gaat voornamelijk bergaf, couperen is niet altijd een sinecure met een scherpe, afbrokkelende asfaltlaag.

Special Stage Barcelona
Special Stage Barcelona
Voor de start van de rally trekken we naar het centrum van Barcelona, waar er aan de voet van Mont Juïc en in de schaduw van het Museu Nacional d'Art de Catalunya een knappe showproef werd uitgezet. Op zich niet representatief voor de rally, maar de locatie pal in het centrum van de wereldstad en het talrijk opgekomen publiek zorgen voor een unieke sfeer. De sport heeft er ongetwijfeld weer een paar fans bij.

Craig Breen - Citroën C3 WRC
Craig Breen - Citroën C3 WRC
Het is een genot om WRC’s op de verharde weg te zien dansen met hun gravel set-up. De verschillen in rijstijl worden uitvergroot en vooral Sébastien Ogier deelt meteen een eerste klap uit. Loeb laat voor onze ogen de motor afslaan in een hairpin en wordt meteen op achtervolgen aangewezen. Zoals gebruikelijk moeten de R5’s uit WRC2 weinig onderdoen voor het WRC-geweld op dit soort proeven. Eric Camilli maakt meteen indruk door de zesde tijd (algemeen) neer te zetten bij de eerste competitiekilometers van de Volkswagen Polo R5.

VRIJDAG

Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
De dag begint met een transfer richting de helipad. Toyota spaart duidelijk kosten nog moeite om haar gasten de beste belevenis te gunnen. Dankzij de luchtbrug zijn we in staat twee passages mee te maken in de eerste boucles. Een leger helikopters staat ons op te wachten in een afgelegen grasland nabij een kartbaan. Eenmaal aangekomen op SS3 stappen we uit en positioneren we ons. Thierry Neuville opent de baan en moet duidelijk het losliggend gravel wegvegen voor zijn concurrentie, bij zijn doortocht kampt hij dan ook klaarblijkelijk met onderstuur.

Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
Na een twaalftal WRC-bolides trekken we terug naar de heli, onze piloot draagt de bijnaam Onions en tilt zijn toestel als we over een rallywagen vliegen. We landen nabij een pittoresk dorpje waar reeds een massa volk heeft postgevat voor de volgende proef. We worden geleid naar een hospitality unit, gesitueerd aan de binnenkant van een hairpin aan de voet van het dorpje. De ontvangst op deze afgelegen locatie is buitengewoon, er is zelfs wifi en een tv met livebeelden voorzien. Bovendien treffen we teambaas Tommi Makinen weer aan.

Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
Vervolgens keren we terug naar het servicepark waar we de gehavende wagens van Lappi en Latvalla aantreffen. In tegenstelling tot Tänak kenden zij geen probleemloze ochtendlus. De Toyotamechaniekers gaan bezeten te werk en krijgen de klus net op tijd geklaard. We vangen een korte glimp van de piloten op en voor we zelf een kleine maaltijd nuttigen, zijn ze alweer op pad voor de namiddaglus.

Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
Jari-Matti Latvala - Toyota Yaris WRC
In de namiddag gaat het met een busje richting SS6, waar we in een vallei tussen de windmolens plaatsnemen aan een wijde bocht. De windmolens verroeren echter geen vin en dus blijft ook het stof best lang hangen, vooral sommige WRC2-bolides ondervonden hier hinder van. Ondanks de tweede passage mocht Neuville weer duidelijk het stof wegvegen, maar ook Ogier en in minder mate Tanak rijden niet onder optimale omstandigheden. Na elke passage worden we getrakteerd op een stofwolk, maar dat nemen we er graag bij. Iedereen komt min of meer foutloos door, maar de verschillen in techniek zijn merkbaar. De toppers twijfelen niet, terwijl de mindere goden vaak vele microcorrecties moeten uitvoeren, desondanks geven heren zoals Al Qassimi en Mikkelsen een gesmaakte show. Op deze proef wachten we ook de VW Polo R5’s op en we zijn duidelijk niet alleen. De wagen oogt fraai en laat meteen een sterke indruk achter.

Sébastien Loeb
Sébastien Loeb
Na wat file op de terugweg komen we samen met de WRC’s aan in het servicepark. Tijdens de verbindingsritten valt op dat de meeste rijders weinig geduld hebben en vaak met enig risico ons inhalen en als het ware een derde rijvak creëren voor zichzelf - niet dat we te traag reden. Ook de onderlinge collegialiteit valt op, zo zien we Craig Breen even het verkeer tegenhouden zodat dat lokale held Dani Sordo kan vertrekken naar de volgende proef. Diezelfde Breen treffen we in de interviewzone aan zonder achtervleugel. Hij vertelt dat hij geen idee heeft waar hij deze is verloren en in eerste instantie dacht dat hij door zijn banden zat. Alle media springen op Loeb, terwijl Elfyn Evans na een ijzersterke openingsdag moederziel alleen blijft staan. De Brit is intussen al heel wat mondiger geworden en beseft dat deze laatste twee wedstrijden zijn carrière kunnen maken of kraken.

Parc Fermé Toyota Gazoo Racing WRC
Parc Fermé Toyota Gazoo Racing WRC
Vervolgens begint de langste servicebeurt van het weekend, de wagens moeten immers omgebouwd worden naar asfaltspecificatie. Daarvoor krijgen de teams 45 minuten extra tijd. De crews gaan bezeten te keer en in amper een paar minuten worden quasi alle gravelonderdelen van de wagens gehaald. De publieke opkomst is enorm en voor de tent van de grote constructeurs staat het volk zeker drie rijen dik. De RACC Rally is en blijft een van de topevenementen op de kalender en bovendien de enige die gravel en asfalt combineert.

ZATERDAG

Na drie dagen vol zon en aangename temperaturen is het weerbeeld drastisch veranderd. De rijders wisselen dus niet alleen van ondergrond. Indien de regen een dag vroeger was gearriveerd, was de achterstand die Thierry Neuville en Sebastien Ogier opliepen door de baan te openen waarschijnlijk kleiner geweest, maar of het ook genoeg was geweest om de bliksemsnelle Ött Tanak bij te benen…

Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
Sfeerbeeld WRC Spanje 2018
Eenmaal aangekomen op SS10 Montmell worden we opnieuw ontvangen in een hospitality unit van Toyota op een uitstekende locatie. We hadden gehoopt dat het hemelwater de wagens wat meer zou doen bewegen, maar de WRC’s geven amper een krimp op het natte asfalt. Enkel Andreas Mikkelsen laat de achterkant van zijn Hyundai even uitbreken, later zou blijken dat de Noor de rol volledig moet lossen in deze omstandigheden. De Citroën C3 WRC van Craig Breen komt gehavend door en mist de achterbumper en vleugel.

Kort na de doortocht van Tänak wordt het stil in het Toyota-kamp en plots zien we op de livebeelden dat de Est een band moet wisselen; met een tijdverlies van bijna twee minuten kan hij zo goed als zeker een kruis maken over zijn titelambities. Ook voor de talrijk aanwezige Tänaksupporters is het een serieuze aderlating. Het aantal Estse vlaggen dat we dit weekend tegenkwamen was enorm, een veelvoud van de Belgische of Franse driekleuren.

Nadat eerder al de eerste proef van de dag werd afgelast wegens gebrekkige controle en beveiliging, merken we zelfs ook de gevolgen bij de evacuatie van deze proef. De politie zou pas te laat de toegangswegen naar de proef hebben afgezet, waardoor er amper een doorkomen aan is. Om de verloren tijd in te halen, skippen we de lunch.

De laatste doortocht van de rally nemen we waar in SS11 Savalla, waar we de remonte van Neuville meemaken. Onze landgenoot wint er zijn eerste proef. Helaas stopt het avontuur hier voor ons en trekken we niet veel later naar de luchthaven voor een lange terugreis richting België, met dank aan Aviapartner.

Foto's: Vincent Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Rally Championship op zondag 28 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Spanje.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons