F1 kortnieuws, met COVID-19 als rode draad
Met vraagtekens boven de openingsmanche, rijst eveneens de vraag hoe de teams de wintertesten kunnen aansnijden. Normaliter was het Circuit de Barcelona-Catalunya opnieuw het strijdtoneel voor een aantal dagen testwerk, maar ook in Spanje gaan de coronainfecties de hoogte in. Mogelijk alternatief is het circuit van Sakhir in Bahrein, vorig seizoen reeds tweemaal gastheer voor een Grote Prijs. Waarom? Omdat Bahrein eind maart op de kalender prijkt en dus, indien de WK-manche in Australië wegvalt of verlaat wordt, op die manier die locatie logistiek een meer dan logische keuze is. Van 9-11 maart houdt de F2 overigens wintertesten op de piste in de Perzische Golf.
De enige rijder zonder bevestigd stoeltje voor 2021 is... wereldkampioen Lewis Hamilton. Reeds weken lijkt een nieuwe handtekening slechts een formaliteit, maar een beslissing blijft uit. Er gaan geruchten dat aandeelhouder Daimler een nieuw contractvoorstel tegenhield. Hamilton werd overigens recent geridderd, vanaf nu spreken we dus over Sir Lewis Hamilton.
Naast Sir Lewis testten afgelopen seizoen ook Sergio Perez en Lance Stroll positief op COVID-19. De twijfelachtige eer van de eerste F1-rijder met een COVID-19-infectie dit jaar gaat evenwel naar Lando Norris. "Gisteren verloor ik mijn gevoel voor smaak en geurzin. Ik ging meteen in quarantaine en liet me testen. Die test was positief, dus ik heb idereen met wie ik in contact ben geweest op de hoogte gebracht en zal zelf 14 dagen in quarantaine blijven. Ik voel me goed en heb verder geen symptomen", aldus de Britse McLaren-rijder.
Racing Point werd afgelopen seizoen smalend de roze Mercedes genoemd, omwille van de gelijkenis tussen de wagens van beide teams, maar in 2022 zal ook Williams nauwer gaan samenwerken met de huidige wereldkampioen. Het Britse team heeft namelijk aangekondigd dat het vanaf 2022 meer onderdelen zal gebruiken van Mercedes. Naast de krachtbron, die reeds sinds 2014 van bij het merk met de ster komt, zal Williams ook Mercedes-versnellingsbakken en -hydraulica gebruiken.
Foto's: Racing International Photography, Mercedes-AMG & BWT Racing Point F1
Tweet