van der Horst

China: Nieuwssprokkels na de wedstrijd

Start Grote Prijs China 2016
Start Grote Prijs China 2016
Kimi Räikkönen beweert dat de aanrijding met teamgenoot Sebastian Vettel in de eerste bocht van de GP van China geen ramp was. De 36-jarige Fin moest pitten voor een nieuwe voorvleugel en hinkte langzaam richting pitstraat met een kapotte neus. De Ferrari-rijder viel daardoor terug in het pak en dit ruïneerde zijn kansen om met de uiteindelijke winnaar, Nico Rosberg, te strijden om de zege. “Uiteraard hadden we wat problemen bij de start”, aldus de wereldkampioen van 2007. “Ik was min of meer laatste. Ik denk dat er nog maar één wagen achter mij lag dus dat maakte de wedstrijd wat moeilijk. Ik had moeite in het begin van de race maar we bleven proberen en het lukte ons om een resem plaatsen goed te maken. Een vijfde stek is geen ramp, maar het is niet hetgeen dat we voor ogen hadden.”
  • LTF
Daniil Kvyat
Daniil Kvyat
Sebastian Vettel haalde na de race uit naar Daniil Kvyat: de Scuderia Ferrari-rijder gaf de Rus de schuld voor zijn aanrijding met teamgenoot Kimi Räikkönen. De viervoudige wereldkampioen verontschuldigde zich via de teamradio voor het incident en labelde de Red Bull-rijder als een maniak en vergeleek zijn manoeuvre als dat van een aanstormende torpedo. Vettel eindigde uiteindelijk tweede, één plaats voor Kvyat maar hij was nog niet klaar met hem. Hij haalde uit naar 21-jarige Rus terwijl de rijders wachtten om naar het podium te gaan, maar de jonge Kvyatt wees op het feit dat ze niet met elkaar botsten. Vettel antwoordde: ”Jij niet neen! Je had deze keer geluk!” “Maar we staan toch beiden op het podium”, was de repliek van de jongen uit Ufa, Rusland. Eens op het podium waren de gemoederen bedaard en gaf Daniil toe dat zijn manoeuvre riskant was: “Ik ga akkoord met Seb maar ik sta nu op het podium en hij ook. En ik zal risico's blijven nemen en iedereen moet dat maar van mij verwachten.”

Daniel Ricciardo - Red Bull
Daniel Ricciardo - Red Bull
Ook al reed Daniel Ricciardo in de andere Red Bull één van zijn beste races ooit in China, was een vierde plaats het beste dat hij uit de brand kon slepen na een lekke band vroeg in de wedstrijd. Bij de start nam hij de leiding over van een wederom slecht startende Rosberg in de Mercedes, maar vanwege de lekke linkerachterband en pech met een daaropvolgende safety car, zakte hij verder weg in het pak, naar plaats zeventien. De goedlachse Aussie gaf niet op, vocht zich door het veld en eindigde zijn dag net naast het podium. “Er waren wat incidenten in de eerste ronde dus ik zag her en der wat puin liggen maar het leek erop dat ik geen grote stukken heb geraakt, dus de lekke band kwam onverwacht”, vertelde hij aan de officiële F1-website. “Ik denk dat ik gewoon pech had en toen de safety car uitkwam, zette dat ons nog verder achteruit. Het was alsof ik een slag in de maag kreeg van een zwaargewicht bokser.” Ricciardo vond, dat naast dit alles, dat deze Grote Prijs van China één van zijn beste races uit zijn carrière was en er van overtuigd is dat er nog kansen zullen komen om van de champagne op het podium te mogen proeven.

Romain Grosjean - Renault
Romain Grosjean - Renault
Romain Grosjean was niet mals voor Marcus Ericcson. De Fransman gaf de Sauber-rijder de schuld voor de slechtste wedstrijd uit zijn prille Haas-carrière. Op zijn dertigste verjaardag startte Grosjean de race op een veertiende plaats, maar in de eerste bocht van het Shanghai International Circuit werd hij aangereden door de blauw-gele bolide van de Zweed en eindigde de Franse Zwitser uiteindelijk de wedstrijd op een negentiende positie. “Het was de ergste verjaardag ooit”, vertelde hij aan Canal+ na de wedstrijd. “Die idioot van een Ericsson reed op me in, in de eerste bocht en brak hierdoor mijn voorvleugel. Hij zag niets en hij begrijpt niets! Ik denk dat hij gewoon zijn ogen moet openen!” Het is de eerste maal dat het team van Gene Haas geen punten kon scoren dit seizoen, maar het was wel de allereerste keer dat beide Amerikaanse bolides de race uitreden. Teamgenoot Esteban Guttierrez eindigde de Grote Prijs op een veertiende plaats.

Fernando Alonso - McLaren-Honda
Fernando Alonso - McLaren-Honda
Voor het eerst sinds zijn horrorcrash tijdens de Grote Prijs van Australië verscheen Fernando Alonso weer aan de start van een wedstrijd. Twee weken geleden werd de tweevoudige wereldkampioen nog succesvol vervangen door onze landgenoot Stoffel Vandoorne. De McLaren-Honda-rijder was dankbaar dat beide bolides de eindmeet hebben gehaald zonder enige incidenten. Ook al scoorde de Spanjaard, noch teamgenoot Jenson Button punten voor het team, was hij toch tevreden om terug in de auto te zitten. “Het was niet makkelijk vandaag. We hadden niet de snelheid om een goed resultaat neer te zetten en in de punten te eindigen”, aldus Alonso. Een tweestop strategie en het vroeg uitkomen van de safety car werkte niet in het voordeel van McLaren vandaag doch is de man uit Oviedo best tevreden over het aantal kilometers hij op zijn teller heeft kunnen zetten. “Het was de eerste probleemloze stint dat ik met deze auto heb kunnen rijden”, zei de tweevoudige wereldkampioen. “Tijdens de wintertesten haalde ik nooit een stint van vijftig ronden na elkaar. Er is nog een lange weg te gaan maar we blijven verbeteren. Ik kijk alvast uit naar de volgende wedstrijd.” Alonso eindigde in China op een twaalfde plaats en Button op een dertiende.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster




  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons