van der Horst

F1 motorreglement 2026 ligt grotendeels vast

FIA
FIA
De “kleine” V6 1,6 liter motoren blijven behouden na 2025 in de formule 1, maar hun elektrische kracht wordt opgetrokken naar 350 kW. De MGU-H wordt afgeschaft om alzo de kosten te verminderen. De FIA hoopt met die maatregelen nieuwe constructeurs aan te trekken.
De World Council heeft in Parijs de grote lijnen van het motorreglement dat vanaf 2026 in de formule 1 in voege treedt bekend gemaakt. Het aantal cilinders zowel als de cilinderinhoud blijft behouden, respectievelijk zes en 1600. De output van de elektrische aandrijving wordt verhoogd naar 350 kW maar dat terwijl de MGU-H (Motor Generator Unit-Heat), die gebruik maakt van de uitlaatgassen om energie op te wekken, verdwijnt.

De FIA beoogt met dit reglement verschillende objectieven, zoals het behoud van het spektakel op de piste door meer power te geven aan de motoren, het verminderen van de verschillen tussen de motoren van verschillende constructeurs alsook en vooral het inkrimpen van de kosten voor het ontwikkelen en onderhouden van de krachtbronnen. Bovendien wordt er uitgekeken naar duurzame brandstof alsook naar het verhogen van de inbreng van de elektriciteit.

Foto: Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op woensdag 15 december 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons