van der Horst

Emilia Romagna: Verstappen wint en gunt Norris geen tweede zege

Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Max Verstappen (Red Bull) heeft de Grote Prijs van Emilia Romagna gewonnen. Na een comfortabele voorsprong moest de regerende wereldkampioen de laatste tien ronden het onderste uit de kan halen om Lando Norris (McLaren) niet in zijn DRS-zone te laten komen. De Brit werd dus tweede, op minder dan één seconde van Verstappen. Ferrari-rijder Charles Leclerc kon de tifosi een podiumplaats schenken door als derde over de lijn te komen.
Hoewel er aanvankelijk regen voorspeld was voor de race, was er nul procent kans op regen toen de race van start ging. Bijgevolg werd een strategie met maar één pitstop verwacht aangezien er maar liefst een halve minuut verloren gaat door de lange pitlane in Imola. Iedereen in de top tien startte vanop de medium coimpound. Sergio Perez (Red Bull) startte vanop P11 met harde banden en hoopte dus langer te kunnen buiten blijven en zo voordeel te doen.

Start van de race
Start van de race
Iedereen raakte goed weg bij de start en er wijzigden geen posities voorin. Verstappen kon zijn pole positie verzilveren, maar Yuki Tsunoda (RB) verloor twee plaatsen bij de start aan Lewis Hamilton (Mercedes) en Nico Hülkenberg (Haas). Ook Sergio Perez maakte een plaats goed ten nadele van Daniel Ricciardo en kwam zo in de top tien terecht.

Na vijf ronden had Verstappen een voorsprong van twee seconden opgebouwd op Lando Norris (McLaren). Hij werd op zijn beurt amper anderhalve seconde verderop door beide Ferrari's gevolgd. Oscar Piastri (McLaren), die door de gridstraf van drie plaatsen in vijfde stelling was gestart, bleef wel op een halve seconde van Carlos Sainz (Ferrari) rijden. In de tweede helft van de top tien kregen we een treintje achter Hülkenberg waardoor Tsunoda als eerste uit de top tien op het einde van ronde dertien binnenkwam. Haas reageerde een ronde later, maar de Japanner had voldoende aan één vrij rondje om een plaats goed te maken en dus Hülkenberg achter zich te laten. Perez schoof zo op naar P8.

Na twintig ronden wedstrijd hadden we nog steeds geen nieuwe inhaalacties gezien en Piastri bleef dus ook aan de achtervleugel van Sainz hangen. Verstappen had ondertussen wel al zes seconden voorsprong op Norris, maar het was wachten tot de pitstops om nog wat actie te zien.

Russell zette op het einde van ronde 21 de reeks pitstops in gang. Nadat iedereen voorin tegen ronde 28 zijn pitstop had afgewerkt, was Piastri de winnaar, want hij had vijf seconden voorsprong op Sainz, waar hij eerst achter de Spanjaard reed en hij reed op amper een seconde van Charles Leclerc, een strijd voor P3.

Twintig ronden voor het einde reed Verstappen nog steeds comfortabel aan de leiding. Norris reed ruim zeven seconden verderop, maar Leclerc was aan het pushen en reed binnen de seconde van Norris. Piastri reed nog steeds op P4, maar sloot niet meer aan bij de Monegask. Sainz was zelfs al iets genaderd op Piastri, tot op iets minder dan vier seconden. Leclerc kon echter het tempo niet vasthouden en na een foutje in de chicane bleef het gat tussen beiden rond de drie seconden draaien.

In deze tweede helft van de race kregen we wel meer inhaalacties te zien, al gebeurden die niet voorin. Vooral de rijders die een latere pitstop maakten, konden nu terug naar voor opschuiven. Zo raakte Lance Stroll (Aston Martin) na enkele moves in negende stelling.

podium Imola: Norris - Verstappen - Leclerc
podium Imola: Norris - Verstappen - Leclerc
Tien ronden voor het einde van de race slaagde Norris erin om het tempo op te krikken en het gat met Verstappen stelselmatig te verkleinen. In ronde 55 was het verschil nog amper 2,5 seconden tussen beide rijders. Daarenboven kon Verstappen het zich niet veroorloven om te wijd te gaan om rondetijd te winnen, want de Nederlander had al een waarschuwing voor track limits gekregen. Een extra overtreding zou een straftijd opleveren. Norris had waarschijnlijk iets te hard gepusht, want vijf ronden voor het einde bleef het gat stagneren op 1,7 seconden. Toch vond Norris zijn tweede adem helemaal op het einde en startte hij de laatste ronde met één seconde achterstand op Verstappen. Het bleek uiteindelijk net niet genoeg en hij moest vrede nemen met P2. Leclerc volgde op P3, terwijl Piastro en Sainz ongewijzigd de top vijf afsloten. Mercedes sloot aan in zesde en zevende stelling, met Lewis Hamilton vóór George Russell nadat deze laatste een extra stop maakte omdat zijn banden versleten waren. Perez raakte van P11 tot op P8, terwijl Stroll en Tsunoda de top tien afsloten.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Emilia Romagna 2024

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:25:25.252
2.Lando NorrisMcLaren F1 Team+0.725s
3.Charles LeclercScuderia Ferrari+7.916s
4.Oscar PiastriMcLaren F1 Team+14.132s
5.Carlos Sainz Jr.Scuderia Ferrari+22.325s
6.Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F1 Team+35.104s
7.George RussellMercedes-AMG Petronas F1 Team+47.154s
8.Sergio PérezOracle Red Bull Racing+54.776s
9.Lance StrollAston Martin Aramco F1 Team+79.556s
10.Yuki TsunodaVisa Cash App RB F1 Team+1 ronde
11.Nico HülkenbergMoneyGram Haas F1 Team+1 ronde
12.Kevin MagnussenMoneyGram Haas F1 Team+1 ronde
13.Daniel RicciardoVisa Cash App RB F1 Team+1 ronde
14.Esteban OconBWT Alpine F1 Team+1 ronde
15.Zhou GuanyuStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
16.Pierre GaslyBWT Alpine F1 Team+1 ronde
17.Logan SargeantWilliams Racing+1 ronde
18.Valtteri BottasStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
19.Fernando AlonsoAston Martin Aramco F1 Team+1 ronde
20.Alexander AlbonWilliams RacingDNF

Foto's: Racing International Photography/Diego Onida



  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons