van der Horst

ERC: Grote veranderingen voor 2015

Bernd Casier - Ford Fiësta R5
Bernd Casier - Ford Fiësta R5
Het Europees rallykampioenschap zal volgend seizoen grote veranderingen ondergaan. Doel is om, naast uiteraard kostenbesparing, het kampioenschap te versterken. Samengevat wil het ERC meer in de lijn liggen van het WRC. Volgens Jean-Baptiste Ley, coördinator van het ERC zijn er “maatregelen nodig om het kampioenschap aantrekkelijker te maken door er een opstapklasse naar het WRC van te maken.” Met vier R5-constructeurs en prijzengeld voor privéteams ziet de toekomst er rooskleuriger uit.
Craig Breen - Peugeot 208 T16 R5
Craig Breen - Peugeot 208 T16 R5
Concrete maatregelen zijn voorgesteld door de promotor van het ERC, Eurosport Events Ltd en goedgekeurd door de FIA Rally Commissie. Zo zal het aantal rally’s per seizoen beperkt worden tot tien. De beste acht resultaten tellen meer voor het kampioenschap, de beste vier van de eerste vijf wedstrijden en de beste vier van de laatste vijf wedstrijden. Deelnemende teams zullen geregistreerd moeten zijn bij de FIA zoals in WRC.

Lappi - Skoda Fabia S2000
Lappi - Skoda Fabia S2000
Ook het formaat van de verschillende categorieën wordt een kopie van het WRC. In de hoogste categorie is er ruimte voor R5’s en S2000’s. De lagere klasses zijn een kopie van het WRC met ERC2 en ERC3 voor respectievelijk Groep N/R4 enerzijds en tweewielaangedreven wagens anderzijds. Het in 2014 gelanceerde ERC Junior-klassement blijft behouden met zes wedstrijden met R2’s en verplicht Michelin-banden voor elke deelnemer. De deelnemers krijgen ook een kans om zich te bewijzen in een R5. Hierover geeft de FIA later nog meer informatie. Tot slot worden de wedstrijden ook ingekort tot maximaal 220 km tenzij anders beslist door Eurosport en om kost te besparen is er ook een vermindering van het aantal toegelaten banden.

Foto's: Willy Weyens-ERC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rally Championship op donderdag 19 juni 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons