FE: Nato komt terug thuis
Nato deed het niet eens zo slecht in '22-'23 bij Nissan, en kreeg vorig jaar oud-kampioen Jake Dennis naast zich bij Andretti, in de hoop een stap voorwaarts te zetten. "Maar ieder jaar is anders", zegt de 32-jarige man uit het Franse Cannes. "Dit jaar willen we meedoen voor alle titels. Als ik dit niet zeg krijg ik een reactie van mijn baas (Tommaso Volpe), maar ik geloof er ook echt in."
Met de vele veranderingen belooft het een interessant jaar te worden, met de nieuwe 4WD Gen3 Evo. "De vierwielaandrijving, de slijtage, mogelijke pitstops, ... Het zal neerkomen op strategie." Nato gelooft nog altijd dat de strijd in FE intens zal zijn, maar anders. Strategie is de rode draad bij Nato. In tien minuten tijd, spreekt hij het waarschijnlijk 50 keer uit. "Het is ook zo. Kwalificatie wordt al anders. Vroeger moest je in de top zeven zitten om aanspraak te maken op winst. Ik verwacht dit jaar dat rijders van op de 20ste stek zullen kunnen strijden voor het podium."
Hoe zeer hij ook wou, Nato kon niets kwijt over de veranderingen. "We simuleren alles, maar het is onmogelijk om te zeggen wat de Gen3 Evo zal veranderen. Minder neuzen breken misschien", lacht hij. "Ze zijn toch wel steviger dan vorig jaar. Maar we gaan toch eens twee keer nadenken als we gaan aanvallen." Er wachten Nato nog lange dagen in de simulator, waar ze tot 200 rondjes per dag afleggen. Volgende week mag de Fransman de eerste keer zijn virtuele stuur inruilen voor een echt, al is de lijn in FE tussen virtuele wereld en de realiteit vaak flinterdun.
"Ik wil wel doen wat Rowland vorig jaard deed", aldus Nato. Wellicht wel, want Rowland deed lang mee voor de titel en won twee manches. Nissan scoorde zelfs zeven podia, dus de Fransman weet waar hij aan toe is dit seizoen.
Foto: Sandro Delaere
Tweet